maandag 31 december 2018

Denk mee over afval verminderen

De in Houten woonachtige Enith de Putter probeert haar huishouden zo milieuvriendelijk te organiseren. Dat lukt aardig, al heeft ze bepaalde zaken niet zelf in de hand. Ze heeft een lichamelijke beperking en is daardoor voor de persoonlijke verzorging afhankelijk van zorgverleners. En die verzorgers zijn door allerlei voorschriften rond hygiëne gebonden aan bijvoorbeeld het gebruik van niet recyclebare handschoenen die steeds moeten worden weggegooid. Zou dat niet anders kunnen?

donderdag 27 december 2018

Utrechtse samenwerkingspartners willen asbestdaken duurzaam vervangen voor 2024

Uit een inventarisatie blijkt dat ruim 25.000 gebouwen in de provincie Utrecht mogelijk asbest bevatten. De provincie Utrecht, de Omgevingsdienst regio Utrecht, de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht en 21 gemeenten gaan samenwerken met als doel deze asbestdaken tijdig en liefst duurzaam te vervangen. Asbest in daken wordt volgens planning door de Rijksoverheid in 2024 verboden.

De samenwerkende partners willen het verbod op asbestdaken in 2024 niet afwachten. Zij gaan de vervanging van asbestdaken faciliteren door informatievoorziening, praktische ondersteuning en het combineren van asbestsanering en duurzaamheid. Bij dit laatste moet worden gedacht aan het plaatsen van zonnepanelen op de nieuwe daken, vervanging door groene daken of isolatie. Op deze manier wordt niet alleen het gezondheidsrisico van de asbest weggenomen, maar ook een duurzame leefomgeving bevorderd.

Door het verbod op asbestdaken in 2024 willen de samenwerkingspartners huiseigenaren en bedrijven ondersteunen bij het saneren van de daken, die grote gevolgen kan hebben. Zo moeten huiseigenaren kleinere dakoppervlakten saneren. Bedrijven, woningbouwcorporaties en andere organisaties zullen moeten investeren om de daken te vervangen.

De inventarisatie is het eerste concrete resultaat die de samenwerkingspartners hebben geboekt. Een team deskundigen van de provincie en de omgevingsdiensten gaat in 2018 de deelnemende gemeenten ondersteunen bij het bepalen van beleid. Met deze samenwerking loopt de provincie Utrecht voorop in de aanpak van asbestdaken. Landelijk wordt samengewerkt met andere koplopers en de landelijke werkgroep asbestdaken van de VNG.
De inventarisatie is uitgevoerd op basis van beschikbare data
van onder andere het kadaster, basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) en Funda. Daarnaast is gebruik gemaakt van luchtfoto’s en zijn de gegevens handmatig aangevuld en gecontroleerd. In totaal zijn er 500.000 gebouwen geïnventariseerd, waarvan er ruim 25.000 mogelijk asbest in de daken hebben. Via een inspectie ter plaatse wordt het exacte aantal asbestdaken vastgesteld.

De gegevens van de inventarisatie zijn aan de gemeenten aangeleverd. Die kunnen met deze informatie in combinatie met de opgedane ervaring van andere gemeenten en het regionale informatieteam aan de slag om lokaal beleid voor te bereiden.
De deelnemende gemeenten zijn: Amersfoort, Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg en Zeist.

maandag 24 december 2018

Provincie op koers met aanpak vervuilde gronden

De provincie Noord-Holland pakt al jaren vervuilde gronden aan door deze te saneren. Dit jaar zijn er 92 spoedlocaties vastgesteld.

Daarvan zijn 33 volledig afgehandeld, bij 30 locaties is een sanering gaande en op 29 locaties vinden onderzoek of onderhandelingen plaats. De verwachting is dat het doel om in 2020 alle locaties te hebben gesaneerd of beheersd, zal worden gehaald. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de Monitoringsrapportage spoedlocaties 2018.

Gedeputeerde Adnan Tekin (milieu): “Schone grond is essentieel! De provincie zet zich al jaren in om alle risico’s in de gronden weg te nemen. Het is dus mooi dat we op koers liggen, maar nog mooier dat we door goede samenwerking met alle betrokken instanties ons doel gaan halen."

Op veel plekken in Noord-Holland is de bodem ernstig vervuild. Vervuilde bodems kunnen gevaarlijk zijn voor mens en dier en beperkt de mogelijkheden van gebruik. De provincie Noord-Holland pakt deze locaties aan door de acute risico’s weg te nemen of door de verontreiniging in z’n geheel te saneren.

Provincies, Rijk, waterschappen en gemeenten hebben in het landelijk 'Convenant bodem en ondergrond 2016-2020' afspraken gemaakt over de aanpak van onder andere spoedlocaties bodemsanering en gebiedsgericht grondwaterbeheer. De provincie is bevoegd gezag op basis van de Wet bodembescherming (Wbb). Een van de belangrijkste doelstellingen uit het Bodemconvenant is dat alle spoedlocaties met onaanvaardbare verspreidingsrisico’s in 2020 zijn gesaneerd of dat er concrete saneringsplannen zijn. Een belangrijk onderdeel van het convenant is de jaarlijkse monitoring. Eind 2020 zullen alle partijen een eindevaluatie uitvoeren en deze aanbieden aan de Tweede Kamer.
 

zaterdag 22 december 2018

'Dit klimaatakkoord gaat het klimaat niet redden'

“Zeer teleurstellend dat er vandaag een vaalgroen, flinterdun Klimaatakkoord wordt gepresenteerd. Na bijna een jaar onderhandelen hadden wij gehoopt op een akkoord dat echt een antwoord biedt op de uitdaging waar Nederland voor staat: klimaatverandering tegengaan. Helaas gaat dit akkoord het klimaat niet redden.”

