dinsdag 30 april 2019

PLUS vervangt wegwerk plastics

In de supermarkten van PLUS is geen plastic wegwerpservies meer te koop. Als eerste Nederlandse supermarkt vervangt PLUS deze week de wegwerpplastics door afwasbare varianten om de milieu-impact te verkleinen. De eerste exemplaren van deze borden, kommen, bekers en bestek zijn overhandigd aan Bas Eickhout, GroenLinks-politicus en Europarlementariër, die heeft meegewerkt aan het verbod op plastic producten. Dat verbod is recentelijk door het Europees Parlement goedgekeurd en wordt in 2021 van kracht.

Eerder dit jaar zette PLUS al in op minder en hernieuwbaar verpakken, en sloot ze de handen ineen met haar veertig belangrijkste leveranciers en met Plastic Whale om minder en milieuvriendelijker te verpakken.

Naast afwasbaar servies worden ook andere producten in het assortiment opgenomen, die bijdragen aan het bannen van wegwerpplastic, namelijk wattenstaafjes en rietjes van papier, roerstaafjes van FSC-gecertificeerd hout, en tapas- en satéprikkers van FSC-gecertificeerd bamboe. Ook deze producten liggen vanaf deze week in de schappen.

maandag 29 april 2019

Ook Europa gaat AIRbezen kweken

Het citizenscienceproject AIRbezen trekt Europa in. Onder leiding van de Universiteit Antwerpen gaan burgers in zes verschillende landen de luchtverontreiniging en de link tussen vervuilde lucht en het aanwezige groen in een stad in kaart brengen.

AIRbezen ontsproot in 2014 aan het brein van prof. Roeland Samson, bio-ingenieur aan de Universiteit Antwerpen. Met behulp van aardbeienplantjes werd de verkeersgerelateerde luchtverontreiniging in kaart gebracht. Meer dan duizend Antwerpenaars namen deel aan de eerste campagne. Het werd een groot succes en luchtkwaliteit kwam hoog op de (politieke) agenda te staan.

Het project kreeg al snel navolging, onder meer met op het onderwijs gerichte campagnes AIRbezen@school in 2015 en 2019. Ook het Nederlandse Drimmelen en het Spaanse Zaragossa verzorgden massaal aardbeiplantjes. Het grootste AIRbezen-project tot dusver werd in 2017 georganiseerd in de provincie Oost-Vlaanderen, met meer dan 10 000 deelnemers.

In het kader van het Europese BIOVEINS-project gaan de aardbeiplantjes nu de rest van Europa veroveren. Zeven onderzoeksinstellingen in zes landen (België, Estland, Frankrijk, Polen, Portugal en Zwitserland) slaan de handen in elkaar, onder leiding van de Universiteit Antwerpen. De deelnemende steden, waaronder Antwerpen, werden vooraf geselecteerd op basis van hun ligging. Ze bevinden zich op een noordoost- naar zuidwestgradiënt doorheen Europa en beslaan verschillende klimaatzones.

“Opnieuw gaan we de verkeersgebonden luchtkwaliteit in de stedelijke omgeving opvolgen aan de hand van aardbeiplantjes, die verzorgd zullen worden door vrijwillige burgers, vijftig per stad”, legt prof. Roeland Samson uit. “Maar er is ook een nieuw aspect: we zullen tevens het bestuivingssucces van planten in de stedelijke omgeving onderzoeken, en daarvoor gebruiken we een ander plantje, de gewone rolklaver.”

De analyse van de resultaten moet de wetenschappers in staat stellen om luchtverontreiniging te linken aan de aanwezigheid van stedelijk groen in de buurt. Samson: “We proberen zo een antwoord te krijgen op bijvoorbeeld de vraag hoe groot een stedelijk park moet zijn om ‘efficiënt’ te zijn en om het klimaat in een stad te beïnvloeden. Moet het echt om grotere parken met veel bomen gaan, of volstaat een kleiner terrein met gras en wat struiken al om bijvoorbeeld wilde bijen en bepaalde plantensoorten aan te trekken?”

