woensdag 30 september 2020

ACM stelt regels op voor duurzaamheidsclaims

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vuistregels opgesteld voor duurzaamheidsclaims die bedrijven gebruiken bij de verkoop van hun producten en diensten.

De ACM wil hiermee bereiken dat bedrijven consumenten goed en volledig voorlichten over de duurzaamheid van hun producten of diensten. Dit draagt bij aan het vertrouwen van consumenten in duurzame producten. Markten voor duurzame producten en diensten kunnen zich hierdoor beter ontwikkelen.De ACM ziet dat consumenten duurzaamheid steeds vaker meewegen in hun aankoopbeslissing. Dit maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om producten en diensten als duurzaam aan te prijzen. Consumenten kunnen de claims zelf niet controleren. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven doen kloppen. Valse of misleidende claims (‘greenwashing’) tasten het vertrouwen van consumenten aan en leiden tot oneerlijke concurrentie met bedrijven die het wel goed doen.

De ACM heeft vijf vuistregels opgesteld voor bedrijven :
1.    Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
2.    Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
3.    Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
4.    Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
5.    Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

De ACM heeft een leidraad uitgebracht waarin deze vuistregels met voorbeelden worden toegelicht. De ACM nodigt bedrijven en organisaties uit om mee te denken en te reageren  tot 20 oktober 2020.

dinsdag 29 september 2020

De VELUX Groep werkt samen met WWF om 'Levenslang CO2 Neutraal' te worden

De VELUX Groep wil in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds (WWF) haar historische CO2-voetafdruk vastleggen. Door het beschermen en herstellen van bossen wordt in totaal 5,6 miljoen ton aan CO2, die sinds de oprichting in 1941 wereldwijd is uitgestoten, vastgelegd.

Bij het 100-jarig bestaan in 2041 wil het bedrijf 'Levenslang CO2 Neutraal’ zijn. Hiermee legt ’s werelds grootste dakramenfabrikant, via bosbeschermingsprojecten van WWF, haar gehele historische CO2-voetafdrukI), 5,6 miljoen ton aan CO2 (scope 1 en 2II)), uitgestoten sinds de oprichting in 1941, vast.

De VELUX Groep investeert hiervoor in bos- en biodiversiteitsprojecten van WWF, die de komende 21 jaar speciaal voor VELUX worden ontwikkeld. Dit helpt het verlies van leefgebieden, ontbossing en bodemdegradatie, wat de biodiversiteit van bosecosystemen wereldwijd bedreigt, te stoppen. Tegelijkertijd wordt samengewerkt met lokale gemeenschappen aan wie deze projecten ten goede komen. De eerste twee bosbeschermingsprojecten zullen plaatsvinden in Oeganda en Myanmar.

maandag 28 september 2020

Eerstejaars Watermanagement nemen Rotterdamse plastic soep onder de loep


Om elkaar en de stad beter te leren kennen, doken eerstejaarstudenten Watermanagement (figuurlijk) in de Rotterdamse plastic soep. Het is slechts een van de vele voorbeelden van plastic die in de Rotterdamse wateren dobberen of op kades zijn aangespoeld. Een immens probleem. Men probeert zo goed mogelijk in kaart te brengen welke soorten plastic in de natuur terechtkomen en wat daar eventueel aan gedaan kan worden.

Dammen beïnvloeden beschikbaarheid van stikstof en fosfaat stroomafwaarts

Waterkracht is 's werelds grootste bron van energieopwekking. Over het algemeen wordt aangenomen dat reservoirs van waterkrachtcentrales voedingsstoffen vasthouden, en dat dit stroomafwaarts een aanzienlijk negatief effect heeft op de primaire productiviteit, visserijvangsten en voedselzekerheid.

Een internationaal onderzoeksteam, waaronder Prof. Jef Huisman van de Universiteit van Amsterdam, toont nu aan dat waterkrachtreservoirs in de bovenstroom van de Mekong rivier in China geen stikstof en fosfaat vasthouden, maar wel invloed hebben op de biologische beschikbaarheid van deze voedingsstoffen stroomafwaarts. De resultaten zijn onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift National Science Review.

