donderdag 30 augustus 2018

Afval, waarom is de ene gemeente veel duurder dan de andere?

De tarieven voor afvalstoffenheffing lopen sterk uiteen. Bewoners die weinig afval produceren en gescheiden inzamelen, betalen soms méér dan grote vervuilers in andere gemeenten. Dit blijkt uit onderzoek door Plus Magazine in 101 gemeenten. Waarom betaal je in de ene gemeente veel meer voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval dan in andere – zelfs als je fors minder vuilnis laat ophalen? Het antwoord daarop is niet eenvoudig. Iedere gemeente mag zelf bepalen hoe het afvalbeheer wordt doorberekend aan de huishoudens. Het afvalbeheer in Nederland is daardoor een wirwar van tarieven, toeslagen en uitzonderingen.

woensdag 29 augustus 2018

Goudse Vogelbuurt is afval op straat meer dan zat

Bewoners in de Goudse Vogelbuurt hebben genoeg van het afval dat naast de speciaal daarvoor bestemde afvalcontainers wordt gedumpt. Voor het weggooien van een vuilniszak moet je 1,50 euro betalen. Maar blijkbaar heeft niet iedereen daar zin in.

dinsdag 28 augustus 2018

SodaStream steunt World Cleanup Day ook in Nederland

SodaStream zal in haar wereldwijde strijd tegen plastic afval deelnemen aan de grootste opruimactie ooit, de World Cleanup Day op 15 september aanstaande. Miljoenen vrijwilligers uit 150 landen gaan die dag de straat op om afval op te ruimen. Het bruiswatermerk zal deze actie niet alleen ondersteunen maar neemt ook lokaal initiatief om mensen te activeren voorzichtiger om te gaan met, voornamelijk plastic, afval. Dankzij de gebruikers van de SodaStream bruiswaterapparaten werden er wereldwijd alleen dit jaar al 1 miljard plastic flessen bespaard. Het bruiswatermerk zet dus niet alleen haar product in maar omarmt ook andere initiatieven om de wereld te bevrijden van al het schadelijke plastic afval. 

Iedere minuut worden er door de traditionele drankindustrie wereldwijd één miljoen plastic flessen geproduceerd. Hiervan komt 3,5 procent bij het zwerfafval terecht en blijft tientallen jaren rondzwerven. In de eerste maanden van 2018 werd er in totaal 500 miljoen liter bruiswater gemaakt met SodaStream-toestellen. Dat betekent een besparing voor het milieu van zo’n 1 miljard plastic flesjes. Dit is een positieve ontwikkeling maar de strijd tegen plastic afval is nog in volle gang, iedere opruimactie telt om de wereld een schonere plek te maken.

maandag 27 augustus 2018

Klimaatverandering en energietransitie: Publieke lezing

Op vrijdag 31 augustus 2018 zal prof.dr. Rachmat Witoelar, de speciale gezant van de President van Indonesië op het gebied van klimaatverandering en nationaal adviseur op het gebied van duurzaamheid, een publieke presentatie geven met als onderwerp: ‘Klimaatverandering tegengaan en de rol van technologische vooruitgang in Indonesië’. 

Witoelar bezoekt Nederland om kennis uit te wisselen met sleutelpersonen van de centrale- en lokale overheid, parlement, universiteiten en non-profit organisaties op het gebied van klimaatverandering, energie transitie, en het bestuur rondom energie.

Als onderdeel van het bezoek aan de Universiteit Twente zou Witoelar het Indonesische perspectief op klimaatverandering met ons willen delen. Na afloop van de lezing zal er een paneldiscussie plaatsvinden met academici van de Universiteit Twente. Het publiek wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de discussie.

donderdag 23 augustus 2018

Tweederde Nederlanders verwacht dat we klimaatdoelstellingen 2050 niet halen

66 procent van de Nederlanders schat de kans dat de CO2-uitstoot in ons land in 2050 met 95 procent is afgenomen klein tot héél klein in. Dit blijkt uit onderzoek van EasySwitch.nl onder 1015 Nederlandse huishoudens. Ondanks deze negatieve prognose zegt een kwart van de ondervraagden niet te willen investeren in milieubesparende maatregelen.

Het aantal ondervraagden dat denkt dat we de klimaatdoelstellingen voor 2050 gaan halen is zéér beperkt. Zes procent omschrijft de kans als 'groot', slechts één procent noemt het vrijwel zeker.