Elke deelnemende burger krijgt een aardbeiplant en een gewone rolklaver. In de lente en de zomer van 2019 moeten de plantjes verzorgd worden en moeten de deelnemers zorgvuldig de aantallen, de grootte en de vorm van de aardbeien opvolgen en de peulen van de gewone rolklaverplanten verzamelen en doorgeven via de website. Vervolgens worden peulen en bladeren verzameld en naar UAntwerpen gebracht voor analyse.”

De resultaten worden in november 2019 verwacht.” Alle burgers die interesse getoond hebben in het project zullen op de hoogte gehouden worden van het project”, aldus Samson. “De deelnemers zullen informatie ontvangen over hun plantjes in relatie tot hun thuisstad en in relatie tot de andere deelnemende landen.”

vrijdag 26 april 2019

‘Lichtgewicht betonproducten sparen milieu en medewerkers’

Betonfabrikant De Meteoor demonstreerde op RailTech Europe zijn twee meest recente innovaties. Een lichtgewicht perrontegel en prefab kabelkokers. Beide producten werden ontwikkeld in samenwerking en in opdracht van ProRail. “Voor de tegels was de eis om onder de twaalfeneenhalve kilo per stuk te blijven. Het is ons gelukt om hem op negeneneenhalve kilo te krijgen, zonder aan sterkte in te leveren.”

donderdag 25 april 2019

Uitstoot luchtvaart verdubbelt zonder klimaatbeleid

De klimaatimpact van de Nederlandse luchtvaartsector verdubbelt de komende dertig jaar, tenzij de overheid nu ingrijpt. Innovatie in de sector, zoals elektrisch vliegen en zuinige motoren, biedt onvoldoende soelaas om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Alleen krachtig klimaatbeleid met concrete CO2-besparingsdoelen krijgt de uitstoot van broeikasgassen uit de luchtvaart omlaag. Dat concludeert Natuur & Milieu op basis van onderzoek van CE Delft en Royal HaskoningDHV naar de uitstoot van de luchtvaartsector en naar de potentie van innovatie om deze uitstoot te verlagen.

“De luchtvaartsector kan niet langer de dans ontspringen,” aldus Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu. “Alle andere sectoren hebben al een besparingsdoel en worden door de overheid ook aangejaagd om die te halen. Het kan niet zo zijn dat de luchtvaart dan juist méér mag gaan uitstoten. Dat is oneerlijk en onverantwoord. Zo krijgen we de totale uitstoot van Nederland nooit naar nul. Terwijl dat nodig is om de Parijsdoelen te halen en klimaatverandering tegen te gaan.”

De luchtvaartsector stoot momenteel 12 Mton CO2 uit, zo’n 7 procent van de totale Nederlandse uitstoot. Zonder ingrijpen verdubbelt dit naar 23 Mton in 2050, zo blijkt uit de berekeningen van CE Delft. Daarmee wordt een explosieve groeitrend voortgezet, zowel van de CO2-uitstoot als van het aantal vluchten, vrachtvervoer en passagiers. Opvallend is dat veel van de uitstoot wordt veroorzaakt door buitenlandse transferreizigers: maar liefst 40 % van de passagiers stapt alleen over op Schiphol.

De luchtvaartsector wil blijven groeien en vooral CO2 besparen door innovatie. Uit het onderzoek van Royal HaskoningDHV blijkt innovatie op korte tot middellange termijn niet de heilige graal om de uitstoot te verlagen. Oplossingen als elektrisch en hybride vliegen en efficiëntere motoren bieden maar een paar procent besparing tot 2050. De bespaarpotentie van alternatieve brandstoffen is groter, maar gaat gepaard met hoge kosten en een enorme vraag naar groene stroom.

“De onderzoeken tonen glashelder aan dat krachtig klimaatbeleid nu nodig is,” aldus Demmers. “Het kabinet moet de sector, net als alle andere sectoren, een concreet besparingsdoel geven. Om dit doel ook te halen, zal het gevolg op korte termijn zijn dat het aantal vluchten omlaag gaat, en dus bijvoorbeeld Lelystad niet open kan. Voor de lange termijn moet fors worden ingezet op innovatie. Ook blijft de inzet op beter internationaal treinverkeer hard nodig, als duurzaam alternatief voor vliegen binnen Europa.”

woensdag 24 april 2019

TU Delft publiceert visie op Climate Action

Er is een politieke en publieke discussie over de Nederlandse klimaatplannen op gang gekomen. De discussie over deze vragen is weliswaar een politieke discussie, maar zal het meeste opleveren wanneer die is gebaseerd op feiten en kennis, en als daarbij rekening wordt gehouden met de belangrijke maatschappelijke en ethische kwesties met betrekking tot verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid.