Het aantal waterkrachtdammen in rivieren is de afgelopen 100 jaar drastisch toegenomen voor energievoorziening, het inperken van klimaatverandering en economische ontwikkeling. Recente studies hebben zicht met name gericht op de negatieve gevolgen van de aanleg van dammen, zoals het vasthouden van voedingsstoffen. Als voedingsstoffen zoals stikstof en fosfaat worden vastgehouden door dammen stroomopwaarts, kan dit de productiviteit van ecosystemen verminderen en daarmee ook de visserijopbrengsten stroomafwaarts.

In tegenstelling tot de verwachting, laat de nieuwe studie zien dat waterkrachtreservoirs in de bovenstroom van de Mekong rivier geen stikstof of fosfor vasthouden. Dit komt doordat het water langere tijd in deze stilstaande reservoirs blijft, wat zorgt voor de vorming van lagen in de watermassa. Deze zogenoemde verticale stratificatie resulteert in lage zuurstofconcentraties in de diepere waterlagen en in het sediment, waardoor fosfaat vrijkomt uit het sediment en stikstof wordt omgezet naar ammonium.

vrijdag 25 september 2020

Nederland op weg naar nieuw milieubeleid

Nederland verdient vernieuwd, toekomstbestendig milieubeleid, waarbij we schade voorkomen in plaats van achteraf moeten herstellen.

Dat schrijft staatssecretaris Van Veldhoven over het ontwerp nationaal milieubeleidskader (NMK) dat deze week naar de Tweede Kamer is gestuurd. Deels is dat al concreet in gang gezet deze kabinetsperiode, waaronder met het schone lucht akkoord, de plastic pacts, en het uitvoeringsprogramma circulaire economie.

Het laatste integrale milieubeleidskader is in 2001 gepresenteerd. In de tussentijd is veel gedaan, met beleid voor onze bodem, lucht en water, waarbij het beheersbaar maken van gezondheidsrisico’s centraal stond. Nu maakt het kabinet de omslag van ‘beheersen en herstellen’ naar het voorkomen van schade aan ons milieu en onze gezondheid. In het nationaal milieubeleidskader staan da

Op het nationaal milieubeleidskader zijn al zo’n 50 reacties opgehaald bij bedrijven, wetenschappers, medeoverheden en organisaties. De volgende stap is om samen met alle betrokkenen het nationaal milieuprogramma op te stellen, waarin concreet wordt gemaakt hoe die verbetering er in de praktijk uitgaat zien, inclusief financiële consequenties en concrete acties. Het NMK vormt hiervoor de basis.

donderdag 24 september 2020

'€ 750 miljoen voor stikstofinnovatie in plaats van saneren'

LTO Nederland en POV roepen Kamerleden op om minimaal 750 miljoen euro van de ruim 1,3 miljard die in het kader van de stikstofcrisis is geoormerkt voor ‘opkoop en saneringsregelingen’ om te buigen in investeringen en innovaties. Dat is kosteneffectiever en past bij een wereldwijd sterke agrarische sector.

Nederland bevindt zich nog steeds in een stikstofimpasse. LTO Nederland en de POV constateren dat het Kabinet nog niet voor de meest effectieve weg uit de stikstofcrisis kiest. Investeren boven saneren moet centraal staan.

'Stel nu alles in het werk om per direct minimaal 750 miljoen euro van sanering om te buigen naar investeringen en innovaties op de veehouderijbedrijven! Dat is kosteneffectiever stikstofemmissie reduceren, past bij de innovatiekracht waarmee we wereldwijd vooroplopen, en voorkomt dat de sector onnodig onder druk komt te staan,' schrijven Wil Meulenbroeks (voorzitter vakgroep Melkveehouderij), Erik Hubers (voorzitter vakgroep Pluimveehouderij), Linda Jansen (voorzitter Producentenorganisatie Varkenshouderij) en Trienke Elshof (portefeuillehouder Gezonde Omgeving).