Redenen om niet te investeren in een schoon milieu zijn voor de ondervraagden voornamelijk: te hoge kosten (37 procent), mijn bijdrage heeft geen effect (33 procent) en het kost teveel moeite (11 procent). Opvallend is dat ondervraagden tot 35 jaar gemiddeld veel vaker bereid zijn te investeren in het milieu (85 procent) dan de overige leeftijdscategorieën (74 procent).
Van de ondervraagden tot 35 jaar die niet willen investeren, geeft echter 62 procent als reden dat het te duur is.

Naast de beperkte eigen bereidheid, lijkt de Nederlander ook vrij pessimistisch te zijn over de investeringsbereidheid van anderen. Zo denken ruim zes op de tien Nederlanders dat niet iedereen bereid is te investeren in een schoner milieu.

woensdag 22 augustus 2018

'Lenzen in VS massaal door toilet gespoeld, slecht voor milieu'

Het plastic materiaal van lenzen blijkt schadelijk te zijn voor het milieu en kan zelfs terechtkomen in onze voedselketen. Contactlenzen zijn gemaakt van acrylglas, siliconen en fluorpolymeren. Door die combinatie worden lenzen zacht en zuurstofdoorlatend. Maar als het materiaal langere tijd in contact komt met micro-organismen die ook in het water zitten, verandert de structuur.

dinsdag 21 augustus 2018

'Trump schaft strenge milieuregels voor kolencentrales af'

De Amerikaanse president Donald Trump gaat dinsdag aankondigen dat hij strenge milieuregels voor kolencentrales die zijn voorganger Barack Obama heeft doorgevoerd terugdraait. Het was een van de speerpunten van Obama om vervuilende bedrijven te dwingen aanpassingen door te voeren om minder vervuilende gassen uit te stoten. De nieuwe federale regels dwongen onder meer oude kolencentrales veel te investeren om het milieu minder te belasten.

Laat de echte vervuiler betalen voor afval

Het lijkt zo mooi: de vervuiler betaalt. Maar sommige gemeenten hebben er moeite mee. In Hengelo staan er regelmatig zakken huisvuil naast de container op het milieupleintje. Niet omdat die vol zit, maar omdat je moet betalen om hem erin te gooien door je persoonlijke afvalpas te scannen.

maandag 20 augustus 2018

Milieuvereniging Natuur en Milieu kritisch over luchtvervuiling in Limburg

Het kan nog steeds beter, het beleid van Limburgse gemeenten om luchtvervuiling door verkeer tegen te gaan. Zo blijkt uit een een analyse van milieuvereniging Natuur en Milieu die de 32 dichtstbevolkte gebieden in Nederland onder de loep nam. De vereniging nam de coalitieakkoorden van gemeenten onder de loep en keek hierbij naar faciliteiten en innovaties wat betreft elektrisch rijden, milieuzones, snelfietspaden, parkeren en openbaar vervoer.

vrijdag 17 augustus 2018

Thaise minister stopt import van elektrionisch afval uit het buitenland

Thailand wil een einde maken aan de verwerking van elektronisch afval (e-waste) en afgedankt plastic uit het buitenland. Minister Surasak Kanchanarat (Natuurlijke Hulpbronnen en Milieu) legt de import van afval daarom aan banden. Kanchanarat ​zegt volgens lokale media dat het milieu en de volksgezondheid belangrijker zijn dan winst en de industriële ontwikkeling van zijn land.

donderdag 16 augustus 2018

Mobiele duurzaamheid in Alphen krijgt onvoldoende van stichting Natuur & Milieu

De gemeente Alphen aan den Rijn krijgt van stichting Natuur & Milieu een onvoldoende. De stichting analyseerde de nieuwe coalitieakkoorden van de 32 meest dichtbevolkte gemeenten op het gebied van duurzame mobiliteit. Alphen staat vrijwel onderaan de lijst. Volgens Natuur & Milieu tonen te veel grote steden in Nederland te weinig ambitie op het gebied van duurzame mobiliteit. In de coalitieakkoorden werd onderzocht in hoeverre de gemeenten plannen maken voor mobiliteit in de stad te verduurzamen. Hierbij werd onder andere gekeken naar elektrisch rijden, oplaadpalen, milieuzones, fietsenstallingen en het verlagen van de parkeernorm (foto: Ellywa).