TU Delft wil een wetenschappelijke onderbouwing bieden voor de discussie over klimaatplannen. In het document schetst de TU Delft haar standpunt over klimaatwetenschap (met meten en modelleren inzichtelijk maken wat er met het klimaat gebeurt), en de mogelijkheden voor mitigatie (wat kunnen we (nog) doen om klimaatverandering tegen te gaan?) en adaptatie (wat kunnen we doen om ons aan te passen aan een veranderend klimaat?).

dinsdag 23 april 2019

Limburgse app toont hoeveel pollen er in de lucht zitten

Door overal de lucht te meten en die data breed beschikbaar te maken in een eigen app, wil de Limburgse start-up Sneezz allergielijders helpen bij hun ongemak. Vanaf nu weet je of je veilig bent in het weiland om de hoek, of ginds in dat bosje. Met vier zijn de oprichters, en hun achtergrond is de perfecte combinatie voor een toepassing als Sneezz: twee komen uit de technische wereld, twee uit de farmaceutische secor. Het is dat laatste duo, CEO Robert Dekker en CMO Leen Limbourg, dat meteen de cijfers op tafel legt die de nood aan iets als Sneez duidelijk maken.

donderdag 18 april 2019

RIVM: fijnstof tijdens vreugdevuren

Door het jaar heen worden op diverse plekken in Nederland traditionele vreugdevuren ontstoken. De Emissieregistratie - onder regie van het RIVM - heeft voor het eerst berekend hoe groot de uitstoot van vervuilende stoffen van deze vreugdevuren is. Naast fijnstof komen er ook PAKs vrij tijdens de vreugdevuren: 6 procent van de jaarlijkse uitstoot in Nederland.

In Nederland worden jaarlijks vreugdevuren ontstoken bij verschillende evenementen. De bekendste zijn de paasvuren en de nieuwjaarsvuren op het strand bij Scheveningen en Duindorp. Daarnaast worden vreugdevuren ontstoken tijdens Sint Maarten, Meierbliss, Luilak en vinden er kerstboomverbrandingen plaats.

De Emissieregistratie berekende tot voor kort niet de uitstoot van vreugdevuren. Dit komt onder andere doordat de Emissieregistratie ervan uitging dat het aandeel van de vreugdevuren in Nederlandse luchtverontreiniging verwaarloosbaar was. Door het schoner worden van de industrie en het verkeer worden bronnen die eerder klein waren nu relatief steeds belangrijker.

De Nederlandse Emissieregistratie stelt sinds begin jaren zeventig de emissies van alle relevante Nederlandse bronnen vast. Beleidsmakers gebruiken dit als input voor nationale en internationale afspraken over luchtkwaliteit.

woensdag 17 april 2019

Hoe gevaarlijk zijn de SiC-deeltjes van ESD?

Chemiebedrijf ESD in Farmsum krijgt acht weken de tijd om te stoppen met de uitstoot van de kankerverwekkende siliciumcarbide-vezels. Anders volgt een boete van 250.000 euro per week, zo maakte de Provincie dinsdagavond bekend. Eind vorig jaar werd al duidelijk dat ESD deze SiC-vezels uitstoot tijdens haar productieproces. Uit onderzoek van TNO is nu ook bewezen dat die vezels in een hoge concentratie meekomen tijdens blazers.

dinsdag 16 april 2019

Asbestverbod in 2025 is onder voorwaarden haalbaar

Een groep provinciale en lokale overheden, brancheorganisaties Bouwend Nederland, Veras en VVTB, en kenniscentra en adviesbureaus stuurt een brandbrief naar de Eerste Kamer om aan te dringen op een snel en positief besluit over het asbestverbod per 2025. De Eerste Kamer neemt binnenkort een besluit over het verbod.

De groep heeft zich de afgelopen jaren als asbestambassadeurs actief ingezet om het verwijderen van asbestdaken te stimuleren en ondersteunen.