Opkoop van veehouderijbedrijven is een weinig kosteneffectieve oplossing voor de stikstofproblematiek, blijkt ook uit doorrekeningen van het PBL. LTO en POV pleiten daarom voor een kleiner budget voor opkoop (op dit moment ruim 1,3 miljard euro), zodat deze middelen beschikbaar komen voor innovatieve investeringen in management, mestaanwending of betere stalsystemen. De sector heeft oplossingen, maar kostprijsverhogende maatregelen kunnen meestal niet via het product worden terugverdiend. Omdat de rek er bij ondernemers simpelweg uit is zal de overheid investeringen mogelijk moeten maken.

woensdag 23 september 2020

Vandebron introduceert 100% Groen Laden

Energieleverancier Vandebron lanceert een nieuwe dienst voor elektrische rijders. Met het totaalpakket ‘100% groen laden’ is thuis slim en duurzaam laden nu beschikbaar voor alle typen elektrische auto’s.

Het is voor het eerst dat het voor ieder type auto mogelijk is om middels slim laden bij te dragen aan het balanceren van het elektriciteitsnet. Daarmee zet Vandebron samen met haar klanten naar eigen zeggen een belangrijke stap voorwaarts in het vergroenen van de ev- en energiemarkt.

In 2017 heeft Vandebron - in samenwerking met TenneT en IBM en uitgevoerd met Topsector Energiesubsidie van het Ministerie van Economische Zaken - een platform ontwikkeld dat het mogelijk maakt om autobatterijen in te zetten voor de balancering van het net. In de pilotfase was deze Slim Laden dienst alleen beschikbaar voor Tesla rijders. Sinds deze maand kunnen alle typen EV-rijders hun auto beschikbaar stellen voor het in balans houden van vraag en aanbod. Hiermee wordt de dreiging van het toenemende aandeel elektrische auto’s, die het net op piekmoment belasten, omgezet in een grote kans.

Klimaatexperts WUR: eindelijk scherpere, groene ambities Europese Unie

De Europese Unie heeft er goed aan gedaan om de groene ambities voor 2030 scherper te maken. Dat zeggen drie klimaatexperts van Wageningen University & Research. Ze reageren daarmee op de Europese State of the Union; een soort troonrede van EU-voorzitter Ursula von der Leyen, waarin ze de stand van zaken én ambities van de EU aangeeft.

Eén van de meest opvallende speerpunten is de scherpere Europese ambitie om in 2030 de uitstoot van broeikasgassen met 55 procent te verminderen, 15% meer dan de huidige ambitie.

Volgens hoogleraar milieusysteemanalyse Rik Leemans was begin jaren negentig al duidelijk dat de CO2-uitstoot gehalveerd moest worden om klimaatverandering te bestrijden. Sindsdien is de CO2-uitstoot wereldwijd meer dan vertienvoudigd. De doelstelling uit het VN-klimaatverdrag in 1992 gaf al aan dat de broeikasgas concentraties in de atmosfeer gestabiliseerd moeten worden op een zodanig niveau, dat er geen gevaarlijke menselijke inmenging in het klimaatsysteem ontstaat.

Josephine van Zeben is hoogleraar Milieurecht bij Wageningen University & Research. Zij merkt op dat, buiten de maatregelen die de EU voorstelt voor haar eigen industrieën en economie, wereldwijde actie op dit gebied essentieel blijft. 'De nadruk voor de EU ligt hierbij op het belang van het ontwikkelen van een zogeheten Carbon Border Adjustment Mechanism. Dat verplicht niet-Europese importeurs hun emissies te verlagen om toegang tot de Europese markt te krijgen. Dit is al enkele jaren een punt van discussie, aangezien het niet voor de hand liggend is dat dit mogelijk is onder de huidige afspraken binnen de Wereld Handelsorganisatie. Von der Leyen verwijst ook naar de belangrijke rol van China. Ze onderstreept dat de EU ervanuit gaat dat China haar verplichtingen omtrent emissie uitstoot (die niet wettelijk zijn vastgelegd) zal naleven. Een mooie ambitie, die vanuit China echter vooral gemotiveerd zal zijn door het nationaal belang in het terugdringen van klimaatverandering.'

dinsdag 22 september 2020

Antarctica: scheuren in het ijs

De Pine Island Glacier en de Thwaites Glacier op West-Antarctica ondergaan de laatste jaren snelle veranderingen, met mogelijk grote gevolgen voor zeespiegelstijging.

