vrijdag 29 december 2017

Wageningen meest groene universiteit ter wereld

Wageningen University & Research is de meest groene en duurzaamste universiteit ter wereld. Dat blijkt uit de nieuwste GreenMetric ranking van de Universitas Indonesia (UI), waar Wageningen de eerste plek inneemt. Drie jaar geleden verscheen WUR voor het eerst in de ranglijst op plek 36.

Elk jaar inventariseert de University of Indonesia, op basis van vragenlijsten en een panel van experts, hoe universiteiten wereldwijd omgaan met bijvoorbeeld CO2-uitstoot, chemisch afval en recycling van water. De universiteit die het best scoort in alle categorieën mag zich een jaar lang de groenste en duurzaamste van de wereld noemen.

De meeste punten kreeg Wageningen toegekend voor de categorie Afval. Daarin werd het maximaal aantal punten gehaald. In de categorie Transport zijn de minste punten behaald. De grootste stijging t.o.v. vorig jaar is te zien bij de onderdelen Setting & infrastructure en Energy & Climate Change.
Wageningen maakt een flinke sprong op de ranglijst als je kijkt naar de afgelopen drie jaar, met de eerste plek van dit jaar als hoogtepunt. Die eerste plaats komt volgens Erna Maters, die als medewerker maatschappelijk verantwoord ondernemen de vragenlijst invult, vooral door het bewijs.

“Dit jaar hebben we gewoon heel veel bewijs moeten aanleveren voor onze claims. Dat hebben we op een goede manier kunnen doen en is, denk ik, een belangrijke reden voor onze topnotering.”
In totaal hebben dit jaar 619 universiteiten uit 76 landen meegedaan aan de UI GreenMetric ranking.

donderdag 28 december 2017

Extra digitale neuzen tegen stankoverlast

De provincie Noord-Holland bouwt samen met het Havenbedrijf Amsterdam en de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied een dekkend netwerk van eNoses om stank te detecteren. Door dit detectie-netwerk is het mogelijk  om de geurklachten te monitoren en bronnen in kaart te brengen.

In 2015 zijn 41 eNoses geplaatst. Na een succesvolle evaluatie wordt dit netwerk met nog eens 46 extra eNoses uitgebreid. Zo kan de stank in het Havengebied en omstreken worden aangepakt, waardoor de leefbaarheid wordt vergroot.

Gedeputeerde Tekin (Milieu): “Na een verbod op varend ontgassen eerder dit jaar ben ik blij met de uitbreiding van het eNose-netwerk. Uit de evaluatie blijkt dat eNoses stankoverlast kunnen detecteren. Hierdoor kunnen wij sneller in actie komen. Deze detectie is belangrijk voor een betere luchtkwaliteit en daarmee een gezonde leefomgeving voor Noord-Hollanders.“

Sinds 1 maart 2017 geldt er een verbod op varend ontgassen (van benzeenhoudende koolwaterstoffen) in de provincie Noord-Holland. Met de uitbreiding van 46 eNoses kan langs het Noordzeekanaalgebied en het Amsterdam Rijnkanaal een dekkend eNose-netwerk worden opgezet. Hiermee kan het gehele gebied waar het verbod geldt gemonitord worden op ontgassing van varende schepen en kunnen geurbronnen beter in kaart worden gebracht.

Het nieuwe eNose-netwerk Noordzeekanaalgebied (NZKG) – Amsterdam Rijnkanaal (ARK) bestaat uit twee onderdelen: GeurinZicht en Varend Ontgassen. GeurinZicht is een initiatief van Havenbedrijf Amsterdam in samenwerking met de provincie Noord-Holland, Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, de ORAM, de veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en bedrijven in Westpoort. Dit onderdeel omvat 47 eNoses. Het onderdeel Varend Ontgassen is een initiatief van Provincie Noord-Holland en omvat 40 eNoses. Alle genoemde partijen zijn betrokken bij het verminderen van de stankoverlast en vergroten van de veiligheid in het gebied.

woensdag 27 december 2017

Rechtbank wijst de vorderingen van Milieudefensie in zaak schone lucht af

Milieudefensie, de stichting Adem Rotterdam en 57 individuele eisers, hebben een bodemprocedure aangespannen tegen de Staat over verbetering van de luchtkwaliteit. De rechtbank Den Haag heeft vandaag geoordeeld dat de vorderingen moeten worden afgewezen.

De inzet van de procedure is verbetering van de luchtkwaliteit in Nederland. De zaak gaat over stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM2,5 en PM10). Luchtvervuiling met deze stoffen brengt uiteenlopende en ernstige risico’s voor de volksgezondheid met zich mee. De Staat neemt maatregelen om luchtvervuiling terug te dringen. Deze zijn neergelegd in het Nationaal Samenwerkingsplan Luchtkwaliteit (NSL).

De Staat moet de verplichtingen uit de Richtlijn 2000/50/EG betreffende de luchtkwaliteit naleven. Deze Richtlijn bevat grenswaarden voor de schadelijke stoffen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft strengere richtwaarden voor fijnstof vastgesteld.

De Staat ‘werkt toe’ naar het bereiken van de WHO-richtwaarden, die nog niet overal in Nederland zijn bereikt. De rechtbank oordeelt dat de Staat niet nu al of op korte termijn aan de WHO-richtwaarden moet voldoen. Er is geen verdragsbepaling die de Staat daartoe verplicht.

Wel moet de Staat voldoen aan de Richtlijn. Deze bevat twee verplichtingen voor de Staat: ten eerste moesten de grenswaarden op tijd zijn bereikt: de grenswaarde voor PM10 moest op 11 juni 2011 zijn bereikt en de grenswaarden voor PM2,5 en NO2 op 1 januari 2015. Die uiterste data zijn niet gehaald voor PM10 en NO2. De Staat heeft deze eerste verplichting dus geschonden. Het staat echter niet vast dat de individuele eisers en de personen voor wiens belang Milieudefensie opkomt hierdoor daadwerkelijk schade hebben geleden.

Nu de grenswaarden niet op tijd zijn bereikt, legt de Richtlijn een tweede verplichting op de Staat: de grenswaarden voor PM10 en NO2 moeten nog steeds worden bereikt. De Staat moet de periode van overschrijding zo kort mogelijk houden. De Richtlijn schrijft voor dat de Staat daartoe ‘passende maatregelen’ moet nemen. Eisers vinden dat de Staat deze tweede verplichting schendt. In hun ogen volstaat het NSL niet. Zij betogen dat de Staat meer en andere maatregelen moet nemen.

Welke periode ‘zo kort mogelijk’ is en welke maatregelen ‘passend’ zijn, wordt bepaald door de omstandigheden van het geval. Vaststaat dat de grenswaarden voor PM10 en NO2 nog steeds niet overal in Nederland bereikt. De uiterste data zijn – zeker voor PM10 – ruimschoots overschreden. De prognoses wijzen erop de grenswaarden in 2020 waarschijnlijk niet overal in Nederland bereikt zullen worden. Daaruit kan echter niet worden afgeleid dat de Staat onvoldoende heeft gedaan en doet om de periode van overschrijding zo kort mogelijk te houden. De overschrijdingen zijn de afgelopen jaren teruggedrongen. De resterende overschrijdingen worden vooral veroorzaakt door verkeer op een beperkt aantal knooppunten in de binnenstad van Amsterdam en Rotterdam, die van belang zijn voor de bereikbaarheid in de stad. De resterende knelpunten zijn hardnekkig. Het aanpakken daarvan is een complexe aangelegenheid vanwege de aard van de problematiek en het risico van verschuiving van de problemen. De door eisers geuite kritiek op het NSL is te algemeen van aard om te kunnen concluderen dat de Staat tekortschiet.

De rechtbank oordeelt dus dat de Staat de tweede verplichting niet heeft geschonden.

vrijdag 22 december 2017

Luchtbeelden brengen gezondheid van stadsbomen sneller in kaart

Bomen hebben een grote meerwaarde in een stedelijke omgeving, maar vaak hebben stadsdiensten geen goed zicht op hun gezondheid. Doctoraatsstudent Jeroen Degerickx ontwikkelde een methode om vanuit de lucht de dichtheid van de begroeiing en de verkleuring van de bladeren vast te leggen

Groene ruimtes in de stad zijn tegelijk kostbaar en kwetsbaar. Kostbaar omdat ze de omgeving en haar inwoners verschillende voordelen bieden, onder andere afkoeling, verbetering van de luchtkwaliteit, opvang van regenwater, mogelijkheden voor recreatie. En kwetsbaar omdat ze onder invloed staan van verschillende stressfactoren. Bomen krijgen door lucht- en bodemvervuiling veel schadelijke stoffen te verwerken en vaak is er te weinig ruimte voor de wortels om te groeien. 

“Elke stad moet dus waken over de gezondheid van haar bomen”, zegt Jeroen Degerickx van de Afdeling Bos, Natuur en Landschap. “Steden schakelen daar experten voor in die de bomen één voor één inspecteren, met pen en papier in de hand: een erg arbeids- en tijdsintensieve werkwijze. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een snellere, efficiënte en objectieve methode.”

donderdag 21 december 2017

Milieuvervuilende snorfiets moet van fietspad

Emissies van brommers (brom- en snorfietsen) zijn over het algemeen hoog. 2-takt brommers stoten gemiddeld bijna 25 keer meer deeltjesmassa en circa 5 keer meer onverbrande koolwaterstoffen (THC) uit dan 4-takt brommers. Brommers met elektronische brandstofinjectie stoten in het algemeen lagere emissies uit dan brommers met een carburateur. Dit geldt ook wanneer er meer kilometers gemaakt zijn met de brommer. Opvallend is dat de nieuwste brommers met brandstofinjectie wel meer NOx uitstoten dan de andere brommers. Ze liggen op het niveau van nieuwe Euro 6 diesel personenauto’s. De relatief hoge NOx emissies van de onderzochte 4-takt Euro 3 brommers zijn daarmee een aandachtspunt omdat het waarschijnlijk de technologie gaat zijn voor de komende Euro-4 brommers.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat niet alleen het brommerbezit is toegenomen, maar ook het gebruik. Er zijn meer dan 1 miljoen brommers in Nederland die momenteel gemiddeld 4000 km/jaar rijden. Om meer inzicht te krijgen in de schadelijke uitstoot van uitlaatgasemissies van brommers  heeft TNO in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de steden Amsterdam, Nijmegen, Rotterdam en Den Haag een programma uitgevoerd om brommeremissies te meten. De resultaten van het meetprogramma leveren inzicht in emissieprestaties van 15 brommers.