De asbestambassadeurs zijn van mening dat het verbod uitvoerbaar is, als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

Uitstel leidt tot onnodige gezondheidsrisico’s en kosten. Bovendien dreigt verlies van momentum, net nu de verwijdering van asbestdaken op gang lijkt te komen.

maandag 15 april 2019

Kabinet akkoord met harmonisatie milieuzones

Automobilisten die rijden op diesel kunnen vanaf 2020 op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone. Gemeenten die een milieuzone invoeren, kunnen dieselauto’s die op 1 januari 2020 ouder zijn dan 15 jaar, of ouder dan 20 jaar, in hun zone weigeren. Milieuzones blijven wel toegankelijk voor benzineauto’s. Verder komt er een systeem van eenduidige bebording dat begrijpelijk is voor de automobilist. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Het voorstel wordt nu ter voorhang aan zowel de Eerste als de Tweede Kamer gezonden.

Gemeenten bepalen zelf of zij een milieuzone invoeren, of ze auto’s van 15 dan wel 20 jaar weren, en hoe groot de milieuzone is. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones schuiven in 2025 een stap op. Dit omdat auto’s in Nederland sowieso steeds schoner worden. Zo kunnen gemeenten blijven werken aan schone lucht.

Het harmoniseren van milieuzones is opgenomen in het regeerakkoord van het kabinet.

vrijdag 12 april 2019

'Uitstootnormen kosten Europese autofabrikanten ruim 7 miljard euro'

De winst van Europese automakers zal ruim 7 miljard euro lager uitkomen, omdat ze moeten voldoen aan strengere uitstootregels van de Europese Unie. Dat schrijft de Zwitserse bank UBS in een rapport in handen van Financial Times. De EU heeft bepaald dat nieuwe auto’s in 2021 nog 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Volgens analisten van UBS betekent dat de automakers de uitstoot met een vijfde moeten beperken. De uitstoot van auto's neemt momenteel juist toe, omdat er steeds minder met diesel gereden wordt. Dieselmotoren stoten minder CO2 uit dan benzinemotoren.

donderdag 11 april 2019

Van Afbakbroodjes tot Zuivelproducten: mondiale methode versnelt verduurzaming consumentenproducten

Duurzaamheid is een hot topic. Niet alleen bij consumenten, ook retailers, cateraars en groothandelaren nemen hun verantwoordelijkheid om de marktvraag naar duurzamere producten te stimuleren. Retailers werken soms met tienduizenden producten. Daarom is er een grote behoefte aan een integraal systeem dat alle duurzaamheidsthema’s omvat en toegepast kan worden op alle productcategorieën.

The Sustainability Consortium (TSC) ontwikkelde een wereldwijd geharmoniseerd monitoringsysteem voor duurzaamheidsmeting van consumentenproducten. Hiermee krijgen bedrijven een efficiënt instrument in handen om verduurzaming consistent, integraal en continu door de hele keten te stimuleren. Wereldwijd gebruiken meer dan 2500 bedrijven het instrument
De afgelopen drie jaar werkte Wageningen Economic Research in het project  ‘Continuous Improvement of Sustainability of all agro products’ (CIS agro) aan de implementatie van de TSC-methodiek in Nederland.

TSC stelde vragenlijsten op voor 113 verschillende productcategorieën. Elke lijst bevat maximaal 15 indicatoren (zoals broeikasemissie) en focust zich op hotspots (knelpunten). Wereldwijd sturen deelnemende bedrijven dezelfde vragen naar hun leveranciers. Deze kunnen de vragen voor meerdere afnemers beantwoorden.

De vragenlijsten zijn onderdeel van toolkits met instructies, achtergrondinformatie en referenties. Ook bevatten de toolkits suggesties voor verduurzaming. De toolkits zijn wetenschappelijk onderbouwd en ontwikkeld in samenwerking met een grote groep stakeholders.