De onderliggende processen van deze veranderingen en hun precieze effect op het verzwakken van deze ijskappen zijn echter nog niet compleet in kaart gebracht.

Onderzoekers van onder andere de TU Delft hebben nu één van die processen in detail onderzocht: het ontstaan en de ontwikkeling van schade /scheuren in deel van de gletsjers, en hoe dat proces van scheurvorming zichzelf versterkt. Ze publiceren hierover in PNAS.

De onderzoekers hebben satellietbeelden uit diverse bronnen gecombineerd om een beter beeld te krijgen van de snelle ontwikkeling van schade in de afschuifzones (shear zones) van de ijsplaten van Pine Island en Thwaites. Deze schade bestaat uit gletsjerspleten en -scheuren, en zijn de eerste tekenen dat de afschuifzones aan het verzwakken zijn.

Onderzoek met modellen laat zien dat het ontstaan van dergelijke schade een feedbackproces in gang zet, waardoor scheurvorming en verzwakking versnelt.

maandag 21 september 2020

CO2-uitstoot rijkste 1 % is meer dan het dubbele van uitstoot armste helft wereldbevolking

Terwijl de wereld worstelt met de huidige corona-pandemie dreigt een nieuwe crisis. De rijkste 1 procent van de wereldbevolking is verantwoordelijk voor meer dan twee keer zoveel CO2-uitstoot als de 3,1 miljard armste mensen.
Dit geldt voor de periode van ongekende emissiegroei tussen 1990 en 2015. Dit blijkt uit nieuw Oxfam onderzoek dat vandaag aan het begin van de VN-klimaatweek gepubliceerd wordt.  

In het nieuwe Oxfam-rapport 'Confronting Carbon Inequality', in samenwerking met het Stockholm Environment Institute, zijn de consumptie-emissies van verschillende inkomensgroepen tussen 1990 en 2015 onderzocht. In deze periode van 25 jaar zijn de wereldwijde jaarlijkse koolstofemissies meer dan verdubbeld. Uit het rapport komt naar voren dat:

• De rijkste 10 procent, ongeveer 630 miljoen mensen wereldwijd, is verantwoordelijk voor 52 procent van de CO2-emissies tussen 1990 en 2015. De rijkste 1 procent, ongeveer 63 miljoen mensen, is verantwoordelijk voor 15 procent van de uitstoot tijdens deze periode. Voor de armste helft van de mensheid is dat slechts 7 procent.

• Gedurende deze periode verbruikte de rijkste 10 procent een derde van ons resterende wereldwijde koolstofbudget, terwijl de armste helft van de bevolking maar 4 procent voor haar rekening nam. Het koolstofbudget is de hoeveelheid kooldioxide die aan de atmosfeer kan worden toegevoegd zonder dat de mondiale temperatuur toeneemt met meer dan 1,5°C. Dit is het doel van het Parijse Klimaatakkoord uit 2015 om zo de ergste gevolgen van klimaatverandering te voorkomen.

• De jaarlijkse CO2-uitstoot is tussen 1990 en 2015 met 60 procent gestegen. De rijkste 5 procent is verantwoordelijk voor meer dan een derde (37 procent) van deze groei. De totale emissietoename van de rijkste 1 procent was drie keer zo groot als die van de armste 50 procent.

De CO2-emissies daalden sterk tijdens de wereldwijde corona lockdown-maatregelen maar stijgen weer snel nu de beperkingen worden versoepeld. Als de uitstoot niet jaar na jaar gaat dalen maar de trend hetzelfde blijft dan zal het mondiale koolstofbudget van 1,5oC tegen 2030 zijn opgebruikt.

In 2020 is de aarde nog ‘slechts’ met 1 graad Celsius opgewarmd, maar zorgt klimaatverandering al voor dodelijke cyclonen in India en Bangladesh, teisteren enorme sprinkhanenzwermen Afrika en richten hevige hittegolven en bosbranden in Australië en de VS veel schade aan. Iedereen heeft hier mee te maken maar het zijn vooral de armste en meest gemarginaliseerde mensen die het hardst worden getroffen.