Het onderzoek dat deze week is gepubliceerd, is belangrijk om later de emissiefactoren voor brommers up to date te brengen met data van meer en ook moderne (Euro 3) brommers. Emissiefactoren worden gebruikt om te berekenen hoeveel emissies er in totaal worden uitgestoten door, in dit geval, bromfietsen. De gemeten bromfietsen omvatten het brede spectrum van oudere 2-takt en 4-takt, emissieklasse, conditie van het voertuig, oud en nieuw.

Bromfietsen zijn verantwoordelijk voor 27% van de emissies van koolwaterstoffen en 9% van de CO-emissies uit wegverkeer. Dit komt overeen met ongeveer 5% van de totale nationale CO emissies en ook ongeveer 5% van de totale nationale koolwaterstofemissies. De bijdrage aan de emissie van NOx is lager. De emissies zijn vooral relevant in de stedelijke omgeving.

Uit de metingen valt de spreiding op van de resultaten. Bijvoorbeeld voor de CO-emissies is er een enorme spreiding in de resultaten, variërend van minder dan 1 g/km (de limiet voor Euro-2) tot aan ruim 20 g/km. Dit beeld komt terug bij alle gemeten emissiecomponenten. Gemiddeld hebben de 2-takt voertuigen vergelijkbare CO-emissies ten opzichte van de 4-takt voertuigen, maar wel een fors hogere uitstoot van koolwaterstoffen dan de 4-takt brommers. Ook de gemiddelde PM (deeltjes) -emissies zijn bij oudere 2-takt voertuigen fors hoger dan bij gemiddelde 4-takt voertuigen. Hoewel er voor PM-emissies  (nog) geen limiet is tijdens de typekeuring voor brommers, bleken de gemiddelde PM emissies van 2-takt brommers ruim 20 keer hoger dan de limiet die geldt voor moderne personenauto’s. Door de jaren heen is het aandeel 2-takt brommers in de vloot echter sterk afgenomen, het grootste gedeelte is nu  4-takt. Het is de verwachting dat 2-takt brommers langzaam maar zeker uit het straatbeeld zullen verdwijnen.

woensdag 20 december 2017

Groen licht Europese Commissie voor fosfaatstelsel melkvee

De Europese Commissie is akkoord met de invoering van fosfaatrechten in de Nederlandse melkveehouderij. De wet waarin dit wordt geregeld voldoet aan de geldende richtlijnen voor staatssteun. Dat heeft Eurocommissaris Margarethe Vestager (Mededinging) gemeld aan minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Carola Schouten. De Tweede en Eerste Kamer stemden eerder al in met het fosfaatstelsel. Met dit stelsel blijft de door koeien geproduceerde hoeveelheid fosfaat – als bestanddeel van mest – onder het Europese maximum. Het stelsel wordt per 1 januari 2018 van kracht.

Minister Schouten꞉ “Nu Brussel bevestigt dat de wet staatssteun-proof is hebben we zekerheid over het stelsel van fosfaatrechten. Bovendien is dit besluit ook cruciaal voor het verkrijgen van een nieuwe derogatie, een speciale vrijstelling op basis waarvan Nederland meer dierlijke mest mag toepassen. Melkveehouders wachten met smart op dat besluit. Tegen de hele sector zeg ik: we zijn er nog niet, maar dit is al wel een flinke opsteker.”

Melkveebedrijven krijgen per 1 januari 2018 een hoeveelheid fosfaatrechten toegekend op basis van het aantal gehouden koeien op 2 juli 2015 (de datum waarop het stelsel werd aangekondigd), minus de eerder aangekondigde generieke reductie van 8,3%. Deze korting, waarvan grondgebonden bedrijven met veel grond in verhouding tot het aantal koeien zijn vrijgesteld, is nodig om de fosfaatproductie onder het Europese maximum te houden. De fosfaatrechten worden verhandelbaar. Boeren die meer koeien willen houden, zullen daarvoor rechten moeten kopen van melkveehouders die hun veestapel inkrimpen of hun bedrijf beëindigen.

Het stelsel van fosfaatrechten volgt op het fosfaatreductieplan, waarin brancheorganisaties en de overheid afspraken om in 2017 de fosfaatproductie terug te dringen. Via dit plan is de melkveestapel het afgelopen jaar al fors afgenomen. De meest recente cijfers (oktober 2017) wijzen uit dat Nederland op koers ligt bij de ambitie om de fosfaatproductie voor het einde van dit jaar weer onder het nationale plafond te brengen.

Nederland streeft naar besluitvorming door de Europese Commissie rond april 2018 over toekenning van een nieuwe derogatie voor de periode 2018 tot en met 2021. Hierbij is het van belang dat de fosfaatproductie eind 2017 weer onder het Europese maximum ligt en het fosfaatstelsel per 1 januari 2018 in werking treedt. Ook moet er overeenstemming zijn bereikt over het zesde Actieprogramma Nitraatrichtlijn. Bij onverhoopt verlies van de derogatie zouden boeren extra kosten moeten maken, onder andere voor het verantwoord afvoeren van mest en voor het aanvoeren van extra kunstmest.

dinsdag 19 december 2017

Damen Shipyards wint prijsvraag Bedrijvig Groen

Damen Shipyards, Firma Eikelboom en ‘De Natuurzuil’ hebben de beste ideeën voor groenere bedrijventerreinen. Zij zijn de winnaars van de prijsvraag Bedrijvig Groen.

Bedrijvig Groen is een initiatief van de provincie Noord-Holland voor aantrekkelijkere en groene bedrijventerreinen. Groen is belangrijk voor het welzijn van mens en dier. Groene oases, zoals natuurparken en weilanden, vormen belangrijke verbindingsroutes voor vlinders, bijen en andere kleine dieren. Ook Noord-Hollandse bedrijventerreinen kunnen hierbij een rol spelen. De ideeën van de prijsvraag Bedrijvig Groen helpen de provincie met het versterken van de biodiversiteit in Noord-Holland.

De winnaar van Bedrijvig Groen is Damen Shipyards in samenwerking met Bossa Nova architecten. Zij voeren een aantal groene ingrepen uit op het Scheepswerf Cornelis Douwes II. Zo zijn zij van plan om een geveltuin te bouwen om zo op een unieke plek in Amsterdam groenten te verbouwen. Volgens de jury kan het project “een voorbeeldfunctie worden binnen het Noordzeekanaalgebied.”
De tweede prijs is voor de Firma Eikelboom. De jury vond deze inzending een mooie variant voor groenere bermen op het bedrijventerrein Groene Meer in de Haarlemmermeer. De derde plaats is voor ‘de Natuurzuil’ van Hans Duivenvoorden, volgens de jury “een charmant en laagdrempelig verbetering van het insectenhotel.” De winnaars krijgen een geldbedrag en kunnen voor de uitvoering van het idee een subsidie aanvragen.

Tijdens de uitreikingsceremonie sprak voorzitter van de jury Jaap Bond (gedeputeerde Economische Zaken) zijn bewondering uit voor het hoge niveau van de aanmeldingen. “Er was een grote verscheidenheid van inzendingen: variërend van producten en onderzoek tot direct uitvoerbare maatregelen”, aldus Bond.

Een eervolle vermelding van de jury was er voor StichtingMEERgroen voor hun werk op Park2020 en Bird Hub van VANRO2IJ Landschap architecture.

maandag 18 december 2017

Effectieve aanpak om risico’s bodemlood te verlagen

Het advies van RIVM om bewoners voor te lichten over lood in de bodem en kinderspeelplaatsen schoon te maken, wordt toegepast in lokaal beleid. Dit concludeert het RIVM over de aanpak van de gemeente Zaanstad om de blootstelling aan lood uit de bodem te verminderen. Lood in de bodem kan een risico zijn voor de gezondheid van bewoners.

In een eerder rapport uit 2016 bracht het RIVM de huidige kennis over de gezondheidsrisico’s van blootstelling aan lood in kaart en ook de oorzaken van bodemverontreinigingen met lood. Blootstelling aan lood kan bij jonge kinderen leiden tot een verlies van enkele IQ-punten waarbij niet is aan te geven hoe groot dit effect voor een individu is. Dat hangt onder meer af van de hoogte en frequentie van de blootstelling.

De laatste jaren zijn veel bodemverontreinigingen opgeruimd, maar in sommige wijken is de aanwezigheid van lood in de bodem nog steeds een punt van aandacht. Het is belangrijk dat, op plaatsen waar kinderen in contact kunnen komen met bodemlood, gemeenten en bewoners maatregelen nemen om de blootstelling tot een zo laag mogelijk niveau terug te brengen.

Lood zit vooral in de bodem van wijken in vooroorlogse stadscentra en oude dorpskernen. Het RIVM heeft de aanpak van bodemlood van de gemeente Zaanstad geanalyseerd. Het lokale beleid is effectief omdat bewoners worden geïnformeerd over het terugbrengen van de blootstelling aan lood en zijn kinderspeelplaatsen schoongemaakt.

Het RIVM heeft het onderzoek in opdracht van de provincie Zuid-Holland uitgevoerd en ondersteunt hiermee de beleidsontwikkeling van de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht. De provincies willen samen met gemeenten een aanpak afspreken om de blootstelling aan lood uit de bodem te verminderen.

vrijdag 15 december 2017

Chinees-Zuid-Hollandse eco samenwerking

Het Chinese miljardenbedrijf Elion Resources Group gaat zich in Zuid-Holland vestigen met het Elion European Innovation Center voor samenwerking op het gebied van ecologie en duurzaamheid.