woensdag 15 augustus 2018

Afval gaat weer vaker naar de ouderwetse stortplaats

Afval verdwijnt weer vaker naar de stortplaats, bevestigt de Vereniging Afvalbedrijven (VA). Ondanks inzet van de overheid op duurzamere alternatieven zoals verbranding en recycling, neemt het aantal ontheffingen op het stortverbod toe, schrijft het FD op basis van onderzoek in de sector. In de eerste helft van 2018 is voor 130.000 ton meer afval een stortvergunning gegeven dan in dezelfde periode vorig jaar. In de eerste zes maanden van dit jaar werd voor 820.443 ton afval een ontheffing op het stortverbod verleend, dat komt neer op ruim 63.000 vuilniswagens.

dinsdag 14 augustus 2018

Lagere CO2-uitstoot in het tweede kwartaal 2018

De CO2-uitstoot in Nederland was in het tweede kwartaal 3,8 procent lager dan in hetzelfde kwartaal van 2017. Volgens de eerste berekening groeide in dezelfde periode het bruto binnenlands product (bbp) met 2,9 procent. Vooral de CO2-uitstoot als gevolg van gasverbruik voor verwarming was lager in het tweede kwartaal van 2018. Doordat er meer elektriciteit werd geïmporteerd en minder geproduceerd, waren ook de emissies van elektriciteitsbedrijven lager. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste kwartaalcijfers over de CO2-uitstoot.

Het weer in het tweede kwartaal van 2018 was zachter dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vooral april en mei waren warmer. Gecorrigeerd voor dit weereffect was de CO2-uitstoot 0,8 procent lager.

Vanwege het zachte weer in het tweede kwartaal van 2018 werd er minder gas verstookt voor verwarming van woningen en bedrijfspanden. De CO2-uitstoot van huishoudens was ruim 6 procent lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In het tweede kwartaal bedroeg de CO2-uitstoot van huishoudens ruim 15 procent van het totaal. Verder was de CO2-uitstoot van de overige dienstverlening, goed voor 10 procent van de CO2-uitstoot, ruim 9 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2017.

De CO2 -uitstoot door energie- en waterbedrijven en afvalbeheer was bijna 7 procent lager in het tweede kwartaal van 2018 dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De afname komt vooral doordat elektriciteitsbedrijven meer elektriciteit hebben geïmporteerd en minder elektriciteit hebben geproduceerd. Dit hangt onder meer samen met de tijdelijke sluiting van een steenkolencentrale vanwege periodiek onderhoud. In het tweede kwartaal waren energiebedrijven goed voor 28 procent van de totale CO2-uitstoot.
 

maandag 13 augustus 2018

Circulaire zorgsector goed voor milieu en portemonnee

Het optimaliseren van afvalscheiding en -verwerking is belangrijk in de overgang naar een circulaire economie. In de zorgsector waar de duurzame potentie hoog is, valt er op dit gebied nog veel te winnen. Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg heeft daarom een samenwerkingsovereenkomst gesloten met grondstoffenbedrijf Suez. De komende drie jaar gaat het bedrijf al het ziekenhuisafval inzamelen, transporteren en verwerken.

donderdag 9 augustus 2018

Schone stranden, stille zeeën

Op zondag 12 augustus ruimt het IFAW, samen met partnerorganisatie SOS Dolfijn en honderdvijftig vrijwilligers, het strand op van Scheveningen tot aan Wassenaar. De 10 kilometer lange tocht is onderdeel van de Boskalis Beach Cleanup Tour 2018 die voor het zesde jaar georganiseerd wordt door Stichting De Noordzee. Met de speciale etappe op 12 augustus wordt aandacht gevraagd voor de gevaren in zee voor zeedieren, waaronder een groot onzichtbaar probleem: onderwaterlawaai.

Jaarlijks eindigt 8 miljard kilogram afval in de oceanen en volgens berekeningen zal er in 2050 qua gewicht meer plastic dan vissen in de zee te vinden zijn. Zeedieren, waaronder walvissen en dolfijnen, raken in het afval verstrikt of zien het aan voor voedsel waardoor ze ernstig, soms zelfs dodelijk, ziek worden. Tijdens de Boskalis Beach Cleanup Tour wordt in twee weken tijd de hele Noordzeekust door honderden vrijwilligers opgeruimd. Het opgeruimde zwerfvuil kan zo geen gevaar meer vormen in zee.