Dat is de gezamenlijke reactie van Natuur & Milieu, Greenpeace, Milieudefensie, de Natuur en Milieufederaties, de Jonge Klimaatbeweging, en FNV– met een gezamenlijke achterban van ruim 1.5 miljoen Nederlanders – op de vandaag gepresenteerde teksten.
De organisaties gaven gisteren al aan zich niet achter de teksten te kunnen scharen. In de vandaag gepresenteerde definitieve ontwerpteksten is helaas niets wezenlijks veranderd.
Het Klimaatakkoord zakt volgens de organisaties nu op de volgende drie fundamentele punten door het ijs:

Het houdt de fossiele economie in stand
Er wordt vooral ingezet op tijdelijke lapmiddelen die de fossiele industrie in stand houden. Een structurele omslag naar schone, zuinige technieken blijft uit. Dit blokkeert de weg naar Klimaatdoelen uit Parijs: vrijwel klimaatneutraal in 2050. Zo mag de industrie CO2 blijven uitstoten, zolang ze het maar onder de grond stoppen. Het stevig beprijzen van uitstoot blijft uit.

De afspraken zijn veel te vrijblijvend
Duidelijke, afrekenbare doelen ontbreken en er zijn veel ontsnappingsmogelijkheden om onder besparingsverplichtingen uit te komen. Deze vrijblijvendheid maakt het volstrekt onzeker of de doelstellingen wel gehaald worden.

De verdeling van de lusten en lasten is volstrekt scheef
De industrie, de grootste vervuilers, draaien nauwelijks op voor de kosten. Ze krijgen zelfs subsidie toe voor kortetermijnoplossingen, zoals CO2-opslag. Een eerlijke verdeling van lusten en lasten is cruciaal voor draagvlak en bereidheid om zelf aan de slag te gaan.

De organisaties zien ook lichtpuntjes her en der in het akkoord, zoals de doorgroei naar 70 a 80 procent groene stroom in 2030, maatregelen om 1,5 miljoen huizen van het gas te halen en de inzet op elektrisch rijden. Ook zien de organisaties dat er enorm veel inzet is getoond aan de tafels door veel partijen. Maar alles bij elkaar opgeteld is het totaalplaatje niet voldoende voor het omslagpunt dat nodig is.

vrijdag 21 december 2018

Kabinet presenteert klimaatplannen

Het kabinet heeft vrijdag een ontwerp van het klimaatakkoord gepresenteerd. Daarin staan de plannen die in het jaar 2030 moeten leiden tot de helft minder CO2-uitstoot ten opzichte van 1990. De planbureaus moeten nu de effecten gaan doorrekenen.

Het akkoord is opgedeeld in de sectoren mobiliteit, elektriciteit, gebouwde omgeving, industrie en landbouw, de zogenoemde klimaattafels.

Over twaalf jaar moet het eerste CO2-doel van 49 procent minder uitstoot zijn bereikt, met een 'doorkijkje' naar 55 procent minder, zoals premier Mark Rutte het formuleerde. In 2050 moet de reductie op 95 procent zijn uitgekomen.

PvdA Assen: IJsbaan Koopmansplein belastend voor milieu

Mooi, die ijsbaan op het Koopmansplein in Assen. Maar de PvdA wijst het college van B en W er wel op dat die baan hoge kosten en een forse milieuverontreiniging met zich meetorst. Bij het bezoek aan de ijsbaan in Assen is de PvdA opgevallen, dat de energie wordt geleverd met behulp van een aggregaat. Assen wil graag energieneutraal zijn, maar door het niet beschikbaar stellen van de gewenste voorzieningen kan de organisator geen gebruik maken van een sponsor, die gratis groene stroom beschikbaar stelt. In plaats daarvan moet een duur aggregaat in werking worden gesteld, wat het verstoken van circa 6000 liter dieselolie betekent. Dat brengt een CO2-uitstoot teweeg van bijna 16.000 kilo.

donderdag 20 december 2018

Hoe schadelijk voor het milieu is het eten van vlees nou écht?

Nederlanders krijgen geen goed beeld van de impact dat vlees eten op het klimaat heeft. Daarover zijn Even Geen Vlees en Agri Facts het eens. Maar verder verschillen hun visies als dag en nacht. Actiegroep Even Geen Vlees stelt in een deze week verspreid persbericht: de ‘klimaatimpact’ van vlees wordt stelselmatig onderschat. Stichting Agri Facts, deze week opgericht om “te zorgen dat correcte feiten worden gebruikt voor het land- en tuinbouwbeleid”, meent juist: die impact wordt overdreven en de ‘klimaatwinst’ van minder vleesconsumptie is geringer dan wordt voorgesteld.

woensdag 19 december 2018

'Kabinet nam na Urgenda-uitspraak in 2015 geen extra CO2-maatregelen'

Het kabinet heeft sinds 2015, toen de rechter uitspraak deed in de Urgenda-zaak, geen extra maatregelen genomen om de CO2-uitstoot verder te beperken. Dat meldt NRC woensdag op basis van een reconstructie. De rechter besloot in juni 2015 dat het kabinetsbeleid bij lange na niet voldoende is om de doelen te behalen die internationaal zijn afgesproken om de CO2-uitstoot terug te brengen. In 2020 moet de uitstoot van broeikasgassen met een kwart zijn verminderd vergeleken met 1990.