In aanwezigheid van Elion Group’s voorzitter Wang Wenbiao, ambassadeur Wu Ken en commissaris van de Koning Jaap Smit werden de afspraken in het Zuid-Hollandse provinciehuis bezegeld. InnovationQuarter uit Zuid-Holland is betrokken bij het innovatiecentrum.

Elion is een bedrijf met een omzet van ruim €4 miljard, telt 7.300 werknemers en richt zich op het herstel van ecosystemen en milieubescherming. Een van de bekendste projecten is de vergroening van de Kubuqi woestijn. Met het innovatiecentrum in Zuid-Holland wil het bedrijf een nauwere samenwerking met Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen aangaan voor nieuwe watertechnologieën en duurzame economische groei.

Elion is al in gesprek met Deltares, de Universiteit Wageningen en NL Urban Solutions. “De betrokken partijen gaan heel snel van tekentafel naar uitvoering. Zo heb ik me in juni in Bejing geïnformeerd over deze samenwerkingsplannen en nu al krijgt het innovatiecentrum gestalte. De uitdagingen op het gebied van ecologie en duurzaamheid vragen om een gezamenlijke wereldwijde aanpak”, aldus Jaap Smit.

Naast de vestiging van het innovatiecentrum gaat Elion ook samenwerkingsprojecten aan met Verhoeve Milieu & Water uit Dordrecht op het gebied van bodemsaneringstechnieken en met het ecologisch ingenieurs- en ontwerp bureau Nautilus Eco-Solutions uit het Noord-Hollandse Heiloo op het gebied van milieuherstelprojecten in China.

donderdag 14 december 2017

Tropomi ziet luchtkwaliteit scherper dan ooit

Bronnen en omvang van luchtvervuiling zijn wereldwijd scherper in beeld dan ooit. Dat bleek vanochtend in het Duitse Oberpfaffenhofen bij de door ESA georganiseerde presentatie van de eerste plaatjes van het Nederlands satellietinstrument Tropomi.

Het beeld is even indrukwekkend als ontluisterend. Niet alleen Delhi, maar eigenlijk heel Noord-India ligt onder een wolk van koolmonoxide. Maar ook de uitstoot van luchtvervuiling in ons eigen land is duidelijker zichtbaar dan ooit. De rookpluimen verraden zelfs waar de wind vandaan komt. Heel bijzonder voor een waarneming door een satelliet op 800 kilometer hoogte.

Tropomi werd op 13 oktober gelanceerd op de Europese satelliet Sentinel-5P, die ESA bouwde als onderdeel van het aardobservatieprogramma Copernicus van de Europese Commissie. Na het inregelen van de satelliet is Tropomi nu klaar voor gebruik. De eerste beelden laten nu al zien dat de Nederlandse technologie van onschatbare waarde is voor gerichte aanpak van luchtvervuiling wereldwijd.

In Nederland zijn het de onderzoekers van het KNMI en het ruimteonderzoeksinstituut SRON die de eerste gegevens van Tropomi omzetten in beelden. Het KNMI biedt een eerste blik op stikstofdioxide, dat vrijkomt door verkeer en industriële activiteit. SRON gaf een beeld van de verspreiding van koolmonoxide, een gas dat vrijkomt bij de verbranding van bossen en fossiele brandstoffen.

Met enkele dagen meten ontstond al een beeld van de uitstoot van koolmonoxide over de hele wereld. Opvallend is de wolk boven het Amazonegebied, veroorzaakt door branden die te maken hebben met de grootschalige ontbossing. Maar ook de luchtvervuiling in Noord-India en aan de Chinese Oostkust is duidelijk zichtbaar. Inzoomen met Tropomi behoort ook tot de mogelijkheden. Zo laat een beeld van de Italiaanse Povlakte zien dat daar de luchtvervuiling, die vooral wordt veroorzaakt door vervoer en de verwarming van gebouwen een beetje blijft hangen tussen de bergketens. Ook vulkaanas boven de vulkaan Agung op Bali is op beeld te zien.

woensdag 13 december 2017

Hoe een nationale voedingsrichtlijn het milieu kan verbeteren

Je kunt niet alleen je gezondheid, maar ook het milieu verbeteren door de nationale voedingsrichtlijnen te volgen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Universiteit Leiden. Publicatie in PNAS.

We weten al geruime tijd dat ons eetpatroon niet alleen de gezondheid maar ook het milieu beïnvloedt. Desondanks worden de nationale voedingsvoorschriften bijna nooit ontwikkeld met die milieu-impact in het achterhoofd. Van de 37 landen die in deze studie zijn beoordeeld, namen slechts vier voedingsvoorschriften duurzaamheidsaspecten mee in hun afwegingen. Het advies van het Nederlandse voedingscentrum is één van die positieve uitzonderingen.

Al is duurzaamheid dus afwezig in veel nationale voedingsvoorschriften, toch zijn hun adviezen vaak goed voor het milieu omdat ze bijvoorbeeld adviseren om minder vlees te eten. Deze studie laat zien dat het volgen van zo’n nationaal aanbevolen voedingsrichtlijn tot de grootste milieuwinst leidt in de Verenigde Staten, Australië, Brazilië en Canada. Dit komt met name door de verminderde vleesconsumptie. Ook in de meeste EU-landen leidt het tot een beter milieu, met name in Griekenland, Ierland en Nederland.

Onderzoekers van de Universiteit Leiden onderzochten van 37 nationale voedingsvoorschriften hoe zij scoren op CO2-uitstoot, waterkwaliteit en landgebruik. Deze uitslagen hebben zij vervolgens afgezet tegen de impact van het gemiddelde voedselgebruik in de betreffende landen. Zo konden zij bepalen of het volgen van het aanbevolen dieet meer of minder milieuschade oplevert dan het huidige eetpatroon van de bevolking.

In minder welvarende landen kan het volgen van de nationale voedingsvoorschriften overigens leiden tot een iets hogere milieu-impact. Dat komt vooral omdat de richtlijnen adviseren om meer dierlijke producten te consumeren vanwege het risico op eiwittekort en ondervoeding in deze landen.

Volgens de wetenschappers laat hun onderzoek zien dat het meenemen van duurzaamheid bij de ontwikkeling van nationale voedingsrichtlijnen de milieu-impact kan verminderen. Zo kan bijvoorbeeld aandacht voor duurzaamheidsvraagstukken en advies over het reduceren van voedselafval de voedingsrichtlijnen sterk verbeteren.

‘De uitkomsten zijn dus positief en hoopgevend, al blijft er altijd ruimte voor verbetering,’ zegt universitair docent Energie en Milieuverandering Paul Behrens, hoofdonderzoeker. ‘Als je weet dat je eetpatroon ongezond is, dan heb je nu nog een extra reden om daar verandering in te brengen. Dat kan bijvoorbeeld door dierlijke producten te vervangen door plantaardige producten.’

Giffabrikanten gaan hun verhaal beter uitleggen

Fabrikanten van bestrijdingsmiddelen willen het vertrouwen winnen van de consument. Branche-organisatie Nefyto heeft een platform gelanceerd waarop het publiek ‘het eerlijke verhaal over gewasbescherming ’ krijgt voorgeschoteld. Nefyto presenteerde de website tijdens een jaarvergadering in Naaldwijk. Het publiek krijgt op de site informatie over actuele onderwerpen. Die teksten zijn door Nefyto zelf opgesteld. “Inderdaad, wij van WC-eend vinden… We zullen zien hoe dit in de praktijk uitpakt”, aldus Maritza van Asten, directeur van Nefyto.

dinsdag 12 december 2017

Afvangen van fijnstof: Eindhoven heeft de wereldprimeur

Op het Stadhuisplein vindt de komende 3 maanden een proef plaats waarbij fijnstof en roet uit de stadslucht gereinigd wordt via ventilatie van de parkeergarage. Schone lucht wordt vervolgens de stad in geblazen. De luchtkwaliteit in de stad kan hiermee aanzienlijk worden verbeterd. Onderzoekers van de faculteit Bouwkunde van de TU/e toonden dit vorig jaar aan met behulp van computermodellen. Tijd om het te gaan uitproberen dus!

In de proef die binnenkort van start gaat, worden 30 luchtzuiveringsinstallaties geplaatst naast de uitgang van de ondergrondse parkeergarage op het Stadhuisplein. Deze installaties zijn ontwikkeld door ENS Urban. “Nooit eerder is in de openbare ruimte van een stad op deze manier geëxperimenteerd met het grootschalig reinigen van stadslucht. Het is wat dat betreft een wereldprimeur”, zegt Bert Blocken (hoogleraar bouwfysica, TU Eindhoven). 4 maanden wordt in een groot gebied rondom het Stadhuisplein de concentraties fijnstof gemeten. Ook worden weergegevens verzameld om de luchtbeweging in kaart te brengen.

Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO), is fijnstof de meest schadelijke vorm van vervuiling in steden. Zelfs zo erg dat er een kans is om eerder te overlijden als je veel fijnstof binnenkrijgt. Wethouder Mary-Ann Schreurs is dan ook erg blij met de proef. Volgens haar is het niet voldoende als we alleen meten dat de luchtkwaliteit slecht is, maar moeten we er ook echt iets aan doen. De wethouder benadrukt dat deze techniek veelbelovend is voor een gezonder Eindhoven. Blijkt het te werken, dan kan het grotere schaal worden ingezet, om zo snel mogelijk de binnenstad fijnstof en roetvrij te maken.

maandag 11 december 2017

Meetnet en app voor luchtkwaliteit en geurhinder in en rond Oosterhorn

De provincie Groningen gaat de luchtkwaliteit meten in en rond het industriegebied Oosterhorn, in de Eemsdelta. Dit gebeurt met behulp van een net van meetpunten (meetnet). De metingen van de luchtkwaliteit worden zichtbaar in een nieuwe app. Eerst in een pilot met 50 personen, daarna voor iedereen. Met de app kunnen deelnemers ook geurhinder melden. Een aantal bedrijven op het industriegebied Oosterhorn werkt mee aan deze proef.