In het CIS agro project werkte Wageningen Economic Research met een grote groep stakeholders aan de succesvolle toepassing van TSC toolkits in de ketens van in Nederland geconsumeerd voedsel. Bedrijven als Superunie, Aldi Nederland, Sligro Food Group en Albron vroegen 56 leveranciers in 15 productcategorieën de vragenlijsten in te vullen. De bereidheid tot deelname was groot; bij diverse productcategorieën is meer dan de helft van de totale Nederlandse consumptie vertegenwoordigd.

woensdag 10 april 2019

Van Ark vestigt aandacht op rol arbeidshygiëne bij gevaarlijke stoffen

Tamara van Ark, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, opent op woensdag 10 april 2019 het 28e symposium van de Nederlandse Vereniging voor Arbeidshygiënisten (NVvA) op Woudschoten in Zeist. Hiermee benadrukt zij het belang van arbeidshygiënisten en het vakgebied arbeidshygiëne bij veilig werken met (gevaarlijke) stoffen. Tijdens het symposium wordt tevens de Bob van Beek-prijs voor de beste scriptie van het jaar op het gebied van arbo uitgereikt.

Met de ophef die is ontstaan rond chroom-6 is er steeds meer aandacht voor het voorkomen van gezondheidsschade en beroepsziekten als gevolg van werken met gevaarlijke stoffen. Met hun gespecialiseerde deskundigheid herkennen arbeidshygiënisten werksituaties die leiden tot gezondheidsschade en beroepsziekten en leveren concreet advies om dit te voorkomen. Het vakgebied arbeidshygiëne is echter bij weinig werkgevers bekend. Staatssecretaris Van Ark zal haar visie geven op de rol van arbeidshygiëne bij het voorkomen van beroepsziekten.

Tijdens het NVvA-symposium, dat plaatsvindt op woensdag 10 en donderdag 11 april, wordt binnen het thema ‘Arbeidshygiëne minder stoffig’ in verschillende sessies gesproken over onder andere de verbinding met andere disciplines (veiligheidskundigen, bedrijfsartsen, etc.), het takenpakket van arbeidshygiënisten en het op de kaart zetten van het vakgebied. Tien sprekers delen hun ervaringen uit het vakgebied in ignite sessies (korte sessies van 5 minuten). Op de informatiemarkt kunnen bezoekers kennis nemen van nieuwe producten, diensten en opleidingen. Bekijk het volledige programma op www.arbeidshygiene.nl/symposium.

dinsdag 9 april 2019

Met Agroforestry naar klimaatbestendige landbouw en meer biodiversiteit

Dat onze huidige landbouw niet klimaatbestendig is werd afgelopen groeiseizoen opnieuw bevestigd. De aanhoudende droogte zorgde voor enorme verliezen in opbrengst. Veranderingen in ontwerp en management van landbouwsystemen zijn noodzakelijk om herhaling te voorkomen. Agroforestry biedt een veelbelovend alternatief, daarom gaan onderzoekers van Wageningen University & Research de komende vier jaar samen met agrariërs en de sector de mogelijkheden en kansen van deze teeltmethode verder onderzoeken, in een landelijk onderzoeksprogramma: PPS Agroforestry (2019-2022).

Agroforestry is een landbouwsysteem waarbij de teelt van groente, akkerbouwgewassen als aardappelen, en granen en gras gecombineerd wordt met houtige gewassen zoals fruitbomen, fruitstruiken, notenbomen of bomen voor houtproductie. In zo’n mengteeltsysteem gaan gewassen efficiënter om met licht, water en voedingsstoffen dan in monoculturen en het systeem biedt meer beschutting en voedselgelegenheid voor algemene agrarische biodiversiteit, waaronder nuttige biologische bestrijders die plaaginsecten te lijf gaan. In potentie ontstaat een weerbaarder en biodivers systeem, waarin gewassen beter beschermd zijn tegen extreem weer. Agroforestry kan bovendien bijdragen aan de klimaatdoelen van Parijs, omdat bomen koolstof opslaan.