Europees Parlement maakt scheepvaart ook verantwoordelijk voor klimaat

Niet alleen de luchtvaart en de transportsector over land, maar ook de scheepvaart moet de CO2-uitstoot drastisch gaan verminderen.

Als het aan het Europees Parlement ligt, dan moet de maritieme transportbranche in 2030 jaarlijks zeker veertig procent minder uitstoot produceren.

Op die manier worden de klimaatdoelen van Parijs gehaald, menen de Europarlementariërs. Verder komt er een speciaal ‘Oceaanfonds’ om schepen energiezuiniger te maken en te investeren in nieuwe technologieën.

Het Europees Parlement kwam woensdag bijeen in Brussel om te praten over de toestand in de scheepvaart. Die sector is, ondanks de wens van de Europese Commissie, nog lang niet groen genoeg, waardoor ze achterblijft bij andere transportsectoren. Zodoende wil de Commissie een klimaatrichtlijnen voor de maritieme transportbranche aanscherpen. De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) moet rapporteren over de voortgang in het groener maken van de sector, maar komt volgens parlementariërs haar afspraken nog onvoldoende na.

Een internationaal verdrag over broeikasgassenuitstoot van de scheepvaart is dringend nodig, vinden leden van het Europees Parlement. Voortaan gaat de grote maritieme scheepvaart ook Europese emissierechten – geld dat aan de EU betaald moet worden bij teveel broeikasuitstoot – betalen, zo heeft het Europarlement bepaald. De grote maritieme scheepvaart deed dat als enige nog niet. Voor alle schepen moet de uitstoot van CO2 sowieso met veertig procent per jaar omlaag. In 2030 moet dit doel bereikt zijn.

vrijdag 18 september 2020

Alliance to End Plastic Waste introduceert ALL_TOGETHER GLOBAL CLEANUP

De Alliance to End Plastic Waste (de alliantie) spant zich extra in om het effect van afval op het milieu te verminderen en presenteert ALL_TOGETHER GLOBAL CLEANUP, een wereldwijd initiatief om afval stuk voor stuk uit het milieu te verwijderen op World Cleanup Day 2020.
 
Op World Cleanup Day 2020 (zaterdag 19 september) en in de twee weken daarna komen duizenden vrijwilligers van de alliantie, medewerkers van aangesloten en niet-aangesloten bedrijven die meedoen, partners en mensen van over de hele wereld bijeen om afval in hun gemeenschappen op te sporen, te identificeren, te verzamelen en op te ruimen. Door gebruik te maken van het wereldwijde, bijna 50 leden tellende netwerk van de alliantie, verwacht ALL_TOGETHER GLOBAL CLEANUP meer dan één miljoen mensen voor te lichten over het belang van afvalsanering.
 
Litterati, de winnaar van het startersprogramma van de alliantie en Plug and Play in de Verenigde Staten, ontwikkelde de app die als middelpunt dient om alle deelnemers aan ALL_TOGETHER GLOBAL CLEANUP te verenigen. De app van Litterati maakt het mogelijk om opruimwerkzaamheden te volgen met concrete gegevens, die op hun beurt duurzame veranderingen mogelijk maken, van gedragswijzigingen tot aanpassingen in bedrijfsverpakkingen. Litterati gebruikt kunstmatige intelligentie om het afval uit het milieu te identificeren dat is vastgelegd op foto's met gps-coördinaten.
Alle deelnemers gebruiken de innovatieve smartphone-app van Litterati om foto's van elk verzameld stuk afval te uploaden, zodat de deelname gemeten en gevolgd kan worden tijdens de twee weken durende campagne.

donderdag 17 september 2020

The Green Village opent proeftuin voor klimaatadaptieve innovaties

The Green Village, de proeftuin voor duurzame innovatie in de stedelijke omgeving op de TU Delft Campus, heeft het HittePlein ontwikkeld. Hier werken ondernemers en onderzoekers aan duurzame innovaties zoals Rainroad, die de oplopende temperatuur in de stad aanpakken en door middel van waterhergebruik en waterbuffering langdurige droogte bestrijden.

De nieuwe proeftuin is op maandag – op een uitzonderlijk warme dag voor de tijd van het jaar - officieel geopend door gedeputeerde Adri Bom-Lemstra van de provincie Zuid-Holland.
 