Nederland ligt niet op schema om deze doelen te halen. Met het huidige beleid wordt slechts een reductie van maximaal 17 procent gehaald. Dit is onder de norm van 25 tot 40 procent die in klimaatwetenschap en het internationale klimaatbeleid noodzakelijk wordt geacht.

dinsdag 18 december 2018

Effect klimaatverandering op bodem beïnvloed door klimaatgeschiedenis

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam hebben in samenwerking met collega’s van de Universiteit van Lund (Zweden) onderzocht wat het effect is van 18 jaar droogte op de miljarden bacteriën die verborgen zitten in de bodem onder onze voeten. De studie laat zien dat deze vorm van extreem weer effect heeft op de manier waarop bodems reageren op toekomstige klimaatsveranderingen. De resultaten zijn deze week gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift 'Global Change Biology'.

Het experiment werd uitgevoerd met bodems van een heideveld op de Veluwe. In dit heideveld wordt sinds 18 jaar een grootschalig droogte experiment uitgevoerd. Het internationale onderzoeksteam heeft nu onderzocht wat het effect is van deze langdurige droogte op de micro-organismen in de bodem: hoe tolerant zijn de micro-organismen voor een laag vochtgehalte en zijn ze in staat te herstellen wanneer de bodems opnieuw worden bevochtigd?

Evy de Nijs is eerste auteur van het artikel, dat ze schreef tijdens haar studie aan de UvA. De Nijs: ‘Toekomstige klimaatveranderingen zullen invloed hebben op neerslagpatronen en dit zal consequenties hebben voor de koolstofkringloop in de bodem. Om te kunnen voorspellen wat deze consequenties precies zijn, is het van groot belang te begrijpen hoe veranderende vochtcondities invloed hebben op de micro-organismen in de bodem. Deze micro-organismen spelen een belangrijke rol in de koolstofkringloop. In ons onderzoek hebben we gekeken naar het aanpassingsvermogen van microbiële gemeenschappen op de lange termijn, maar ook op de korte termijn als direct gevolg van verstoringen.’

‘Het bevochtigen van de bodem na droogte resulteert er altijd in dat het leven in de bodem enorm actief wordt,’ legt Albert Tietema uit. UvA-bioloog Tietema is verantwoordelijk voor het langdurende veldexperiment. ‘Het bodemleven begint dan het organische materiaal in de bodem af te breken, met name om te groeien en reproduceren en daarbij wordt ook koolstofdioxide gevormd.’

De resultaten van het onderzoek laten zien dat micro-organismen die voor een langere termijn zijn blootgesteld aan droogte, makkelijker herstellen wanneer het vochtgehalte weer toeneemt in vergelijking met micro-organismen die leven onder normale omstandigheden. Lettice Hicks, bioloog aan de Universiteit van Lund, legt uit: ‘Dit betekent dat de klimaathistorie invloed heeft op hoe micro-organismen reageren op, en bijdragen aan toekomstige klimaatsveranderingen. Bacteriën die zijn aangepast aan droogte, kunnen daarmee de snelheid van koolstofverlies in bodems verminderen.’
Als de bodemorganismen zich aanpassen aan regelmatige voorkomende droogte, iets wat werd gesimuleerd in het veldexperiment, zullen zij in staat zijn sneller te herstellen. Dit zorgt voor een verminderde productie van koolstofdioxide. ‘Onze resultaten laten zien dat microbiële gemeenschappen zich kunnen aanpassen aan het veranderende klimaat en dat het verlies van koolstof uit de bodem kan verminderen,’ concludeert De Nijs.

maandag 17 december 2018

Rechter stopt Europese toestemming voor automakers om te vervuilen

Het Europees Hof van Justitie deed donderdagochtend uitspraak over de aanpassing van de Euro6-norm en vernietigt de foutmarges voor uitstootnormen bij autotesten op de weg. De Europese Commissie zwakte de limieten voor de uitstoot van stokstofoxide (NOx) af door een conformity factor te introduceren. Europarlementariër Bas Eickhout maakte in het Europees Parlement bezwaar tegen deze uitwerking van de wetgeving, maar kreeg niet genoeg steun van andere partijen. De Europese rechter oordeelt nu alsnog tegen de conformity factor.

Bas Eickhout, Europarlementariër en lijsttrekker voor de Europese Groenen, roept de Europese Commissie op om de conformity factor in te trekken: “Deze uitspraak stopt de toestemming voor Europese automakers om te mogen blijven vervuilen. Dit is winst voor alle Europeanen die te kampen hebben met gezondheidsproblemen door slechte luchtkwaliteit.”