Wageningen University & Research gaat de komende vier jaar samen met akkerbouwers en het bedrijfsleven de kansen van agroforestry verder onderzoeken. Zo wordt inzicht verkregen in bestaande kennis over agroforestry in Nederland en omringende landen en worden kennisgaten geïnventariseerd. Op praktijkniveau zal worden onderzocht wat de belemmeringen zijn om agroforestry systemen technisch en economisch uitvoerbaar te maken. Er zijn met name ontwikkelingen noodzakelijk op gebied van verdienmodellen, technologie ((oogst)mechanisatie, databeheer, ICT toepassingen etc.) én in de ontwikkeling van geschikte rassen voor agroforestry systemen. Daarnaast wordt in het programma gewerkt aan ontwerpscenario’s voor agroforestry, de aanleg op de akkers van de agrariërs en monitoring van de effecten van agroforestry op o.a. koolstofopslag, biodiversiteit en ziekte- en plaagdruk. In een landelijk lerend praktijknetwerk agroforestry zal een brede groep van stakeholders gezamenlijk optrekken in agroforestry onderzoek en -ontwikkeling.

maandag 8 april 2019

Nieuwe katalysator zuivert ook koude uitlaatgassen, en vergt minder platina

De uitlaatgassen van moderne auto’s zijn vooral rond de koude start nog vervuild. Met een warme motor werkt de katalysator uitstekend, maar vlak na de start zijn de gassen nog te koud om de katalysator te activeren, waardoor de vervuiling er amper uit wordt gefilterd. Onderzoekers van onder meer de TU Eindhoven en Washington State University hebben nu een katalysatormateriaal ontwikkeld, dat al onder de honderd graden vrijwel alle koolmonoxide omzet. Als bonus is er veel minder van het zeldzame materiaal platina nodig. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Auto’s worden steeds zuiniger, en autokatalysatoren steeds beter. Maar het afgenomen brandstofverbruik heeft, paradoxaal genoeg, gezorgd voor slechter presterende katalysatoren. Het lagere verbruik zorgt er namelijk voor dat uitlaatgassen een lagere temperatuur hebben. En dat is net het laatste zwakke punt van autokatalysatoren: ze doen het slecht bij lage temperaturen. Daarom wordt er hard gezocht naar een oplossing. Het Department of Energy in de VS heeft als doel gesteld dat de katalysator uitlaatgassen van 150 graden al schoon kan maken.

Autokatalysatoren bestaan hoofdzakelijk uit een ondergrond van het materiaal ceria, met daarop het actieve materiaal, platina. Onderzoekers lijken er nu in geslaagd te zijn daar het uiterste uit te persen, door een eigen procedé om het platina aan te brengen. Eerst leggen ze bij 800 graden individuele atomen platina stevig in het ceria. Daarna volgt een tweede behandeling bij 275 graden, waardoor de platina-atomen zich deels herschikken tot nanodeeltjes.

Dit geheel, van ceria met daarin platina-atomen, en daarop platina-nanodeeltjes, blijkt in staat onder de 100 graden al de belangrijkste vervuiling (CO, koolmonoxide) geheel om te zetten naar het relatief ongevaarlijke CO2. Een cruciale eigenschap van het nieuwe katalysatormateriaal is dat het makkelijk zuurstof ‘vrijspeelt’ die nodig is om van CO naar CO2 te gaan. Bovendien is, door het gebruik van individuele platina-atomen, veel minder platina nodig dan in de huidige autokatalysatoren. Dat is gunstig, want platina en aanverwante edelmetalen zijn extreem zeldzaam en duur.
Interesse van partijen

Katalysehoogleraar Emiel Hensen, die het onderzoek aan de TU Eindhoven leidde, is voorzichtig optimistisch over de snelheid waarmee deze vinding zijn weg zal vinden naar auto’s in de showroom. “We werken samen met katalysatorproducenten en die pikken ideeën meestal snel op. Gezien de urgentie volgen ze ons onderzoek nauwgezet. Er hebben al een paar partijen interesse getoond om met ons hier aan te werken.”

Een centrale rol in het onderzoek was weggelegd voor een nieuw meetinstrument op de TU Eindhoven: een hypermoderne foto-elektron-spectrometer. Uniek aan het apparaat is dat het röntgen en UV foto-elektron-spectra kan meten zonder dat een extreem vacuüm nodig is; er kan ook gemeten worden bij hogere drukken. Dat maakt de resultaten naar verwachting makkelijker te vertalen naar de praktijk, doordat de lab-condities niet extreem anders zijn dan de praktijkcondities.