Op het HittePlein worden verschillende innovaties die de gevolgen van extreme hitte en droogte kunnen temperen getest en gedemonstreerd, waaronder Bluebloqs. Die maakt regenwater beschikbaar voor hergebruik in stedelijk gebied. Deze innovatie vangt regenwater op, zuivert het met een biofilter en slaat het op.

Een ander voorbeeld is Rainroad: een opvangreservoir onder de stoep of parkeerplaats die bij hevige buien het overtollige regenwater tijdelijk opslaat. Door dit water in periodes van hitte te laten verdampen, loopt de temperatuur minder hoog op. 

woensdag 16 september 2020

Gletsjers op Spitsbergen sinds medio jaren 80 veel kwetsbaarder voor opwarming


Zo’n 60 procent van de eilandengroep Spitsbergen is bedekt met gletsjers. Deze gletsjers worden beschermd tegen jaarlijkse temperatuurschommelingen door een laag poreuze sneeuw, ook wel firn genoemd.

Met behulp van een klimaatmodel met hoge resolutie hebben onderzoekers van de TU Delft nu aangetoond dat de firnlijn van Svalbard zich halverwege de jaren tachtig heeft teruggetrokken tot een kritieke hoogte. 

Sindsdien zijn de meeste gletsjers van Spitsbergen hun beschermende firnlaag kwijt, waardoor het ijs veel kwetsbaarder is voor zomerse temperaturen. 

De resultaten verschenen deze week in Nature Communications.

Prinsjesdag: Uitvoering Klimaatakkoord gaat door

De uitvoering van het Klimaatkoord gaat ondanks het coronavirus gewoon door. Het doel is om de uitstoot van broeikasgassen te reduceren met 49% in 2030 (t.o.v. 1990) op een manier die voor iedereen haalbaar en betaalbaar is.

Met de eerste verbrede de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE++) die eind dit jaar opengaat komen meer CO2-reducerende technieken in aanmerking voor subsidie. Komend jaar wordt de CO2-heffing voor bedrijven in de industrie ingevoerd.

De heffing is ontworpen om het reductiedoel in 2030 te halen en tegelijkertijd de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven te behouden. Voor duurzame innovaties in de industrie stelt het kabinet komend jaar 60 miljoen euro beschikbaar. Dit wordt onder andere geïnvesteerd in pilotprojecten om nieuwe CO2-reducerende technologieën te testen of versneld in te zetten, de opschaling van duurzame waterstof te stimuleren en het testen van methodes voor het opslaan, hergebruiken of transporteren van CO2 (CCUS).

dinsdag 15 september 2020

Noord-Holland scherpt klimaatmaatregelen aan

De provincie Noord-Holland trekt deze coalitieperiode bijna 73 miljoen euro uit om klimaatneutraal te worden.

Om dat te bereiken zet zij onder meer sterk in op het ontwikkelen van waterstof als alternatief voor gas. Zij ziet kansen voor aardwarmte en maakt zich hard voor de aanleg en uitbreiding van elektriciteits- en andere energie-netwerken.

Daarnaast wil zij grondstoffen zoveel mogelijk hergebruiken en de voedselvoorziening verduurzamen. Dit staat in het Actieprogramma Klimaat, dat Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben vastgesteld.

De CO2-uitstoot moet in 2030 met 49 procent zijn verminderd ten opzichte van 1990. In 2050 is Noord-Holland klimaatneutraal en circulair om klimaatverandering tegen te gaan.

De energietransitie biedt kansen voor de Noord-Hollandse economie en verduurzaming van de samenleving. Met alleen duurzame elektriciteit redt men het niet. Het verduurzamen van de bestaande gebouwde omgeving is een grote uitdaging binnen het Klimaatakkoord. Als woningen in 2030 van het gas af moeten, kunnen zij op verschillende manieren verwarmd worden. Daarom zet de provincie in op mogelijkheden voor het gebruik van aardwarmte in verschillende gebieden in Noord-Holland.

maandag 14 september 2020

LTO Noord tegen opkopen van stikstofruimte


Na de provincie Noord-Brabant overwegen ook andere provincies om het verhandelen van stikstofruimte mogelijk te maken.