De provincie heeft in haar milieuplan geconstateerd dat over het algemeen de luchtkwaliteit in Groningen gunstig is, ten opzichte van de rest van het land. Lokaal rond Oosterhorn is de situatie mogelijk anders. Daar willen we met dit meetnet een objectief en onafhankelijk inzicht in krijgen. In Oosterhorn is geur namelijk één van de oorzaken van hinder. De provincie wil, samen met andere betrokken partijen, geurhinder verminderen en een goed beeld krijgen van zowel de hinder die mensen ervaren, als van eventuele gezondheidsrisico’s. Het meetnet in combinatie met de app is een maatregel om dit in beeld te krijgen. Het meetnet gaat gedurende meerdere jaren roet, fijnstof, koolstof en grof-stof meten. Ook incidentele piekemissies en processtoringen worden gemeten. De meetresultaten worden zichtbaar in de app.

Met behulp van de app kunnen inwoners ook zelf geurhinder melden. Vervolgens krijgt of krijgen de vermoedelijke veroorzaker(s) deze melding. De veroorzaker kan via de app reageren op de melding en inwoners ook vooraf waarschuwen als er geurhinder wordt verwacht.

De provincie Groningen start in december met de ontwikkeling van het meetnet en de app. Deelnemers aan de pilot - dus de toekomstige gebruikers van de app - werken en testen de app in alle ontwikkelfases. Naar verwachting zijn het meetnet en de app komend voorjaar klaar voor gebruik.

De provincie heeft afgesproken om de app allereerst in de Eemsdelta te ontwikkelen en uit te testen. De plannen voor het meetnet zijn daaraan toegevoegd en worden ondersteund door het bedrijfsleven. Het meetnet en de app worden in opdracht van provincie ontwikkeld in samenwerking met de Natuur en Milieufederatie Groningen, Samenwerkende Bedrijven Eemsdelta, Omgevingsdienst Groningen, Groningen Seaports en de bewoners, verenigd in de Adviesgroep Geur Delfzijl en omgeving. Ook werken vier industriële bedrijven mee aan de pilot.

vrijdag 8 december 2017

Havens zetten Seabin in tegen plastic soep

Marina Muiderzand in Almere heeft als eerste Nederlandse jachthaven een Seabin in gebruik genomen. Deze drijvende prullenbak zuigt plastic en andere troep op uit het water. Daardoor voorkomt hij dat de plastic soep en andere vervuiling in zeeën en oceanen toenemen.

The Seabin is een uitvinding van twee Australische surfers en botenbouwers: Andrew Turton en Pete Ceglinski. Zij zagen de toenemende vervuiling van de oceanen met lede ogen aan. ‘Als we op het land een vuilnisbak kunnen hebben, waarom dan niet ook eentje in het water?’, vroeg het tweetal zich af. Na vele jaren testen hebben ze een drijvende prullenbak ontwikkeld die je in het water van elke haven of dok kunt leggen. Met behulp van een elektrische waterpomp zuigt de Seabin plastic flessen, bekers, zakjes, kleine stukjes plastic, olieresten en ander afval dat drijft op het water naar binnen, terwijl vissen buiten schot blijven. Op die manier kan één Seabin in een jaar tijd 83.000 plastic zakjes en 20.000 plastic flessen opruimen. In totaal een halve ton vuil. Al het ingezamelde plastic wordt gerecycled.

Twee jaar geleden liep directeur Nanke den Daas van Thuishavens de twee ‘surfdudes’ tegen het lijf tijdens de internationale watersportbeurs METS in Amsterdam. Zij raakte zo enthousiast over hun verhaal dat ze besloot hun crowdfundingproject te steunen. Nu de productie klaar is mag het bedrijf daarom de eerste Seabin van Nederland in gebruik nemen. Naast Marina Muiderzand exploiteert Thuishavens Jachthaven Bruinisse, Jachthaven Naarden en Dorado Beach in Olburgen. In de jachthavens wordt water en energie bespaard, worden veel materialen hergebruikt, wordt afval gescheiden ingezameld, geldt een verbod op schadelijke bestrijdingsmiddelen en wordt gebruik gemaakt van groene stroom. De havens hebben al jaren een blauwe vlag. Ook steunt Thuishavens de Plastic Soup Foundation en de stichting ‘By the Ocean we Unite’, die het probleem van de plasticvervuiling van het zeewater aan de bron willen aanpakken.

Als de Seabin op Marina Muiderzand een succes is, wordt de drijvende prullenbak in meer havens ingezet. ,,Wij zijn op onze havens zeer begaan met mens en milieu en proberen het water zo schoon mogelijk te houden. Wij willen de schoonste havens van Nederland hebben,” zegt Nanke den Daas. ,,De Seabin past naadloos in die visie. Wij kunnen het plastic in de zeeën niet opruimen, maar willen het goede voorbeeld geven. Ons doel is meer bewustwording creëren rond de rol die watersporters en onze ligplaatshouders zelf spelen in het schoon houden van het water in onze jachthavens en het vaargebied. De echte oplossing is stoppen met het water te vervuilen. Dus simpel gezegd: je rotzooi opruimen. Daarom treden we ook als ambassadeur voor Seabin op bij lokale scholen en nodigen we scholieren uit om hen te laten zien hoe Seabins werken.”

donderdag 7 december 2017

Overstap10daagse haalt geld weg bij vervuilers en vermindert uitstoot

Op 7 december begint de ‘Overstap10daagse’. Tien dagen lang stappen honderden, misschien wel duizenden mensen van een vervuilende bank en/of energiebedrijf over naar een schoon alternatief. De klimaatcrisis noodzaakt tot snelle en drastische vermindering van de uitstoot van CO2. Huishoudens kunnen daar heel simpel een grote bijdrage aan leveren door hun geld niet meer uit te geven aan fossiele energiebedrijven en/of door hun geld weg te halen bij banken die nog investeren in fossiele en nucleaire energie.

De overstap10daagse is een initiatief van milieuorganisatie WISE. Via de website www.overstap10daagse.nl kunnen mensen eenvoudig overstappen naar een groene energieleverancier en een duurzame bank. Elke overstap leidt tot duizenden kilo’s CO2 die niet meer uitgestoten worden.

Er komen elk jaar meer groene energiebedrijven bij. Maar de grote, traditionele energiebedrijven veranderen te langzaam en beheersen nog de markt. Het jaarlijkse onderzoek naar de duurzaamheid van de energiebedrijven toont het aan; vier van de vijf grootste leveranciers die in Nederland actief zijn, scoren een onvoldoende. De grote traditionele banken veranderen ook te traag. De ABN Amro, ING en Rabobank scoren nog steeds een onvoldoende in het jaarlijkse onderzoek van de Eerlijke Bankwijzer, met name op milieugebied.

Peer de Rijk, directeur WISE; "Het wordt tijd dat we met onze portemonnee gaan stemmen. Met ons geld investeren banken in kolen- en kerncentrales, en financieren ze reusachtige mijnen die hele landstreken verwoesten. Met ons geld blijven de fossiele energiebedrijven kolencentrales exploiteren, verzetten ze zich tegen strenger klimaatbeleid en lobbyen ze voor subsidie op de bijstook van biomassa om kolencentrales open te kunnen houden. Dat moet afgelopen zijn".

De overstap10daagse wil mensen een zetje geven om te ‘divesteren’; haal je geld weg bij de vervuilers en stimuleer de bedrijven die écht willen vergroenen; duurzame banken en écht groene energieaanbieders.

CityTree zuivert de lucht met metershoge moswand

In de steden in Nederland bevindt zich veel fijnstof, dus zoekt men naar manieren om de lucht te zuiveren. Amsterdam koopt daarom bij het Duitse Green City Solutions acht zogeheten CityTrees, vier meter hoge wanden die met een speciaal soort mos de luchtkwaliteit verbeteren.

dinsdag 5 december 2017

Geen stukken plastic in maag potvis

In de maag van de potvis die strandde bij Domburg zaten geen stukken plastic. Dat concluderen onderzoekers van de faculteit Diergeneeskunde en Wageningen Marine Research na inspectie van de maaginhoud in de sectiezaal van de faculteit Diergeneeskunde. Of de potvis ook microplastics heeft binnengekregen kan pas vastgesteld worden na onderzoek van de faecaliën.

De resultaten van dat onderzoek - door Bureau Waardenburg - zijn waarschijnlijk over enkele dagen bekend. Dan is ook het onderzoek naar de darminhoud afgerond.Wat het onderzoeksteam wel aantrof in de maag waren resten van inktvissen, van krabben, van een zeeduivel en een kabeljauw. De staat waarin die resten verkeerden wijst erop dat de potvis enkele dagen voor de stranding voor het laatst had gegeten. Het dier heeft dus honger geleden. Op het strand was al duidelijk dat de potvis aan de magere kant was.

De krabben had waarschijnlijk eerder al op het menu van de kabeljauw gestaan; het zijn daarmee zogenaamde secundaire prooien van de potvis.Potvissen kunnen erg oud worden, zeker 70 jaar. Het Domburgse exemplaar was een jong volwassen mannetje van tussen de 15 en de 20 jaar. Om de definitieve leeftijd te kunnen vaststellen moeten eerst de tanden nog worden onderzocht.

maandag 4 december 2017

Nieuwe lasertechniek om roetdeeltjes in lichaam te detecteren

Onderzoekers van de UHasselt en KU Leuven hebben een gloednieuwe techniek – met laser – ontwikkeld om roetdeeltjes in het lichaam te detecteren. De resultaten werden deze maand gepubliceerd in het toonaangevende tijdschrift American Journal of Respiratory and Critical Care.