Naast het gevaar van afval in zee, wordt tijdens de etappe op zondag 12 augustus een andere vervuiling op de kaart gezet. Een onzichtbaar en onbekender probleem is onderwaterlawaai. Walvissen zijn voor het vinden van voedsel, het navigeren en ook het communiceren met soortgenoten afhankelijk van een goed gehoor. De laatste jaren is het leefgebied van walvissen en dolfijnen steeds rumoeriger geworden door de toenemende scheepvaart, de aanleg van windmolenparken, oefeningen door de marine met sonar en olie- en gaswinning op zee. Al dit onderwaterlawaai verstoort en bemoeilijkt het leven van zeedieren. Geluid draagt onder water ver door en verspreidt zich vier keer sneller en sterker dan boven water. Tijd om ook voor dit ernstige probleem aandacht te vragen.

De etappe start zondag 12 augustus om tien uur vanaf surfschool The Shore in Scheveningen en eindigt bij strandpaviljoen Sport in Wassenaar. Daar is ’s middags vanaf drie uur acteur Egbert Jan Weeber de dj en kan Het Reizende Walvisziekenhuis van SOS Dolfijn worden bezocht. In dit educatieve veldhospitaal kunnen mensen meer leren over de walvissen in de Noordzee maar ook over de gevaren van afval in zee en onderwaterlawaai. Deelname aan de etappe is niet meer mogelijk omdat het maximaal aantal inschrijvingen al snel was behaald, maar wel is een ieder welkom om aan te sluiten bij het eindprogramma in Wassenaar van drie tot vijf uur die middag. Daarnaast kan iedereen elke dag van het jaar meehelpen de natuur vrij te houden van plastic en ander afval door het gebruik van plastic zoveel mogelijk te vermijden, het eigen afval altijd op te ruimen of door zelf een stuk strand of park eens afvalvrij te maken. Neem bijvoorbeeld altijd een eigen boodschappentas mee en gebruik een hervulbare drink- of koffiebeker.

woensdag 8 augustus 2018

Nieuw onderzoek toont noodzaak methaan meetprogramma aan

Methaan draagt na CO2 het meeste bij aan klimaatverandering. Nederlandse aannames rond bronnen van methaanemissies lijken niet juist. Dit blijkt uit internationaal onderzoek waar TNO een rol in speelde. De methaanuitstoot door aardgasproductie lijkt aanzienlijk groter dan aangenomen. Veeteelt is de grootste bron van methaanuitstoot.

Het in wetenschappelijk tijdschrift Elementa verschenen onderzoek naar Nederlandse bronnen van methaanuitstoot is gebaseerd op de eerste grootschalige openbare meetcampagne in twintig jaar tijd. Actuele data is van belang omdat methaangas per molecuul op korte termijn tot 84x meer bijdraagt aan de opwarming van de aarde dan CO2. Dit maakt reductie van methaan een belangrijk speerpunt. Het initiatief van het nieuwe onderzoek lag bij het Amerikaanse Environmental Defense Fund (EDF).

Het huidige Nederlandse beleid rond methaanuitstoot is gestoeld op brontoekenning op basis van rekenmethodes. “Dit onderzoek suggereert dat aannames die onder de rekenmethodes liggen niet voor de volle 100% kloppen. Wij raden aan om naast rekenmethodes ook atmosferische metingen van methaan te gaan gebruiken. Dat geeft een meer betrouwbaar en robuust beeld als basis voor beleid om methaanuitstoot terug te dringen. Incidenteel vinden er al niet-publieke metingen plaatsen. Wij pleiten er voor om deze meer structureel te laten plaatsvinden in een publiek Nationaal Meetprogramma Methaan. Dit moet alle sectoren betreffen en niet enkel de aardgasindustrie en sluit aan bij ontwikkelingen die wij zien in de Europese Unie op dit punt,” stelt René Peters, directeur gastechnologie bij TNO.