“Het is een grote overwinning dat de Europese rechter vandaag bevestigt wat de Groenen in het Europees Parlement al sinds 2016 zeggen: De Europese Commissie heeft niet te bevoegdheid om de Euro6-normen aan te passen zonder normale wetgevende procedure. Door het invoeren van deze conformity factor verhoogde de Europese Commissie de facto de uitstootnormen voor stikstofoxide.”

“Ik vraag aan de Europese Commissie om het besluit in te trekken en om ervoor te zorgen dat de auto-industrie zich eindelijk gaat houden aan de uitstootlimieten die we al elf jaar geleden hebben afgesproken.”

De Europese Commissie heeft twee maanden om tegen de beslissing in beroep te gaan. Als ze dat niet doen, dan moet ze binnen het jaar met nieuwe wetgeving komen.

vrijdag 14 december 2018

Samenwerking klimaatadaptieve steden Zwolle tekent voor internationale samenwerking klimaatadaptieve steden

Tussen 5 en 8 december ondertekenden Zwolle, Breda en Wroclaw een reizende intentieverklaring voor Europese samenwerking op klimaatadaptatie in steden. Het Poolse Katowice, waar de wereld bijeen is voor de klimaattop, is de landingsplek van deze Letter of intent on International Cooperation on European Urban Water Partnership Green-Blue Infrastructure Breda-Wroclaw-Zwolle’.

Op woensdag 5 december tekenden wethouder Ed Anker van Zwolle, Liesbeth Rijsdijk van Climate Campus, en wethouder Paul de Beer van Breda de intentieverklaring in eigen stad. In Zwolle ondertekende ook de Climate Campus, samenwerkingsverband van ruim 40 partijen van overheid, bedrijfsleven, onderwijs en onderzoek, dat samenwerkt aan een klimaatrobuuste deltaregio. Hierna ging het document via meerdere tussenstops op reis naar Katowice waar zaterdag de resterende handtekeningen werden geplaatst door onder andere de derde stad: Wroclaw.

Hiermee gaven de Nederlandse en Poolse steden, bedrijven, kennisinstellingen en NGO’s het startsein om samen te werken en onderling hun kennis te delen en vergroten. De samenwerking richt zich op het integreren van klimaatadaptieve maatregelen in de ruimtelijke ontwikkeling van steden om klimaatadaptatie in Europese steden te versnellen. Het initiatief bouwt voort op de resultaten van de Amsterdam International Water Week (AIWW) 2017 waar is gewerkt aan internationale partnerships rond klimaatadaptatie.

Naast Breda, Wroclaw en Zwolle, participeren Climate Campus, planning- en ontwerpbureaus KuiperCompagnons en KCAP, kennisinstelling Deltares, ingenieursbureau Arcadis, en het Poolse waterbedrijf MPWiK en NGO Sendzimir in de samenwerking. Het initiatief wordt gefaciliteerd en ondersteund door het Netherlands Water Partnership (NWP).

Zwolle hoopt samen met Climate Campus, haar positie en profiel als (internationaal) kenniscentrum en demodelta voor klimaatadaptatie te verstevigen en het internationale netwerk te versterken. De positionering van Zwolle als één van de koplopers in klimaatadaptatie in Nederland, draagt bij aan het aantrekken van kennis en kapitaal omtrent dit thema. Met de samenwerking met Wroclaw geeft Zwolle ook invulling aan het Charter van Kampen (samenwerking van Hanzesteden in klimaatadaptatie).

donderdag 13 december 2018

Nederland helpt ontwikkelingslanden met klimaatplannen

Nederland krijgt een nog prominentere rol in het helpen van ontwikkelingslanden bij de vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen en de aanpassing aan klimaatverandering. Minister Sigrid Kaag voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft, samen met minister Carlos Manuel Rodríguez van Milieu en Energie van Costa Rica, het voorzitterschap van het NDC-partnerschap overgenomen van Duitsland en Marokko. Dat gebeurde tijdens de COP24, de klimaatconferentie van de Verenigde Naties in het Poolse Katowice.

NDC staat voor Nationally Determined Contribution. Dat is de inspanning die elk land levert als bijdrage aan de in het Akkoord van Parijs afgesproken klimaatdoelen. Veel ontwikkelingslanden hebben op eigen kracht onvoldoende capaciteit en financiële middelen om de broeikasgassen terug te dringen of het land weerbaar te maken tegen klimaatverandering. Via het NDC-partnerschap krijgen ze ondersteuning van andere landen en organisaties. Die kan bestaan uit het delen van kennis, het verbeteren van toegang tot financiering of hulp bij het ontwikkelen en uitvoeren van klimaatactieplannen.

Minister Kaag: ‘Met Duitsland en Marokko als voorzitters is het NDC-partnerschap flink gegroeid. In de komende 2 jaar wil ik mij richten op het mobiliseren van financiering en het mogelijk maken van de uitvoering van de klimaatactie- en investeringsplannen. Dit wordt een collectieve inspanning van alle betrokken partijen. Ik kijk ernaar uit om samen met Costa Rica aan de wereld te laten zien dat de doelen van Parijs haalbaar zijn.’