Recent onderzoek wees uit dat wereldwijd meer dan 4,2 miljoen mensen per jaar voortijdig sterven door luchtvervuiling. “Luchtverontreiniging kan onder meer leiden tot een lager geboortegewicht, verminderde cognitieve functies bij kinderen, longkanker en ademhalingsziekten”, zegt prof. dr. Tim Nawrot (UHasselt).

Om gezondheidsnormen correcter te kunnen bepalen, is er – naast concentraties in de lucht – nood aan een betrouwbare meting van de blootstelling van koolstofdeeltjes (geproduceerd tijdens de onvolledige verbranding van brandstoffen zoals diesel, red.) in het lichaam zelf. “Een adequate blootstellingsinschatting op het niveau van het individu is noodzakelijk om tot een veilige norm te komen.”

Onderzoekers van de UHasselt en KU Leuven ontwikkelden een nieuwe techniek om roetdeeltjes te kwantificeren – en dat in lichaamsvloeistoffen en -weefsels, zoals urine en bloed. Prof. dr. Maarten Roeffaers (KU Leuven): “De stalen worden belicht met een laser die zeer korte lichtpulsen uitstuurt – met een tijdsduur van een miljardste van een miljoenste van een seconde. Daardoor gaan de koolstofdeeltjes licht in alle kleuren uitsturen en kunnen we ze detecteren.”

Het onderzoeksteam gebruikte zijn ‘demonstratiemodel’ al voor epidemiologische studies waarin ze de aanwezigheid van roetdeeltjes wilden nagaan op individueel niveau. “In een studie bij 291 kinderen hebben we urinestalen met onze nieuwe methode onderzocht”, zegt prof. dr. Marcel Ameloot (UHasselt). “We stelden vast dat er een verband is tussen de bepaling van koolstofdeeltjes in de urine, gemeten met onze nieuwe techniek, en de geschatte blootstelling aan koolstofdeeltjes.”

De onderzoekers hebben intussen een patentaanvraag ingediend. De komende jaren zullen ze verder werken aan een prototype. “De bedoeling is om het apparaat uiteindelijk te commercialiseren, waardoor méér studies kunnen worden uitgevoerd naar de blootstelling aan roetdeeltjes in de lucht op individueel niveau. Dat kan een verdere inschatting en beperking van de gezondheidsrisico’s alleen maar ten goede komen.”

zaterdag 2 december 2017

Europees Parlement pleit voor verbod op fosfaat in kebabvlees

De milieucommissie van het Europees Parlement wil een verbod op fosfaat in bevroren kebabvlees. Overmatige consumptie van fosfaat kan gelinkt worden aan aandoeningen aan het hart en de bloedsomloop.  Dat schrijft de Vlaamse website Het Nieuwsblad. Fosfaat is een erg belangrijk additief in kebab, het zou een grote rol spelen tegen het uitdrogen en uit elkaar vallen van het vlees aan het spit. Sinds 2014 is de toevoeging wel toegestaan bij vers bereid vlees, maar er zijn nog geen wettelijke richtlijnen wat betreft fosfaat in bevroren kebabvlees.

vrijdag 1 december 2017

Fluoriserende verf kan microplastic in de oceaan zichtbaar maken

Plastic in zeeën en oceanen vormt een groot probleem, maar veel stukken plastic zijn te klein om te vinden. Verf biedt mogelijk uitkomst. Onderzoekers van de Universiteit van Warwick in het Verenigd Koninkrijk hebben een oplossing bedacht om zelfs de kleinste stukjes te identificeren. Met fluoriserende verf kan dit soort microplastic, dat vaak niet groter is dan een mensenhaar, worden gevonden. De verf bindt zich aan plastic deeltjes en maakt ze zichtbaar onder een fluorescentiemicroscoop. De deeltjes lichten dankzij de verf op en worden zichtbaar. Deze techniek maakt het voor wetenschappers makkelijker om microplastic te herkennen tussen andere natuurlijke materialen in zee.

donderdag 30 november 2017

GroenLinks: buitenlandbeleid moet zich aanpassen aan klimaatverandering

Het buitenlandbeleid van kabinet Rutte-III moet veel meer rekening houden met klimaatverandering. Dat wil GroenLinks-Kamerlid Bram van Ojik: “Er is een radicale vergroening nodig. We moeten onze fossiele banden doorbreken en de natuur beter beschermen.”

Concreet stelt Van Ojik bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor om natuurbeschermers beter te beschermen tegen geweld en intimidatie. En om niet langer in te zetten op nieuwe gasconnecties met Rusland. Ook wil hij dat in de nieuwe Internationale Veiligheidsstrategie klimaatverandering een prominente plaats krijgt en dat de minister concrete stappen neemt om de impact van klimaatverandering op conflicten en migratie te beperken.
"Buitenlandse mijnbouwers en producenten van soja en palmolie leggen een steeds groter beslag op landbouwgrond die door klimaatverandering toch al schaarser wordt. Lokale activisten die zich daar tegen verzetten krijgen steeds meer te maken met intimidatie en geweld. Vorig jaar werden er tachtig van hen vermoord,” zegt Van Ojik, die wil dat Buitenlandse Zaken deze mensen actiever gaat ondersteunen.
Ook ten aanzien van fossiele afhankelijkheid is een trendbreuk nodig volgens Van Ojik. “Op dit moment wordt Nordstream II aangelegd, een nieuwe gaspijpleiding van Rusland naar West-Europa, met actieve steun en inzet van Nederlandse bedrijven en de overheid. Die leiding is niet nodig en zorgt voor een nieuwe decennialange afhankelijkheid van Russisch aardgas, dat bij productie en vervoer erg vervuilend is.” Bij het debat over de begroting zal GroenLinks voorstellen om de steun aan Nordstream in te trekken.

woensdag 29 november 2017

LAP-3 treedt 28 december in werking

De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft het nieuwe Landelijk afvalbeheerplan (LAP-3) vastgesteld. In dit plan is het afvalbeleid voor de periode 2017 tot en met 2023 vastgelegd, met een doorkijk tot 2029. LAP-3 treedt op 28 december 2017 in werking en vervangt vanaf dat moment het huidige LAP-2.

Op het ontwerp-LAP-3, dat van 26 september tot en met 7 november 2016 ter inzage lag, hebben 105 partijen gereageerd. Het gaat voornamelijk om omgevingsdiensten, bedrijven en brancheorganisaties. Naast de positieve reacties over inhoud en leesbaarheid van LAP-3, zijn ook de nodige opmerkingen en kanttekeningen ontvangen op het ontwerpplan. Over een aantal onderwerpen zijn relatief veel inspraakreacties ingediend, of zijn reacties gegeven die fundamenteel van aard zijn. Daarnaast is in het definitieve plan een aantal wijzigingen doorgevoerd die geen gevolg zijn van inspraak. Naast het herstellen van onvolkomenheden zijn dit wijzigingen die het gevolg zijn van recente ontwikkelingen in aanpalend beleid, wetswijzigingen en/of Europese arresten.

Het ontwerp-LAP is genotificeerd bij de Europese Commissie. Hierdoor zijn ook andere lidstaten in de gelegenheid gesteld om op het ontwerp-LAP-3 te reageren. Daarop heeft de Nederlandse overheid geen reactie ontvangen.

Confrontatie Plastic Soup Surfer en Albert Heijn

Cees van Vliet van Albert Heijn is de eerste directeur die vandaag het door de gerechtsdeurwaarder te overhandigen 'Plastic Soup Surfer desbewustheidsexploot' in ontvangst zal moeten nemen. Er volgen in de komende twee weken nog tien directeuren van supermarkten en frisdrankmaatschappijen. 

De Gerechtsdeurwaarder zal het desbewustheidsexploot plus onderzoeken en begeleidend schrijven 'betekenen' aan directeur Cees van Vliet. De Plastic Soup Surfer zal de gerechtsdeurwaarder vergezellen.

In het bewuste exploot wordt de directeur bewust gemaakt van de gevaren en gevolgen van 'zijn' plasticafval als dit in het aquatisch milieu terecht komt. In het stuk worden ook maatregelen voorgesteld; bijvoorbeeld de invoering van statiegeld als effectief middel om te voorkomen dat plastic wegwerp drankverpakkingen in het milieu terecht komen.

dinsdag 28 november 2017

ACM beboet Volkswagen voor misleiding bij dieselaffaire

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vastgesteld dat Volkswagen AG (Volkswagen) consumenten heeft misleid bij de verkoop van haar dieselauto’s met type EA 189-motor. Volkswagen prees deze auto’s aan als milieuvriendelijk, terwijl de resultaten van de emissietests met behulp van verboden software waren gemanipuleerd. Omdat de ACM oneerlijke handelspraktijken heeft vastgesteld legt de ACM aan Volkswagen een boete van EUR 450.000 op. Dit is de maximale boete die de ACM in dit geval kan opleggen.

De Consumentenbond heeft de ACM vorig jaar gevraagd onderzoek te doen naar Volkswagen. De ACM heeft vervolgens onderzocht of het bedrijf consumenten heeft misleid. De ACM heeft vastgesteld dat Volkswagen in de periode 2009 tot 2015 consumenten heeft misleid over de belangrijkste kenmerken van het product. Hierdoor hebben consumenten mogelijk een andere beslissing genomen dan wanneer ze wél de juiste informatie hadden ontvangen. De dieselauto’s met type EA 189-motor van de merken Volkswagen, Audi, ŠKODA en Seat werden als duurzaam en milieuvriendelijk gepresenteerd, terwijl de testuitkomsten niet betrouwbaar waren door de ingebouwde software. Door het gebruik van manipulatiesoftware heeft Volkswagen ook in strijd gehandeld met de vereisten van professionele toewijding. Bovendien stelde Volkswagen ten onrechte dat de auto’s voldeden aan de goedkeuringseisen voor toelating op de Europese markt. Omdat de verschillende overtredingen zijn terug te voeren op één feit, namelijk het installeren van de manipulatiesoftware, kan de ACM het bedrijf hiervoor slechts één boete van 450.000 euro opleggen.