TNO wetenschapper Hugo Denier van der Gon droeg bij aan het nieuwe onderzoek: “Onder andere bij de productie van aardgas en bij veeteelt komt methaangas vrij. Internationaal gezien zijn de hoeveelheden methaan die vrijkomen bij de Nederlandse aardgasproductie opvallend laag. Dit is in het onderzoek overigens bevestigd. Kijk je naar de totale methaanuitstoot in het onderzoeksgebied in Noord-Nederland en de gebruikte rekenmethodes, dan suggereert ons onderzoek dat de aardgasproductie meer methaan uitstoot dan waar nu mee gerekend wordt. Wij baseren onze resultaten op publiek beschikbare data en metingen over een gebied dat 61% van de aardgasproductie in Groningen en Friesland leverde. De meetcampagne besloeg een week in augustus 2016 en is daardoor niet representatief voor een heel jaar. Ook uit ons onderzoek blijkt dat veeteelt de belangrijkste veroorzaker van methaanuitstoot is.”

dinsdag 7 augustus 2018

N&M zet zich in voor Europese normen voor CO2-uitstoot vrachtwagens

De Europese Commissie stelt voor om de uitstoot van nieuwe vrachtwagens met vijftien procent in 2025 en minimaal dertig procent in 2030 te reduceren ten opzichte van 2019. Samen met een brede coalitie zet Natuur & Milieu zich in voor ambitieuze Europese normen. Natuur & Milieu is grotendeels tevreden met het door de Commissie gepresenteerde voorstel, maar vindt op enkele punten verbetering nodig. 

Recent maakte een Nederlandse coalitie bestaande uit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Natuur & Milieu, Evofenedex, TLN en BOVAG haar standpunt over Europese CO2-normen kenbaar aan de Europese Commissie. In het gezamenlijk standpunt pleiten de partijen voor ambitieuze Europese normen, die technisch en economisch haalbaar zijn.

In het klimaatakkoord van Parijs is afgesproken dat er wereldwijd in 2050 95% minder CO2 wordt uitgestoten dan in 2015. In Nederland zorgen vrachtwagens voor 17% van de totale CO2-uitstoot door wegverkeer. Om de klimaatdoelen te halen moet daarom de CO2 uitstoot van vrachtwagens fors terug. Dat kan ook. Nieuwe vrachtwagens kunnen met bestaande technologie al 30% zuiniger rijden, dus een strengere norm in 2025 is mogelijk. Bovendien gaat de ontwikkeling van elektrische trucks snel. De verwachting is dat al vanaf 2025 de eerste elektrisch trucks zonder meerkosten kunnen worden ingezet. Vanaf 2030 zal dit gelden voor de heel veel toepassingen.

Met het voorstel zet Europa een eerste stap in het emissievrij maken van het vrachtverkeer. Europese normen zullen de ontwikkeling van zero-emissie voertuigen versnellen. Dat is van groot belang voor het klimaat en de ambitie van veel Nederlandse steden om emissievrij te worden, zoals zij hebben vastgelegd in de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek.

maandag 6 augustus 2018

De komende dagen kans op smog door ozon

Vandaag en morgen is er kans op smog door ozon. Voor maandag kan de luchtkwaliteit 'slecht' worden in het zuiden van Nederland. Voor dinsdag geldt dit voor het gehele land.

Het RIVM adviseert mensen die gevoelig zijn voor smog om binnen te blijven en om zware lichamelijke inspanning te beperken. Dit advies geldt voornamelijk in de namiddag en vroege avond, omdat de lucht dan het meest verontreinigd is.

Smog door ozon kan leiden tot een toename van luchtwegklachten, zoals hoesten en kortademigheid, verergering van astmaklachten en afname van de longfunctie. Ook kunnen mensen last krijgen van irritatie van ogen, neus en keel. Mensen met luchtwegaandoeningen, kinderen en ouderen zijn relatief vaak gevoelig voor smog.

Smog door ozon ontstaat bij ophoping van luchtvervuiling op zonnige dagen. Dit is het geval in het voorjaar en in de zomer als er weinig wind staat. De vervuilende stoffen, zoals stikstofoxiden en vluchtige organische stoffen worden onder invloed van zonlicht omgezet in ozon. Dit wordt ook wel zomersmog genoemd. In de andere seizoenen is de invloed van de zon te klein om hoge ozonconcentraties te laten ontstaan.