Foto: Bart van Overbeeke

zaterdag 6 april 2019

Geen zooi op mooiste marathon

Rotterdam en de marathon horen bij elkaar.Tijdens de NN Marathon Rotterdam slaan gemeente Rotterdam en Golazo Nederland daarom de handen ineen om bezoekers en deelnemers te laten zien, dat een groot evenement als de marathon ook circulair kan zijn. Dit jaar gebeurt dat met een pilot. Bij succes steken beide partijen volgend jaar hun nek uit om nog meer elementen van het evenement circulair in te richten. De NN Marathon Rotterdam is dan niet alleen de mooiste van het land, maar ook de schoonste!

Op beide dagen van het evenement zetten promotieteams van de gemeente Rotterdam bezoekers aan om afval netjes te scheiden. Kinderen die hun afval dit weekeinde in de juiste bak bij het promotieteam gooien, kunnen bovendien een echte circulaire medaille verdienen. Daarnaast experimenteert de gemeente met het CO2 neutraal reinigen van het parcours. Dit doen zij op de Kralingseplaslaan, de zogenaamde Gouden Mijl. Op dit stuk worden alleen reinigingsvoertuigen ingezet die zonder uitstoot van fossiele brandstoffen rijden. De gemeente zorgt voor een nieuwe bestemming voor het textiel van de kleding die deelnemers bij de start achterlaten. Daarnaast komen deelnemers na de finish in een soort milieustraat terecht, waarin de verschillende afvalstromen goed worden gescheiden.

Dit experiment is een voorbode van de manier waarop de organisatie en de gemeente in 2020 de marathon willen organiseren. Het streven is om deze 40e editie van de marathon zo veel mogelijk circulair te organiseren. Rotterdamse evenementen spelen namelijk een belangrijke rol in de transformatie naar een circulaire economie. Dankzij het grote aantal bezoekers zijn het de perfecte podia om het bewustzijn over het belang van circulariteit te vergroten.

De inzet tijdens de Rotterdamse marathon is onderdeel van een brede campagne die Rotterdammers met een knipoog bewust maakt van de noodzaak om anders met afval om te gaan. Afval is namelijk helemaal geen afval. Het is een grondstof of zelfs een halffabricaat. Afval is goud waard en goud gooi je ook niet zomaar weg. Als we dat met zijn allen beseffen, gaan we in Rotterdam samen van zooi naar mooi!

vrijdag 5 april 2019

VEH pleit voor wijziging asbestdakenverbod

Het dreigende verbod op asbestdaken is voor vele duizenden huiseigenaren onuitvoerbaar. Vereniging Eigen Huis vindt dat het wetsvoorstel alleen mag worden aangenomen als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

Vereniging Eigen Huis wil dat de overheid met een serieus plan van aanpak komt dat mensen actief met raad en daad ondersteunt bij de sanering en helpt met een betaalbare financiering. Voor de vereniging moet dit plan van aanpak de volgende elementen bevat:

-Er moeten gemeentelijke steunpunten komen die huiseigenaren actief gaan helpen met raad en daad.

-Er moet serieuze en bestendige financiële ondersteuning komen waarmee huiseigenaren op verantwoorde wijze kunnen voldoen aan deze maatschappelijke opgave.

-Gemeenten moeten eerst een risico-inventarisatie maken en per woning in kaart brengen welke daken verweerd zijn en waar nog niets aan de hand is. De Vereniging Eigen Huis pleit daarbij voor het stoplichtmodel: rood betekent vervangen op korte termijn, oranje kan na behandeling (coating) een tijdelijke ontheffing krijgen en groen betekent dat een dak nog jaren veilig meekan en op een later, natuurlijk moment kan worden vervangen. 

-Asbestsanering moet waar mogelijk worden gecombineerd met verduurzaming. Bijvoorbeeld door een combinatie voor dakisolatie en zonnepanelen.

-De overheid heeft in het verleden jarenlang het gebruik van asbesthoudende materialen gestimuleerd en toegestaan. Dat is een reden om bij de gedwongen verwijdering geen btw te heffen. 

-Er moet onderzoek komen of bij de sanering van asbestdaken altijd dure mannen in witte pakken nodig zijn – zoals de branche ons wil doen geloven – of dat de veiligheid en gezondheid in bij sanering met een laag risico voldoende kan worden gewaarborgd door opgeleide en gecertificeerde dakdekkers en aannemers.

donderdag 4 april 2019

Helpt je vliegreis compenseren echt voor het milieu?