Tegen dit besluit van de ACM kan Volkswagen beroep aantekenen. Consumenten die menen schade te hebben ondervonden van de oneerlijke handelspraktijken van Volkswagen kunnen hun claim indienen bij het bedrijf.

GenX in drinkwater van drie drinkwaterbedrijven verhoogd, maar veilig

Omdat metingen de aanwezigheid van de stof FRD-903 (een onderdeel van GenX), in oevergrondwater en drinkwater aantoonden, heeft het ministerie van IenW het RIVM gevraagd om meer inzicht te geven in de aanwezigheid en verspreiding van deze stof in drinkwater en haar bronnen. Hiervoor leverden de tien Nederlandse drinkwaterbedrijven analyseresultaten van drinkwater, en werkte het RIVM samen met het wateronderzoekinstituut KWR.

In een deel van het drinkwater en de bronnen van waterbedrijf Oasen is FRD-903 aangetoond, in het gebied van de Beneden-Merwede. De stof is in lagere concentraties gevonden in drinkwater van Evides en Dunea, die water uit de Maas innemen.

De gevonden waarden liggen in alle gevallen een factor 5 tot 15 onder de richtwaarde voor FRD-903 in drinkwater. Deze richtwaarde geeft aan hoeveel een mens van de stof gedurende lange tijd mag binnenkrijgen zonder de gezondheid te schaden. Conclusie van het onderzoek is dat het nu overal veilig is om het drinkwater te drinken.

In het drinkwater van de overige zeven onderzochte drinkwaterbedrijven is de stof niet gevonden. GenX komt niet wijdverbreid voor in het Nederlands drinkwater.

maandag 27 november 2017

Provincie pakt vervuilde gronden aan

De provincie Noord-Holland pakt al jaren vervuilde gronden aan door deze te saneren.
Van de 90 locaties zijn er geen plekken meer met acute risico’s voor de volksgezondheid, zijn er 22 locaties gesaneerd en bij 34 locaties is nog een sanering gaande. Bij twee locaties lopen nog afkoopgesprekken. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de Monitoringsrapportage spoedlocaties 2017.

Op veel plekken in Noord-Holland is de bodem ernstig vervuild. Vervuilde bodems kunnen gevaarlijk zijn voor mens en dier. De provincie Noord-Holland pakt deze locaties aan door de acute risico’s weg te nemen of door de verontreiniging in z’n geheel te saneren.

Provincies, Rijk, waterschappen en gemeenten hebben in het landelijk “Convenant bodem en ondergrond 2016-2020” afspraken gemaakt over de aanpak van o.a. spoedlocaties bodemsanering en gebiedsgericht grondwaterbeheer. De provincie is bevoegd gezag op basis van de Wet bodembescherming (Wbb).

Een van de belangrijkste doelstellingen uit het Bodemconvenant is dat alle spoedlocaties met onaanvaardbare verspreidingsrisico’s in 2020 zijn gesaneerd of dat er concrete saneringsplannen zijn. Een belangrijk onderdeel van het convenant is de jaarlijkse monitoring. Eind 2020 zullen alle partijen een eindevaluatie uitvoeren en deze aanbieden aan de Tweede Kamer.

vrijdag 24 november 2017

GroenLinks: vergroen de Sahara

Nederland moet meehelpen om de Sahara groener te maken, vindt GroenLinks-Kamerlid Isabelle Diks. Zij roept minister Kaag van Ontwikkelingssamenwerking daarom op om te onderzoeken hoe Nederland een rol kan spelen in het stoppen van de verwoestijning van de Sahel-regio.

Elk jaar verliest deze regio een strook van 50 kilometer landbouwgrond door de oprukkende Sahara-woestijn. Hierdoor ontstaan grote droogte en forse tekorten aan voedsel, drinkwater en werkgelegenheid in de regio. Dit leidt op zijn beurt weer tot politieke en militaire instabiliteit, en versterkt de migratie naar de EU.

"Het kabinet wil investeren in het terugdringen van migratie, maar vergeet daarbij belangrijke grondoorzaken aan te pakken," vindt Diks, die wil dat minister Kaag inzet op het stoppen van de uitdroging in de Sahel-regio. "Deze investering betaalt zich dubbel en dwars terug: het maakt de regio vruchtbaarder en stabieler, en verkleint zo drastisch de noodzaak voor mensen om te vluchten. Daarbij helpt het tegen klimaatverandering."

Verschillende initiatieven voor vergroening van woestijnen zijn al met succes uitgevoerd. Zo heeft de Nederlandse ecoloog en ondernemer Willem Ferwerda met zijn organisatie Commonland onder meer in Zuid-Afrika en Australië droge gebieden weer groen, vruchtbaar en toekomstbestendig gemaakt.

Diks: "De oprukkende Sahara leidt tot massale droogte en verwoestijning in Afrika. Het is daarom belangrijk dat we deze trend keren en de Sahara groener gaan maken. Dat klinkt in eerste instantie misschien onmogelijk, maar het kan; het wordt al op kleine schaal gedaan en levert fantastische resultaten op. Een groene Sahara zorgt daarmee ook voor verkoeling van de nu opwarmende aarde."

Diks doet haar voorstel bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, deze week in de Tweede Kamer.

donderdag 23 november 2017

Eis: 150.000 euro boete tegen ProRail voor niet naleven veiligheidsregels met chloortreinen

Het Openbaar Ministerie (OM)  heeft in de rechtbank in Rotterdam een geldboete van 150.000 euro geëist tegen ProRail N.V. Het OM verwijt het bedrijf het niet naleven van de veiligheidsregels met chloortreinen. Het gaat om bijzonder ernstige feiten vindt het OM: “Het gaat het hierbij om stoffen met een hoog gevaren potentieel. Wagons met chloor die zich in de nachtelijke uren in bewoond gebied verbleven zonder dat het bevoegd gezag daarvan op de hoogte was.”
 
Uit onderzoek blijkt dat ProRail de vertragingen van een trein met vijf wagons met chloor die op 13 maart 2013 vanuit Bad Bentheim in Duitsland vertrok niet heeft gemeld. Op het traject van Amersfoort naar Kijfhoek loopt de vertraging op tot 14 minuten op 14 maart 2013. Deze vertragingen had gemeld moeten worden door de treindienstleiders van ProRail van de Posten Utrecht, Rotterdam en Kijfhoek. Dat is niet gebeurd. Het OM vindt dat ernstig, want in het geval van noodgevallen moet de treindienstleider exact weten waar de trein met chloor zicht bevindt op het spoor. Daarnaast heeft ProRail volgens het OM vier dagen in maart 2013 meerdere wagons met chloor laten staan op het rangeeremplacement bij Amersfoort. Dit is niet toegestaan volgens de milieuvergunning.

“De regels ten aanzien van het vervoer van gevaarlijke stoffen zijn er niet voor niets”. Zei de officier op zitting: “Deze zijn uiteraard gericht op de veiligheid van werknemers, omwonenden maar ook op de hulpdiensten en om hun gezondheid te beschermen alsook de gevolgen voor het milieu.” Chloor is bij inademing giftig en er treedt direct levensgevaar op. Juist van een professionele onderneming mag je verwachten dat zij daarvoor hun verantwoordelijkheid nemen, aldus het OM: “Een professionele deelnemer als Prorail moet inspanningen verrichten en er uitdrukkelijk op toezien dat de regelgeving wordt nageleefd” zei de officier op zitting: “Daar moet binnen alle lagen van het bedrijf op gestuurd worden. Ook moet zij ervoor zorgen dat zij binnen de gestelde kaders van de regelgeving en voorschriften blijven. Dat vraagt om voortdurende controles en verbeteringen. Als dat niet tot in alle geledingen van de organisatie is doorgesijpeld kun je spreken over voorwaardelijk opzet.” De officier noemde ProRail op zitting een recidivist: "Pro Rail heeft inmiddels een strafblad van 27 pagina’s.” Mede daarom acht het OM een forse boete van 150.000 euro op de plaats.

woensdag 22 november 2017

Ondersteuning gemeente Delfzijl bij ontwikkeling vervuild vastgoed

De gemeente Delfzijl wil het stadshart versterken. Eén van die ontwikkelingen betreft de nieuwbouw van woningen aan het terrein van een voormalige chemische wasserij, dat nu dienst doet als parkeerplaats. Omdat de bodem hier in het verleden is verontreinigd, onderzoeken we in hoeverre het terrein geschikt is voor woningbouw en wat er aan bodemsanering nodig is om dit mogelijk te maken.
Om de gemeente bij dit vraagstuk te adviseren, hebben Tauw en Stepforward de handen ineen geslagen: Stepforward biedt expertise op het gebied van locatie-ontwikkeling, Tauw op het vlak van bodemsanering. 

Uit onderzoeken in de jaren ’90 is gebleken dat de bodem en het grondwater tot 11 meter diep is verontreinigd met gechloreerde koolwaterstoffen (VOCL). Aanvankelijk is in de jaren ’90 een deel van de verontreinigde grond verwijderd door het tot 3 meter diepte te ontgraven en door verontreinigd grondwater te onttrekken. Voor de sanering van het overige deel van de verontreiniging heeft de gemeente Delfzijl een aanvullend plan van aanpak laten opstellen.

In de saneringsaanpak staan twee zaken centraal: om een stabiele eindsituatie te creëren moeten de gehalten in het grondwater omlaag en mag er geen verontreiniging uitdampen naar de toekomstige woningen.

De bodemsanering is nieuw leven ingeblazen door de natuurlijke afbraak van de grondwaterverontreiniging te stimuleren. Dit gebeurt door de injectie van stoffen die ervoor zorgen dat bacteriën de verontreiniging beter en sneller kunnen afbreken, waardoor de gehalten VOCL in het grondwater dalen. Om te bepalen of de daling zich voortzet, is het grondwater in het najaar van 2017 gemonitord (en mogelijk ook nog een keer in het voorjaar van 2018). Tegelijkertijd voeren we bodemluchtonderzoek uit om vast te stellen of en in welke mate nog uitdamping van VOCL plaatsvindt.