Leuven zoekt oplossing voor sanering vervuilde bodem

Leuven zoekt momenteel een oplossing voor de sanering van de vervuilde bodem in het natuurgebied De Dijlemeander in Wijgmaal dat het in 1998 aankocht. Uit onderzoek door de Bodemkundige Dienst in opdracht van de stad is gebleken dat het slib in deze voormalige Dijlebedding en in mindere mate ook de bodem van omliggende graslanden vervuild zijn door zware metalen. “Technieken zoals uitbaggering van het Dijleslib blijken zeer kostelijk. De afvalstoffenmaatschappij zal eventueel zelf overgaan tot een ambtshalve sanering als kan aangetoond worden dat Leuven niet verantwoordelijk kan gesteld worden voor de vervuiling. Het heeft zelf ook een deskundige aangesteld om de saneringsplicht te onderzoeken”, aldus Helen Defever van de Leuvense Afdeling Groenbeheer.

vrijdag 3 augustus 2018

Onderzoek toont chroom-6 aan in oudere provinciale bruggen en sluizen

In iets minder dan de helft van de oudere verflagen van 50 beweegbare bruggen en sluizen in Noord-Holland zit chroom-6.  Dit blijkt uit een quick scan die de provincie Noord-Holland heeft laten uitvoeren naar aanleiding van de vondst van chroom-6 in de Sint Maartensvlotbug in februari dit jaar. De provincie laat passende maatregelen nemen om eventueel gevaar bij werkzaamheden te voorkomen. Hiervoor is naar schatting 4,6 miljoen euro nodig.

Een oudere verflaag wil zeggen: verflagen die vóór 2000 zijn aangebracht. In 2017 kwam er een Europees verbod op het gebruik van chroom-6 in verf. Vooruitlopend op dit verbod heeft de markt al vanaf 2000 geen chroomverf meer gebruikt.

De aanwezigheid in vaste vorm van chroom-6 op zich vormt geen gevaar voor de volksgezondheid. Er is dan ook geen saneringsplicht. Wel moeten beschermende maatregelen worden genomen als chroom-6 als stof vrijkomt, wat het geval kan zijn bij onderhoudswerkzaamheden. Denk hierbij aan werkzaamheden aan verflagen, zoals slijpen, spuiten, schuren, verhitten of zagen.

Chroom-6 is onder meer geconstateerd in de Beatrixbrug en de Kogerpolderbrug. Dat zijn in de planning de eerste bruggen die voor onderhoud in aanmerking komen. Er vinden op dit moment geen verfwerkzaamheden plaats aan provinciale bruggen waarin chroom-6 verf is aangetroffen. De provincie gaat in overleg met de aannemer een aanpak opstellen, waarbij het protocol van ProRail wordt gehanteerd. Dit protocol is landelijk het enige wat beschikbaar en toepasbaar is. Bij de uitvoering gelden de door het RIVM voorgeschreven veiligheidsprocedures.

Verder worden omwonenden en andere belanghebbenden bij werkzaamheden tijdig geïnformeerd. Uitgangspunt is dat chroom-6 zich niet verspreidt in de directe omgeving, zodat zich geen gezondheidsrisico voordoet voor omwonenden, gebruikers en degenen die de onderhoudswerkzaamheden verrichten. De provincie laat overigens altijd preventief onderzoek uitvoeren bij werkzaamheden aan objecten waar gevaarlijke stoffen kunnen worden aangetroffen.

donderdag 2 augustus 2018

Aanpak illegaal afval dumpen in Heerenveen

De gemeente Heerenveen gaat illegaal afval dumpen aanpakken. Als eerste is de wijk Nijehaske aan de beurt. Al een aantal jaren is er overlast voor omwonenden. Handhaven op dumpen van afval is lastig, omdat dit vaak ’s nachts en in het weekend gebeurt.

Omwonenden van de ondergrondse containers in Nijehaske hebben de gemeente gevraagd de containers weg te halen. Verplaatsen van de containers is geen oplossing voor het probleem. Daarom gaat de gemeente maatregelen nemen om het dumpen van afval te voorkomen. Op de lantaarnpaal bij de containers komt verlichting met een bewegingscensor. De directe omgeving van de containers wordt schoongemaakt en opgeknapt. Daarnaast gaat de gemeente experimenteren met extra handhaving op onregelmatige tijden en zet ze in op communicatie.

De containers zijn bedoeld voor huishoudelijk afval, oud papier en glas. Maar er wordt van alles gedumpt. Dit loopt uiteen van zakken huishoudelijk afval tot afval bedoelt voor de milieustraat, zoals verfresten, huishoudelijke apparaten en witgoed.