Sinds de oprichting tijdens de klimaattop in Marrakesh (eind 2016) zijn 87 landen, 20 internationale instellingen en 9 maatschappelijke organisaties lid geworden. Het NDC-partnerschap helpt inmiddels in 38 ontwikkelingslanden bij het uitwerken en uitvoeren van klimaatmaatregelen. Zo heeft Costa Rica een investeringsplan voor hun NDC opgesteld en het nationale banksysteem voorbereid op het integreren van klimaatrisico's in investeringsbeslissingen. En Oeganda kon met steun van het NDC-partnerschap het tempo van klimaatmaatregelen opschroeven. Hierdoor zouden nationale doelen die voor 2030 waren gesteld al in 2020 kunnen worden gehaald.

woensdag 12 december 2018

Nedcargo en Shell tekenen samenwerking en gaan de CO2 die vrijkomt bij het wegtransport compenseren

Nedcargo en Shell gaan de CO2 die vrijkomt bij het wegtransport compenseren door in Peru bossen te beschermen en aan te planten. Nedcargo neemt hiervoor deel aan het CO2-compensatieprogramma van Shell. Nedcargo is de eerste grote logistieke dienstverlener die zijn totale dieselverbruik bij Shell gaat compenseren.

Nedcargo investeert de komende jaren 17 miljoen euro in verduurzaming van de activiteiten. “We vervangen bijvoorbeeld alle Euro 5-vrachtwagens door schonere vrachtauto’s”, zegt mededirecteur en Nedcargo-oprichter Diederik Jan Antvelink. “En we bestellen twintig nieuwe Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties (LZV). Hiermee besparen we tot 30 procent brandstof.”
Nedcargo zoekt daarnaast wegen om middelen efficiënter in te zetten met slimme toepassingen, zoals planningstools en automatisering. Nieuwe distributiecentra worden gerealiseerd nabij vaarwegen, zodat goederen aan- en afgevoerd kunnen worden met binnenvaartschepen. Deze distributiecentra worden niet meer aangesloten op aardgas en halen de benodigde energie uit zonnepanelen.

Shell biedt logistieke dienstverleners een programma aan om de CO2-uitstoot van het wagenpark te compenseren. Over de hele wereld werkt Shell samen aan projecten die de CO2 in de atmosfeer helpen verlagen. Tegelijkertijd verbeteren deze projecten het bestaan van lokale gemeenschappen en helpen ze de natuur te beschermen. De projecten genereren CO2-credits waarmee bedrijven de uitstoot van hun wagenpark compenseren.

Bij CO2-compensatieprogramma’s wordt bij bosprojecten gemeten hoeveel CO2 is opgenomen. Voor elke ton CO2 krijgt het project een certificaat met een uniek serienummer. Dit serienummer wordt toegekend aan de partij die CO2-uitstoot compenseert. Het unieke nummer voorkomt dat een certificaat meerdere keren kan worden gebruikt.

Shell is over de hele wereld betrokken bij CO2-compensatieprojecten. De projecten zijn onderdeel van Shells Nature Based Solutions-programma en zijn gecertificeerd door de VCS (Verified Carbon Standard) en CCB (Climate, Community & Biodiversity) Standard. VCS is wereldwijd de meest gebruikte standaard voor CO2-compensatieprojecten. De CCB Standard waarborgt dat projecten ook lokale gemeenschappen ondersteunen en de biodiversiteit behouden of verbeteren.

dinsdag 11 december 2018

Afval in Arnhem: alles wat je moet weten over vuilnis in de stad

Allereerst is het belangrijk om te weten dat de gemeente Arnhem uitgaat van het principe van omgekeerd inzamelen. Bewoners moeten zelf thuis verschillende soorten afval scheiden. De gemeente zorgt ervoor dat dit afval opnieuw wordt gebruikt. Zo wordt er van oud papier bijvoorbeeld wc-papier gemaakt. En plastic flesjes veranderen in verkeerspaaltjes. Als het goed is hou je nog een klein beetje afval over. Het afval dat na het scheiden overblijft is restafval. Dat moet je zelf wegbrengen naar een container in de buurt. De gemeente zorgt ervoor dat dit wordt verbrand. Restafval is alles dat geen GFT, papier, glas of textiel is. De ‘gewone’ vuilniszakken uit je afvalemmer dus. Je kunt hier kijken waar de containers staan.

maandag 10 december 2018

Bedrijfsleven hoopt op spoedige en succesvolle afronding Klimaatakkoord

'We zijn nog niet onder het finishdoek door, maar door de inspanningen van een groot aantal partijen en personen begint er nu goede koerstekening te komen in het aanstaande ambitieuze Klimaatakkoord voor Nederland.' Dat schrijven MKB-Nederland en VNO-NCW en LTO Nederland in een brief aan minister Wiebes met een aantal concrete voorstellen voor de afronding van het traject.

In de brief zetten de organisaties uiteen welke aandachtspunten er nog zijn om tot een succesvolle afronding te komen, zodat het Klimaatakkoord voor burgers, kleine, middelgrote en grote bedrijven kan werken zonder dat het verzet of weerstand oproept, zoals in Frankrijk.