Bij een positief resultaat en instemming van de gemeente en de provincie als bevoegd gezag Wet bodembescherming, kan de locatie geschikt worden gemaakt voor de geplande woningbouw. 

dinsdag 21 november 2017

Inname van contaminanten ingeschat bij eten volgens de Schijf van Vijf

De inname van de meeste contaminanten via voedsel blijft voor mensen die eten en drinken volgens de Schijf van Vijf binnen de veilige marge. Dat heeft het RIVM berekend.

Voedsel kan verontreinigd raken met chemische stoffen die er niet bewust aan zijn toegevoegd (contaminanten). Dat kan bijvoorbeeld omdat gewassen deze stoffen opnemen via de (verontreinigde) grond of via de lucht. Contaminanten kunnen ook tijdens het productieproces en de bereiding van voedsel ontstaan. Verontreinigingen door contaminanten zijn niet altijd te voorkomen, maar vormen in de meeste gevallen geen probleem voor de volksgezondheid. Dat komt omdat de concentraties gemiddeld genomen in de tijd laag zijn.

Het RIVM heeft berekend dat de inname van het merendeel van 28 onderzochte contaminanten binnen de veilige marge ligt als mensen eten en drinken volgens de Schijf van Vijf. Voor drie contaminanten is dit niet zeker: acrylamide, arseen en lood. Overigens betekent dit niet dat het zeker is dat hierdoor negatieve gezondheidseffecten zullen optreden. Ze kunnen alleen niet worden uitgesloten. Voor cadmium, aflatoxine B1 en de som van aflatoxine B1, B2, G1 en G2 kon geen conclusie worden getrokken door onzekerheden in de berekening.

Binnen de Schijf van Vijf zijn er geen aanbevelingen mogelijk waarbij de inname van deze contaminanten voldoende wordt verlaagd en mensen toch gezond blijven eten. Het blijft daarom belangrijk om de concentraties van contaminanten in voedsel zo laag mogelijk te houden. Het huidige beleid op contaminanten in voedsel is daarop gericht. Ook het algemene advies om gevarieerd te eten blijft van belang.

maandag 20 november 2017

Werkgelegenheid in de milieusector toegenomen

De werkgelegenheid in de milieusector nam tussen 2001 en 2015 met bijna 14 procent toe. Waar de totale werkgelegenheid na 2008 afnam, groeide die in de milieusector nog een aantal jaren stevig door. Ook de milieu-investeringen namen in deze periode toe, van 2,2 miljard euro in 2000 naar 4,9 miljard euro in 2015. Dit blijkt uit de nieuwe webpublicatie Groene groei, waarin de thema’s economische kansen en natuurlijke hulpbronnen gepubliceerd zijn.

Onder de milieusector vallen bedrijven en instanties die goederen en diensten produceren op het gebied van milieubescherming en grondstofmanagement. De werkgelegenheid in energiebesparingsactiviteiten en hernieuwbare energieproductie nam fors toe. In 2015 waren er 140 duizend voltijdsbanen in de milieusector.

Investeren in het milieu is een belangrijke impuls voor groene groei, economische groei waarbij de druk op het milieu en het gebruik van natuurlijke hulpbronnen wordt geminimaliseerd. De milieu-investeringen als aandeel van de totale investeringen zijn gestegen van 2,1 procent in 2000 naar 3,7 procent in 2015. Na 2008 namen de milieu-investeringen wel af, om vanaf 2014 weer te stijgen.

De meeste milieu-investeringen in 2015 waren gerelateerd aan afvalwaterzuivering en riolering (34 procent). Een kwart van de milieu-investeringen was in natuur- en landschapsbeheer. Ook in afvalbeheer (19 procent) en het verbeteren van luchtkwaliteit (15 procent) werd relatief veel geïnvesteerd. De investeringen in hernieuwbare energie, zoals windmolens en zonnepanelen, en energiebesparing zijn tussen 2008 en 2015 sterk gestegen, met respectievelijk 30 procent en 87 procent. Ook in vergelijking met andere OESO-landen scoort Nederland relatief hoog wat betreft het aandeel milieu-investeringen.


Naast de werkgelegenheid nam ook de toegevoegde waarde van de milieusector toe. Het aandeel ervan steeg van 1,9 procent van het bruto binnenlands product (bbp) in 2001 naar 2,5 procent in 2015. Internationaal gezien scoort Nederland in de middenmoot met de bijdrage van de milieusector aan het bbp.





 

vrijdag 17 november 2017

Grootste kauwgombord van Nederland onthuld

Kauwgom wordt nog veelvuldig op straat gespuugd en is al jaren een grote ergernis van Rotterdammers. Het ziet er vies uit en is schadelijk voor het milieu en dieren die in de stad leven. Het verwijderen ervan is daarnaast een tijdrovende en zeer kostbare klus voor de gemeente. Om aandacht te vragen voor het kauwgomprobleem en mensen te stimuleren hun kauwgom niet op straat te gooien, is op zaterdag 11 november op het Cor Kieboomplein in Rotterdam het grootste kauwgombord van Nederland onthuld door wethouder Eerdmans (Buitenruimte).

Onder het mom van ‘Waar blijf jij het liefst plakken?’ kan iedereen op het bord, dat een doorsnede heeft van 1,5 meter en waarop een wereldkaart is afgebeeld, zijn of haar kauwgom een plekje geven. De kauwgom wordt regelmatig verwijderd door organisatie Gum Buddy die ervoor zorgt dat het een tweede leven krijgt. Kauwgomresten bestaan namelijk uit rubber en zijn goed te recyclen in bijvoorbeeld teenslippers. Wethouder Eerdmans: ‘Kauwgom past niet in het straatbeeld, is bijzonder slecht voor het milieu en het schoonmaken zeer kostbaar. We hopen mensen er op deze manier van bewust te maken dat kauwgom niet op straat thuis hoort. Dat het bord op deze manier ook bijdraagt aan het recyclen is natuurlijk ook fantastisch.’

Maar liefst 5,5 miljoen kilo kauwgom wordt per jaar in Nederland verkocht. Het populaire snoepgoed belandt helaas vaak op straat en vergaat, net zoals plastic, eigenlijk niet. Het breekt af tot kleine deeltjes die in de bodem zakken en in het water blijven rondzwerven. Zeer slecht voor het milieu dus. De gemeente Rotterdam zet reinigingsmedewerkers en speciale apparatuur in om kauwgom te verwijderen, maar doordat kauwgom zich zeer vast hecht aan de ondergrond is dit is een zeer kostbare en tijdrovende klus.

donderdag 16 november 2017

25 jaar Ecolabel

Het Ecolabel, het officiële milieulabel van de Europese Unie, bestaat 25 jaar. Om dit te vieren lanceren de federale minister van Leefmilieu Marie Christine Marghem en de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu een informatiecampagne voor het grote publiek.

Het doel is om consumenten bewust te maken van de toegewaarde waarde van producten met het Ecolabel. Keuze uit 50 000 producten en diensten, zoals schoonmaakmiddelen, zakdoekjes en douchegels, die in heel Europa erkend zijn. Ze zijn doeltreffend en milieuvriendelijk.

Door de multi-criteria aanpak wordt elk Ecolabel product beoordeeld op basis van een aantal grondige tests, van productie tot einde levensduur. Hierdoor kunnen de fases met de grootste impact op het milieu geïdentificeerd worden en beperkt of zelfs weggelaten worden.

Samen met deze analyse worden ook de prestaties van andere producten getest om consumenten producten van een gelijk niveau aan te bieden.

woensdag 15 november 2017

Directeur mestbedrijf BioSpares hoort jaar gevangenisstraf tegen zich eisen

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft dinsdag in de rechtbank in Den Bosch een gevangenisstraf van een jaar – waarvan een half jaar voorwaardelijk- geëist tegen de directeur van BioSpares B.V. uit Nistelrode. Tegen het bedrijf eist het OM een boete van 50.000 euro. Het OM verwijt de verdachten dat zij in 2014 en 2015 ernstige schade hebben aangebracht aan het milieu doordat zij meststoffen met verontreinigende stoffen in de bodem en het oppervlaktewater hebben gebracht.

‘Men maakte er een grote rotzooi van. Ze weigerden het na aanzeggingen daartoe op te ruimen en legden de schuld bij anderen. Uiteindelijk draait de maatschappij voor dit gedrag op. Dat is zeer laakbaar.’ Zo typeerde de officier op zitting de houding van de verdachten.  Op 4 oktober 2014 dreigde de waterzuiveringsinstallatie over de kop te gaan door een instroom van afvalwater met een zeer verhoogd ammoniumgehalte. Na onderzoek werd de vermoedelijk bron gevonden: “Vanuit een silo bij het mestvergistingsbedrijf van verdachten, werd zwart stinkend water in een put aangevoerd. De kleur en viscositeit ervan leek op die van afgewerkte olie.” Uit monsters blijkt dat het zwarte water veel meer verontreiniging bevatte dan was toegestaan, waardoor het oppervlaktewater vervuild raakte. Hiermee overtrad de verdachte de milieuvergunning, aldus het OM.

Daarnaast sloeg de verdachte afvalstoffen uit de vergistingsinstallatie op in een volgens het OM illegaal gebouwd bassin op het terrein. De bodem in het bassin was slechts gedeeltelijk bedekt door beschermende folie, dat met plakband bijeen gehouden werd. De afvalstoffen konden zo in de bodem lopen. De begroeiing in de omgeving van het bassin was op vele plaatsen volledig bruin verkleurd en afgestorven: “Uiteindelijk moest de provincie bestuursdwang toepassen om de gevaarlijke situatie te verhelpen.”