LTO Noord noemt de gang van zaken buitengewoon bedreigend: Boerengezinnen komen nog verder in onzekerheid nu meerdere provincies mogelijk deze stap willen zetten.

De organisatie zegt niet per se tegen het verhandelen van stikstofruimte te zijn. 'Maar voor bestaande boeren en tuinders moet eerst duidelijkheid komen voordat stikstofruimte kan worden verhandeld. Al geruime tijd dringen we er bij de provincies en in Den Haag op aan dat eerst de basisvoorwaarden goed geregeld moeten worden'.

Toch omstreden CO₂-heffing voor industrie

Het kabinet komt toch nog met de omstreden CO₂-heffing voor de industrie op de proppen. Het wetsvoorstel maakt onderdeel uit van het Belastingplan dat dinsdag - met Prinsjesdag - naar de Tweede Kamer gaat.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de CO₂-heffing voor de industrie op de lange baan zou worden geschoven.

Staatssecretaris Hans Vijlbrief heeft echter zaterdag tijdens een vergadering met zijn Europese collega's van financiën in Berlijn meegedeeld dat Den Haag van gedachten is veranderd, meldt het FD. Hij hoopt andere EU-landen te interesseren voor het invoeren van een eigen nationale CO₂-taks voor hun industrie.

vrijdag 11 september 2020

Groene Groeiers op New Business Radio

Hoe laten we de wereld na aan de volgende generaties? Droogte, opwarming van de aarde, uitputting van grondstoffen en luchtvervuiling. Hebben we betaalbare oplossingen voor deze problemen? Dit en meer hoor je vanaf vrijdag 11 september elke maand in het nieuwe radioprogramma ‘Groene Groeiers’ op New Business Radio.

Duurzaamheid is niet meer weg te denken. In ons dagelijks leven, de politiek en natuurlijk op het gebied van business. In Groene Groeiers gaat presentator Glenn van der Burg met verschillende studiogasten op zoek naar een match die leidt tot innovatieve processen, producten en diensten die duurzaam én rendabel zijn.

In dit radioprogramma hoor je de uitdagingen van ondernemers, de duurzame oplossingen, inspiratie en dus ‘de match’. Of niet. Groene Groeiers is een ondernemersnetwerk van VNO-NCW, waarin ondernemers duurzaamheidsuitdagingen aangaan.

Groene Groeiers is voortaan elke tweede vrijdag van de maand tussen 11:00 en 12:00 uur te beluisteren op New Business Radio. In de eerste uitzending zijn onder meer Yousef Yousef, (voorzitter Groene Groeiers), Jan Peter Balkenende (voorzitter DSGC) en Saskia Kapinga (vice president external relations Shell) te gast.

Het programma is ook terug te luisteren als podcast via alle bekende podcast platforms (onder meer Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts).

donderdag 10 september 2020

Methaan-etende bacteriën lusten ook stikstof

Methaan-etende bacteriën blijken in staat om naast methaan ook ammonium af te breken. Dat hebben microbiologen van de Radboud Universiteit en het Max Planck Instituut in Bremen ontdekt.
 

Methaan-eters zijn belangrijk voor de demping van broeikasgassen uit vulkanen en andere gebieden, maar werden niet eerder in verband gebracht met stikstofuitstoot. De studie verschijnt deze week in PNAS.

In 2007 ontdekten Radboud-microbiologen een bijzondere methaan-etende bacterie in een modderpoel van de Solfatara-vulkaan bij Napels. Deze vondst haalde destijds Nature, omdat de bacterie kan overleven onder extreme omstandigheden, zoals temperaturen van 55 graden en een zuurgraad tussen de 1 en 3. Bovendien groeit deze bacterie alleen in aanwezigheid van zeldzame aardmetalen. Sindsdien onderzoeken de microbiologen de eigenschappen van deze zogenaamde ‘extremofielen’.