Omdat ‘CO2 geen paspoort heeft’ en we goed moeten kijken wat de landen om ons heen doen bepleiten de organisaties onder meer dat de nationale tussendoelstelling voor 2030 (49% minder CO2) geen blokkade kan vormen voor nieuwe investeringsprojecten in Nederland met een lagere CO2-footprint dan in andere landen. ‘Dan zou de mondiale CO2-uitstoot namelijk stijgen als gevolg van het beleid hier’. Ook bepleiten ze dat de overall doelstelling van 49% leidend is en niet sectorale quota, omdat dan allerlei innovaties die nodig zijn -zoals uitwisseling van warmte, CO2, groene waterstof en elektriciteit- niet tot stand komen.

Het Nederlands bedrijfsleven deelt de ambitie van het Kabinet om van het Klimaatakkoord een succes te maken. Nederland kan internationaal leidend worden in duurzame klimaatoplossingen wanneer daarvoor de juiste condities worden gecreëerd. Met hun voorstellen hopen de bedrijven hier een bijdrage aan te leveren om zo te komen tot een afronding.

zondag 9 december 2018

’Klimaatakkoord in december onzeker’

Het is niet zeker dat er eind december een klimaatakkoord ligt. Dat heeft CDA-leider Buma gezegd in het wekelijkse debatprogramma Buitenhof. Tientallen belangenclubs en de milieubeweging onderhandelen over een pakket aan maatregelen om de CO2-uitstoot in 2030 te halveren. De partijen hopen op 21 december een akkoord presenteren. Tientallen belangenclubs en de milieubeweging onderhandelen over een pakket aan maatregelen om de CO2-uitstoot in 2030 te halveren. De partijen hopen op 21 december een akkoord presenteren. CDA-voorman Buma hoort van de onderhandelaars dat het steeds moeilijker is geworden om er samen uit te komen. Vooral aan de zogenoemde klimaattafel ’industrie’ gaat het stroef. Buma: 'Als je een onderneming bent gaat het over je voortbestaan, als je alleen voor een groene toekomst bent maakt het belang van een onderneming minder uit.'

vrijdag 7 december 2018

Nederlandse millennials-organisatie KEK stelt wél concrete oplossingen voor ambitieus klimaatbeleid op Klimaattop Polen

De Klimaat- en Energiekoepel KEK, waarin jonge professionals (20-35 jaar) zich hebben verenigd om mee te praten over het Klimaatakkoord, nam afgelopen donderdag op uitnodiging van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat deel aan Conference of Parties24, de 24e Klimaattop van de Verenigde Naties. Samen met de young professionals van YES-DC en YES-Europe hield KEK een workshop waarin het pleitte voor stevige inspraak van millennials bij de klimaatonderhandelingen.

“Het is een Nederlands unicum dat millennials meepraten in de totstandkoming van het Klimaatakkoord”, vertelt Angelita Kappers, lid van KEKs Raad van Advies en projectmanager in de energietransitie, vanuit Katowice in Polen. “Dat ligt in andere landen anders. Laten we dat niet vergeten.”

De deelnemers, waaronder adviseurs, wetenschappers en studenten van over de hele wereld, gingen in discussie over de door KEK aangedragen oplossingen zoals fiscale vergroening en CO2-beprijzing. Kappers: “Op de top wordt te weinig over het hoe gepraat. Wij doen dat wel. Dat werd erg gewaardeerd. Juist op deze CoP wordt gezocht naar goede voorbeelden en beleid dat impact heeft. Men zoekt naar de holy grail, maar per land is goed klimaatbeleid maatwerk. Ook is tijdens de workshop discussie opgemerkt dat de EU zich teveel focust op de energietransitie. Klimaatbeleid gaat ook over voedsel, landbouw, natuur en biodiversiteit.”

De algehele stemming baart Kappers zorgen. “Geen deelnemer aan onze workshop geloofde dat we die 1,5 graad nog gaan halen, dat was voor mij een eye opener.” Of actie dan nog zin heeft? “Ja, juist! Laten we onze regeringen manen om te versnellen.” Wat Kappers ook verontrust: “De grote mate van windowdressing hier. Er worden aankondigingen gedaan van projecten en maatregelen die niet concreet zijn gepland. De Parijse doelstellingen zijn helder en de nationale klimaatakkoorden lopen daar ver achteraan. De Wereldbank investeert nog altijd ontzettend veel in olie en gas en de beloofde financiële ondersteuning aan ontwikkelingslanden blijft grotendeels uit.”

KEK praat op uitnodiging van de Sociaal-Economische Raad (SER) mee aan diverse Klimaattafels over het nationale Klimaatakkoord. Om nu ook het podium te krijgen op de CoP24, is een unieke kans om ook op het klimaat-wereldtoneel te laten zien dat deze generatie serieuze bijdragen kan en moet leveren aan de gesprekken over maatregelen tegen opwarming van de aarde. Millennials zijn zich bewust dat jong en oud – en op de lange termijn vooral onze generatiegenoten, de handen uit de mouwen moeten steken om onder de 1,5 graden opwarming te blijven. Daarom hebben zij het afgelopen half jaar met heldere en ambitieuze adviezen topbestuurders in de klimaatonderhandelingen munitie gegeven hoe zij graag de Nederlandse samenleving duurzaam willen vormgeven.