“Dumpen van afval is één van de grote ergernissen van mensen, aldus wethouder Jaap van Veen. Naast de overlast zoals stank, geeft het ook een onveilig gevoel bij inwoners van de wijk. Het is nu tijd om de oorzaak aan te pakken en het dumpen tegen te gaan.” Na de zomer gaat de gemeente ook op andere plaatsen aan de slag om het dumpen tegen te gaan.

woensdag 1 augustus 2018

Zeer grote brand bij recyclingbedrijf in Nieuw-Dordrecht

Bij een recyclingbedrijf aan de Oosterwijk Westzijde op een industrieterrein in Nieuw-Dordrecht woedt een grote brand. De brand woedt in een tien meter hoge bult met vooral plastic afval. Het vuur werd rond kwart over zeven ontdekt. De brand wordt door de brandweer als 'zeer groot' betiteld. Korpsen uit Emmen, Klazienaveen, Coevorden, Emmer-Compascuum en Schoonebeek bestrijden het vuur.

Wat zijn de belangrijkste milieuvragen van de toekomst?

“De gevolgen van het gebruik van chemische middelen in het milieu, zowel voor de volksgezondheid als voor natuur en milieu, moeten niet worden onderzocht voor ieder middel afzonderlijk, maar voor de combinatie van middelen en andere stressfactoren waaraan ons milieu wordt blootgesteld.” Dat is de hoofdconclusie die een groep Europese wetenschappers heeft getrokken uit hun inventarisatie van de ‘belangrijkste milieuvragen’ die het wetenschappelijk onderzoek moet beantwoorden.
Ook moeten deze interacties tussen stressfactoren niet alleen bestudeerd worden voor individuele soorten maar juist ook voor hogere biologische niveaus zoals het gemeenschaps- en ecosysteem-niveau. Alleen dan kunnen de effecten van chemische middelen realistisch worden ingeschat.

Hoofdauteur van de publicatie hierover in het wetenschappelijke tijdschrift Environmental Toxicology and Chemistry is Paul van den Brink van Wageningen Universiteit: “In het kader van de discussie over de Sustainable Development Goals (SDG’s) hebben we met zo’n 40 wetenschappers de invloed van chemische middelen op het bereiken van de doelstellingen van de SDG’s geïnventariseerd. Dat mondde uit in een lijst van maar liefst 22 essentiële onderwerpen waarvan we nog onvoldoende weten. In deze lijst van Priority Research Questions staat de invloed van veelgebruikte combinaties van middelen op het ecosysteem op nummer 1. We hebben veel te lang studies gedaan naar de invloed van een bepaald middel op een bepaalde soort, zonder te weten wat de effecten zijn van combinaties van deze middelen en andere stressfactoren op het ecosysteem, zoals bijvoorbeeld droogte of opwarming.”

Om de doelstellingen van de SDG’s te halen is het volgens de onderzoekers noodzakelijk dat we het onderzoek naar de invloed van chemische middelen op het ecosysteem, en dus de toelating van chemische middelen voor bijvoorbeeld land- en tuinbouw, op een andere manier moeten organiseren. En gezien het feit dat er honderden, zo niet duizenden chemische middelen tegelijkertijd over ons milieu worden uitgestort, doet onderzoek naar afzonderlijke middelen op afzonderlijke soorten geen recht aan de complexiteit van de realiteit. Zij pleiten dan ook voor meer focus in het wetenschappelijk onderzoek, en dus ook in de financiering ervan, op de onderzoekvragen die er beleidsmatig echt toe doen.

“Het gaat daarbij niet alleen om beter onderzoek naar de effecten van combinaties van middelen op gemeenschappen en ecosystemen,” zegt Paul van den Brink, “maar ook om het voorspellen van de werking ervan bij veranderende milieu-omstandigheden, op verschillende ruimtelijke en tijdschalen, welke maartregelen wel en welke niet effectief zijn, en welke ecosysteemdiensten het belangrijkste zijn om te beschermen. Kortom, we hebben twee voetbalelftallen vol vragen geformuleerd, die volgens wetenschappers dringend om beantwoording vragen.”

De hier genoemde studie is onderdeel van een veel grootschaliger studie onder coördinatie van de Society for Environmental Toxicology and Chemistry. Vergelijkbare studies worden op dit moment uitgevoerd in Noord-Amerika, Latijns Amerika, Afrika, Azië en Australië en Nieuw-Zeeland. Tezamen moeten zij richting geven aan het wereldwijde onderzoek naar het effect van chemische middelen op ons milieu.