We vliegen graag en veel. Voor een paar tientjes vlieg je naar Barcelona of Milaan. Vliegen is erg belastend voor het milieu en stoot veel CO2 uit. Je kunt deze vervuiling compenseren door een klein bedrag te betalen per vlucht, maar zet dat zoden aan de dijk?

woensdag 3 april 2019

West-Vlaams milieubedrijf pompt 17 miljoen in fabriek

Het milieutechnologiebedrijf Desotec investeert 17 miljoen euro in een recyclagefabriek in Roeselare. Het gaat hard voor de technologie die het grondwater zuiverde na de treinramp in Wetteren. Desotec heeft bij bedrijven verspreid over Europa - van Finland tot Zuid-Italië - meer dan 2.000 filtersystemen staan om afvalwater, gassen en lucht te zuiveren. Dat is een verdubbeling tegenover vier jaar geleden.

dinsdag 2 april 2019

Samen tegen dumpen afval

De provincie Noord Brabant een publiekscampagne begonnen tegen het dumpen van grof huisvuil, drugsafval en asbest. De reden: het dumpen van allerlei soorten afval ontsiert de natuur, is slecht voor het milieu en bedreigt soms zelfs de volksgezondheid.

De ergernis hierover neemt toe en de opruimkosten waarmee de Brabantse samenleving wordt geconfronteerd, zijn groot.

Milieugedeputeerde Johan van den Hout en de statenleden Arend Meijer (D66) en Wilma Dirken (VVD) verrichtten 29 maart samen de aftrap van de campagne, die 6 weken gaat duren. De campagne heeft 3 onderdelen met een eigen boodschap:
het signaal dat kleine partijen asbest (tot 35m3) gewoon naar de milieustraat gebracht kunnen worden.


maandag 1 april 2019

Klimaatspijbelaars praten over toekomst in Haags theater

Klimaatspijbelaars van het eerste uur, de Belgische Anuna de Wever en Kyra Gantois, presenteren hun manifest ‘Wij zijn het klimaat’ op zondag 14 april tijdens We Are The Future in het Haagse Theater aan het Spui. De dag, die ook bestaat uit de performance Opstand! en scifi-thriller Revolutions, is een initiatief van Het Nationale Theater en Crossing Border Festival.

Geïnspireerd door de Zweedse scholiere Greta Thunberg kwamen Anuna en Kyra in actie voor het klimaat: door te staken, door burgerlijk ongehoorzaam te zijn. Daarmee werden ze het gezicht van de scholierenprotesten in België, en inspireerden ze op hun beurt weer de Haagse organisatie van de protesten in deze stad. Ook een delegatie van de Haagse klimaatspijbelaars praat mee tijdens het interview met Anuna en Kura over hun manifest.

Dit manifest bestaat uit een brief aan iedereen waarin zij hun zorgen uiten over het klimaat. “Dromen van een betere wereld is iets voor jonge mensen, zo krijgen we vaak te horen”, zeggen de Vlaamse Anuna en Kyra. “Maar wanneer het over oplossingen gaat zou dromen over moed, verbinding en verbeelding universeel moeten zijn, iets voor jong én oud, iets voor en van iedereen, iets dat we met z’n allen kunnen delen.”

Meteen na het interview, om 14.15 uur, is de performance Opstand!, te zien die in slechts 48 uur tijd is gemaakt door de HNTjongeren. Beide onderdelen zijn gratis toegankelijk, er moet wel een plek worden geserveerd via hnt.nl/toekomst.

Tot slot start om 15.00 uur Revolutions van NTjong. De voorstelling speelt zich af in een toekomst: een wereld vol schermen en hologrammen. Drie jonge rebellen voelen dat er iets niet klopt aan hun wereld en gaan op onderzoek uit. Ze ontdekken hun ware roeping: dat zij zijn uitverkoren om de revolutie te ontketenen. Actrice Diewertje Dir over Revolutions: “Het is in dit verhaal alsof je weer kind bent met zo’n duwautootje dat wel een stuur heeft, maar iemand anders bepaalt welke kant je op gaat. Ik speel in Revolutions een van de drie revolutionairen die strijdt voor vrijheid.”