Door sommige landen wordt met bewondering gekeken naar het proces van polderen dat in Nederland is opgezet om te komen tot een Klimaatakkoord. Het is belangrijk dat internationaal ook wordt onderkend hoe waardevol de rol van de millennial daarbij is. Het doel van KEK is dan ook om op dit podium duidelijk te maken dat de generatie Y moet participeren in de gesprekken over de concrete uitvoering van het Akkoord van Parijs. Het gaat immers over hun toekomst. Onze generatie en de generaties na ons draaien op voor de gevolgen, als we niet nu slim investeren.

Wereldwijde uitstoot CO2 neemt weer toe

De jaren 2017 en 2018 gaan de boeken in als jaren waarin de CO2-uitstoot toenam na een aantal jaren waarin er geen verandering was. Dit ondanks het klimaatverdrag van Parijs en de toename van alternatieve energiebronnen. Dat concludeert het gezaghebbende Global Carbon Project, waar Wageningen aan meewerkt, in een studie die op 5 december uitkwam terwijl de wereldleiders in Polen bespraken hoe de opwarming van de aarde beperkt kan blijven.

Om die opwarming te beperken zal de uitstoot drastisch moeten verminderen maar het omgekeerde lijkt dus te gebeuren. Hoewel het jaar nog niet voorbij is en niet alle data compleet zijn, lijkt de groei in 2018 zo’n 2 procent te bedragen. Daarmee wordt voor het eerst de grens van 10 miljard ton koolstof overschreden. De oorzaak is grofweg dat de vraag naar energie sterker steeg dan het aanbod van alternatieve energiebronnen met minder CO2-uitstoot zoals zon, wind, waterkracht en kernenergie. Uit het rapport blijkt verder dat het gebruik van kolen als energiebron nu lager is dan in het verleden, dat het aandeel van alternatieve energiebronnen exponentieel begint te stijgen, en dat er een forse groep landen is die wel hun CO2-uitstoot heeft kunnen verlagen, ondanks economische groei.

Nederlandse onderzoekers van de Wageningen University & Research, de Vrije Universiteit in Amsterdam en het Planbureau voor de Leefomgeving werkten mee aan het rapport. Daarin werd niet alleen naar de CO2-uitstoot van fossiele brandstoffen gekeken, maar werd de hele mondiale koolstofcyclus in beeld gebracht. Ingrid van der Laan-Luijkx en Wouter Peters van de leerstoelgroep Meteorologie en Luchtkwaliteit droegen bij met resultaten van het model CarbonTracker. Ingrid van der Laan-Luijkx: “Onze resultaten op basis van atmosferische metingen van de CO2-concentraties laten zien dat de bossen en oceanen wereldwijd gezien ongeveer de helft van alle uitgestoten CO2 opnemen. De opname door de biosfeer is in 2017 weer toegenomen, nadat deze verlaagd was in 2016 als gevolg van de droogte veroorzaakt door El Nino."

donderdag 6 december 2018

Op weg naar afspraken over brandpreventie

Brandpreventie leeft binnen de afvalsector. Om van elkaar – en van andere partijen binnen de keten – te leren, organiseerde de Vereniging Afvalbedrijven afgelopen donderdag een bijeenkomst in ’s-Hertogenbosch. Vijfendertig deelnemers luisterden naar inleidingen van experts en wisselden ervaringen uit. De wens om brandpreventie met vereende krachten aan te pakken, wordt breed gedeeld.

De behoefte aan kennis over brandpreventie blijkt groot. In de zaal luisteren vijfendertig deelnemers, waarvan dertig uit de afvalsector, naar inleidingen van experts uit onder meer de handhaving en de verzekeringssector. “Brandpreventie vraagt om meer bewustwording”, vertelt Jurjen Burghgraef van het bureau Burghgraef van Tiel & Partners. De huidige wetgeving is volgens hem niet afgestemd op de afvalsector. “De eisen van het Bouwbesluit voldoen niet. Het Bouwbesluit is vooral gericht op de veiligheid van mensen in een gebouw.”

Dat afvalbedrijven over het algemeen voldoen aan de wettelijke brandveiligheidseisen, blijkt uit de inleiding van Jeroen Lamens van DCMR Milieudienst Rijnmond. Sinds vorig jaar staan afvalbranden bij de milieudienst op de agenda. “We kunnen niet meer achteroverleunen. Alle provinciale afvallocaties in Zuid-Holland worden op brand en broei gecontroleerd”, vertelt Lamens. Hij ziet heil in samenwerking en bepleit een landelijke opschaling van de Zuid-Hollandse aanpak.

“Ga niet opnieuw het wiel uitvinden”, houdt Geoff Smallwood van Renewi de zaal voor. Hij nodigt de zaal uit om te leren van de ervaringen in het Verenigd Koningrijk. Daar leidde een aantal grote afvalbranden in 2013 tot het opstellen van een brandrichtlijn voor afvallocaties, genaamd ‘WISH waste fires guidance’. Sinds vorig jaar is Renewi in het Verenigd Koninkrijk bezig met de implementatie. Smallwood ziet verbetering. “Zowel het aantal grote branden als de schadepost nemen af. Organisatorisch vraagt het van onze locaties een fundamentele verandering van hoe ze werken.”