De verdachte zou in het voorjaar van 2015 vervuilde afvalstoffen uit de vergistingsinstallatie hebben laten afvloeien in een naastgelegen sloot. Eind 2015 verzuimt het bedrijf een ongewoon voorval te melden bij het bevoegd gezag. Er stromen dagenlang afvalstoffen uit de vergistingsinstallatie het omliggende land op. De verdachte had het bevoegd gezag meteen moeten inseinen, opdat die beschermende maatregelen had kunnen treffen, aldus het OM. In een voorlopige voorziening op 10 december 2015 legt de bestuursrechter het bedrijf op dat het overstroomde gebied moet worden schoon gemaakt. Tevens krijgt het bedrijf de opdracht ervoor te zorgen dat deze situatie zich niet herhaalt: “Maar de verdachte doet niets. Dit resulteert opnieuw tot een last onder bestuursdwang, die wederom leidt tot daadwerkelijke toepassing daarvan” zei de officier op zitting: “Gezien de vervuiling dient het materiaal te worden verwerkt bij een chemische zuiveringsinstallatie.” Intussen werd door Staatsbosbeheer aangifte gedaan van vernieling van een naastgelegen bosperceel, waar circa 800 bomen zijn afgestorven.

De officier van justitie laakte op zitting de onverschilligheid van verdachten: “Daarbij is het een ondernemer die zijn eigen afwegingen maakt en volledig zijn eigen gang gaat omdat dat zo uitkomt. Hij heeft lak aan het bevoegd gezag, en aan mensen die in naam daarvan hun best doen om de schadelijke gevolgen nog enigszins te beperken.” Het OM rekent de verdachten ernstig aan dat de overtredingen schade en grote zichtbare gevolgen hebben gehad voor het milieu en de leefomgeving: “Daarbij zijn enorme maatschappelijke kosten gemaakt met de toepassingen van bestuursdwang, zoals het legen van het onvergunde mestbassin  en het afvoeren van meer dan 5300 ton vloeistof. Kosten voor de belastingbetaler: ruim 150.000 euro.”

Eén van de verdachten – Biogas Nistelrode bv – is inmiddels failliet en ontkomt aan strafvervolging, aldus het OM: “Ook dat past in het beeld.” De inrichting wordt vanaf voorjaar 2016 gedreven door een nieuwe (derde) partij, waardoor het OM geen stillegging meer zal vorderen. Het OM vindt daarom een boete van 50.000 euro op de plaats voor BioSpares. Tegen de directeur eist het OM een gevangenisstraf van 12 maanden, waarvan zes maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar: “Als er inrichtingsgebonden milieucriminaliteit bestaat waarvoor het opleggen van een onvoorwaardelijke gevangenisstraf een passende reactie is, dan is het wel in dit geval. Om alle reeds genoemde redenen - ernst, omvang, herhaling, de onverschilligheid jegens alles en iedereen en de hoge kosten waarmee de maatschappij is opgezadeld”. De rechtbank zal aan het einde van de zitting bekend maken wanneer zij uitspraak doet.

dinsdag 14 november 2017

Toerisme en luchtvaart maken Parijse doelen onhaalbaar

In het jaar 2100 vliegt de wereldbevolking negen keer zo veel kilometers als in 2015, en over dezelfde periode verdubbelt de gemiddelde reisafstand van alle toeristische reizen. De luchtvaart, voor 90% toerisme, ontkomt niet aan een sterke afname van de groei of zelfs geen groei, als we de klimaatdoelen willen halen. Dat zegt Paul Peeters, die op woensdag 15 november op dit onderwerp promoveert aan de TU Delft.

De stijgende CO2-emissies van het wereldwijde toerisme maken het onmogelijk om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Dat wordt veroorzaakt door de enorme groei van het gebruik van het vliegtuig door vakantiegangers en zakenreizigers. In het jaar 2100 vliegt de wereldbevolking naar verwachting ruwweg negen keer zo veel kilometers als in 2015 en verdubbelt de gemiddelde per reis afgelegde afstand. Het aandeel van de luchtvaart in de CO2-emissies van toerisme groeit van 50% in 2005 naar ruim 75% in 2100, terwijl verreweg de meeste reizen per auto worden afgelegd. Dat becijfert TU-promovendus Paul Peeters, tevens lector aan NHTV Breda University of Applied Sciences. Toeristen zijn nu verantwoordelijk voor ongeveer vijf procent van alle CO2-emissies, maar dit aandeel zal sterk gaan stijgen.

De ICAO (International Civil Aviation Organisation) is verantwoordelijk voor het verminderen van de emissies door de internationale luchtvaart. De in 2016 door ICAO aangekondigde maatregelen zullen echter nauwelijks effect hebben, zo blijkt uit het proefschrift van Peeters. Zelfs een combinatie van sterke maatregelen, zoals een 200% ticket-taks, $1000/ton CO2 koolstofbelasting, maximale inzet op technologie, 90% subsidie op duurzame biobrandstoffen en $200 miljard investeringen per jaar in hogesnelheidsspoorlijnen, niet leidt tot economisch en klimatologisch duurzame ontwikkeling van toerisme. Om dat te bereiken zijn additioneel directe volumemaatregelen nodig die de luchtvaart onder het huidige niveau houden. Daarbij kan worden gedacht aan internationale afspraken over een beperking van aan het aantal vluchten op luchthavens. In de huidige discussie wordt te veel verwacht van technologische ontwikkeling in de luchtvaart, maar deze kan nooit de volumegroei compenseren.

De belangrijkste aanbeveling voor beleidsmakers is volgens Peeters dan ook om beleid te formuleren waarmee het volume van de luchtvaart kan worden beperkt en daarmee de groei van de reisafstand. Het overlaten van het klimaatbeleid voor internationale luchtvaart aan ICAO, zoals nu het geval is, is volgens hem bijna een garantie voor het mislukken ervan. De ICAO behartigt vooral de belangen van de luchtvaartindustrie, waardoor niet valt te verwachten dat de ICAO in staat zal zijn het wereldwijde volume van de luchtvaart te verminderen. Daarom zouden landen ook verantwoordelijk moeten worden voor de emissies van internationale vluchten vanaf hun luchthavens.

In 2016 publiceerde de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur het kritische rapport ‘De mainports voorbij’ en stelde daar de groeiambitie van Schiphol ter discussie. Het proefschrift voegt een nieuwe dimensie toe aan deze discussie, zeker op middellange termijn. Als we de klimaatdoelen van Parijs willen halen, dan ontkomt luchtvaart niet aan een sterke afname van de groei en zeker ook krimp in rijke landen. Dat is niet bepaald een goed aanknopingspunt om de Nederlandse economie aan op te hangen. Het proefschrift laat zien dat het merkwaardig is dat de klimaateffecten van luchtvaart niet in de groeidiscussie worden meegenomen. Investeringsbesluiten over Lelystad, Schiphol en andere luchthavens hebben effecten voor vele decennia, dus het is relevant met lange-termijnscenario’s rekening te houden.

maandag 13 november 2017

Boze boeren en burgers gaan actievoeren bij hoofdkantoor Aldi


Boeren en burgers gaan dinsdagochtend actievoeren bij het hoofdkantoor van Aldi in Culemborg. Ze delen dan pakken duurzame melk uit, omdat gewone melk te veel schade aan zou richten aan het milieu. Milieudefensie wil dat Aldi de boeren een paar cent extra betaalt zodat ze milieuvriendelijker melk kunnen produceren, meldt de milieubeweging maandagochtend.

vrijdag 10 november 2017

Minder chemische gewasbescherming in aardbei en andere gewassen

In het nieuwe onderzoeksproject "Groene Gewasbescherming" worden nieuwe teeltsystemen ontwikkeld die teelten zoals die van aardbei, lelie, appel en akkerbouwgewassen veel minder afhankelijk maken van chemische gewasbescherming. Daarnaast start parallel een onderzoek dat zich richt op het behoud van populaties van bijen en andere bestuivers.

Vertegenwoordigers van de agrarische sector, keten- en marktpartijen, maatschappelijke organisaties en onderzoek zijn bijeengeweest om mee te denken over het nieuwe onderzoeksproject "Groene Gewasbescherming". Dankzij de brede samenstelling van de groep leverde de bijeenkomst waardevolle vragen, suggesties en adviezen op. Zowel gefocust, zoals over de opzet van het aardbei-teeltsysteem, als meer algemeen, bijvoorbeeld over het gebruik van landschapselementen bij het instandhouden van predatoren die populaties van plaaginsecten in toom houden.

Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit financiert voor de komende 5 jaar een groot onderzoek naar groene gewasbescherming en bestuivers. Het onderzoekproject “Groene Gewasbescherming” daarbinnen, wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research. Het parallel lopende bestuiversonderzoek, dat wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research, Naturalis en de Stichting Eis, richt zich op kennisontwikkeling en –verspreiding voor het behoud en bevordering van populaties van bijen en andere bestuivers.

Het project Groene Gewasbescherming moet leiden tot nieuwe teeltsystemen die teelten als die van aardbei, lelie, appel en akkerbouwgewassen sterk verminderd afhankelijk maken van chemische gewasbescherming, terwijl telers wel hun marktpositie behouden. Als blijkt dat een teler in deze systemen incidenteel toch nog chemische gewasbeschermingsmiddelen moet gebruiken, zullen dat uitsluitend middelen met een laag risicoprofiel zijn.

Begin 2018 zal de officiële start zijn van het project Groene Gewasbescherming en de deelprojecten. Er zal dan een kennisdag voor alle stakeholders gehouden worden.

donderdag 9 november 2017

Milieudefensie laat Amsterdammers de luchtkwaliteit controleren

Milieudefensie wil Amsterdammers inzetten om de luchtkwaliteit te controleren. De zogenaamde luchtwachters moeten controleren of de gemeente het vonnis van de rechter over schone lucht uitvoert. De overheid moet op zo'n kort mogelijke termijn zorgen voor schone lucht in Nederland en aan de Europese norm voldoen.

Volgens Milieudefensie wordt de norm op meerdere plekken in de stad overschreden. Drukke punten met veel verkeer zijn het meest vervuild. De Stadhouderskade, Weesperstraat, Amsteldijk, Foeliestraat en de Prins Hendrikkade zijn het meest vervuild.