Vanwege de branden staat de verzekerbaarheid op de tocht. “Veel verzekeraars houden de deur gesloten”, zegt Ton van Mil van AON. “Voor tal van verzekeraars is de afvalbranche niet meer rendabel te krijgen. Er zijn verzekeraars met een miljoen euro schade per week met betrekking tot de afvalverwerkende industrie.” “Afval is een sector met risico’, stelt ook Timo Brinkman van het Verbond van Verzekeraars.

De Vereniging Afvalbedrijven neemt het voortouw voor een gezamenlijke aanpak. De vrijblijvendheid is voorbij, laat Loos weten. “We werken aan goede onderlinge afspraken. Daarbij laten we ons inspireren”, legt hij uit. Om input te krijgen, eindigt de bijeenkomst met een interactief gedeelte. De deelnemers gaan met elkaar het gesprek en plakken met gele post-its hun bevindingen op flip-overs. Het levert een groot aantal adviezen op: van ‘leun niet op het Bouwbesluit’ tot ‘Compartimentering’, van ‘sturen op bewustwording’ tot ‘Branddetectie optimaliseren’.

woensdag 5 december 2018

ACM-boete Volkswagen om sjoemeldiesel blijft overeind

Volkswagen moet tóch de boete betalen die het van de ACM kreeg wegens misleiding. Het gaat om de verkoop van zogenaamde ‘sjoemeldiesels’ die als milieuvriendelijk werden verkocht, maar het niet waren. VW tekende bezwaar aan tegen het boetebesluit, maar de ACM heeft dat ongegrond verklaard.

De Consumentenbond is blij met de uitspraak. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Met deze uitspraak hebben consumenten, en wij, een sterke troef in handen in de juridische procedures die tegen het concern lopen en nog gevoerd gaan worden. Het is munitie om Volkswagen te bewegen tot een compensatieregeling.’

Volkswagen weigert op dit moment Europese sjoemeldieselrijders tegemoet te komen en duikt de juridische loopgraven in. In de Verenigde Staten betaalde Volkswagen wél miljarden aan schikkingen en compensatie.

Tussen 2009 en 2015 bracht VW dieselauto’s met type EA 189 motor op de markt van de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda. De fabrikant prees deze auto’s aan als milieuvriendelijk, terwijl de resultaten van de emissietests met behulp van verboden software waren gemanipuleerd. Daardoor leken ze minder schadelijke stoffen uit te stoten dan in de praktijk het geval was.

De Consumentenbond stelde dat er sprake was van misleiding en diende in 2016 een handhavingsverzoek in bij de ACM. In november 2017 gaf de toezichthouder de Consumentenbond gelijk. VW kreeg de maximale boete opgelegd: €450.000. Die is nu bekrachtigd.

Volkswagen kan nog tegen het besluit van de ACM in beroep bij de rechter, maar de Consumentenbond roept het bedrijf op dat niet te doen.

dinsdag 4 december 2018

Speelgoedslijm kan gevaarlijke stof 'boor' bevatten

Het populaire kinderspeelgoed slijm is niet altijd veilig, zeker niet voor kinderen onder de zes. De Consumentenbond testte 10 producten en 3 daarvan bevatten veel meer van de schadelijke stof boor dan is toegestaan.

De producten die teveel boor bevatten zijn: Putty XXL (itemnr. 620561), Whoopee Putty (artikelnr. 35685Z) en Glow in the dark putt (artikelnr. 8525). Boor is op korte termijn al gevaarlijk bij hoge concentraties: het kan irriterend zijn bij inademing, bij inslikken en bij contact met huid en ogen. Ook kan het diarree, braken en krampen veroorzaken. Op de lange termijn is boor mogelijk schadelijk voor de vruchtbaarheid en kan het schade toebrengen aan het ongeboren kind.

De Consumentenbond heeft zijn bevindingen gemeld bij de importeur en de winkels. Ook is de toezichthouder NVWA gevraagd om deze productgroep nader te onderzoeken. De Consumentenbond raadt consumenten aan om de producten met teveel boor niet meer te gebruiken.

Borax is een verbinding van boor en natrium en helpt de gelatineachtige aard van slijm te creëren. De Consumentenbond adviseert consumenten om in elk geval op te letten bij producten met slijm die niet getest zijn maar wel melden borax te bevatten. Borax zit vaak in kant-en-klaar slijm, maar wordt ook aangeraden als ingrediënt om zelf slijm te maken. Kinderen gebruiken hiervoor vaak lenzenvloeistof met borax.

maandag 3 december 2018

Minister-president Rutte naar VN Klimaatconferentie COP24

Minister-president Rutte neemt op maandag 3 december deel aan de opening van de VN Klimaatconferentie COP24 in Katowice, Polen. De minister-president spreekt de nationale verklaring uit en voert gesprekken met regeringsleiders om aandacht te vragen voor het behalen van de doelen van het Parijs Akkoord.

Tijdens COP24 wordt de Talanoa Dialoog gehouden. Hierbij wordt gekeken naar de collectieve voortgang van landen bij het behalen van de doelen van het Parijs Akkoord. Daarnaast moeten tijdens COP24 de uitgewerkte regels voor de implementatie van het Parijs Akkoord worden aangenomen. Namens Nederland nemen minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat, minister Kaag voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat op verschillende dagen deel aan COP24, die tot vrijdag 14 december duurt.