De onderzoekers ontdekten dat de bacterie naast methaan ook in staat is ammonium af te breken. Dit is een levensreddende eigenschap, omdat deze organismen vaak geconfronteerd worden met hoge, giftige concentraties van deze stikstofverbinding in hun leefomgeving, zoals in vulkanen, stortplaatsen of rijstvelden.
Bij de afbraak van ammonium wordt het giftige hydroxylamine gevormd.

Door middel van het in het PNAS-artikel beschreven enzym ‘mHAO’ kunnen deze bacteriën deze verbindingen vervolgens afbreken tot stikstofmonoxide (NO), wat verder omgezet kan worden tot het voor de bacterie onschadelijke nitriet (NO2) of lachgas (N2O).

woensdag 9 september 2020

Minister Schouten: eenvoudiger en duurzaam meststelsel nodig

Het Nederlandse meststelsel moet eenvoudiger worden en recht doen aan de uitdagingen waar boeren mee te maken hebben. Daarom zullen melkvee- en rundveehouders in de toekomst volledig grondgebonden werken. Overige veehouders, zoals varkens- en geitenhouders, krijgen de keuze om grondgebonden of niet-grondgebonden te werken.

Bij grondgebondenheid zetten veehouders al hun mest af op eigen grond of bij een bedrijf in de buurt. Boeren voor wie grondgebondenheid niet mogelijk is, voeren alle mest af naar een mestverwerker. Dit schrijft minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit in de contouren van het toekomstige mestbeleid.

Met deze contouren wordt volgens het kabinet een belangrijke stap gezet om de kwaliteit van het Nederlandse grond- en oppervlaktewater te verbeteren, het meststelsel te vereenvoudigen, de mestketen transparanter te maken en te werken in een kringloop.

Veehouders hebben hun mestproductie fors verminderd en telers houden strengere normen aan om te voorkomen dat nitraat en fosfaat uit mest in nabijgelegen grond- en oppervlaktewater belanden. Toch dragen deze maatregelen (met name) in löss- en zandgrondgebieden nog onvoldoende bij aan verbetering van de waterkwaliteit.

Provinciale Staten houden hoorzitting over Groningse Klimaatagenda 2030

Provinciale Staten van Groningen organiseren woensdag 9 september een hoorzitting over de Groningse Klimaatagenda 2030.

De hoorzitting is bedoeld ter voorbereiding op de politieke behandeling en besluitvorming over de Groningse Klimaatagenda tijdens de commissievergadering van 16 september. De Staten hebben verschillende organisaties en experts uitgenodigd om hierover hun mening te geven.

De hoorzitting op 9 september is vanaf 11.00 uur live te volgen.  

dinsdag 8 september 2020

Eerste volledig elektrische betonmixer: CO2 en NOx neutraal

Kijlstra, een landelijke leverancier van betonmortel, lanceert de eerste geheel elektrische betonmixer ter wereld. De mixer en de vrachtauto waarmee die wordt vervoerd zijn geluidsstil en volledig vrij van de uitstoot van CO2 en stikstof.

Kijlstra Betonmortel heeft samen met Bontrup Mortel Circulair een betonmortel centrale in de Amsterdamse haven. Samen leveren ze met dit initiatief een bijdrage aan zowel het gemeentelijke als het havenbeleid dat meer inzet op duurzaamheid.

De vermindering van stikstof, een ander effect van de elektrische aandrijving, is daarnaast gunstig voor de woningbouwambities van de hoofdstad. De stikstofproblemen hebben soms een vertragende werking op bouwprojecten.

zondag 6 september 2020

​​​Plastic-soep-detectives onderzoeken afval uit de Waddenzee

Onderzoeker Wouter Jan Strietman analyseert de herkomst van afval uit zee met de door Wageningen University & Research (WUR) ontwikkelde Litter-ID methode. In september 2019 paste hij deze methode toe op afval dat aangespoeld was op het Waddeneiland Griend. Strietman en zijn collega’s publiceerden vandaag de resultaten.

Het vinden van oplossingen voor de plastic soep is belangrijk. Immers, kleine en grote dieren, van plankton tot walvissen, kunnen hiervan last hebben doordat ze plastic binnenkrijgen of erin verstrikt raken. Afval op zee vormt ook een veiligheidsrisico voor de scheepvaart.

In september 2019 onderzocht Strietman samen met zijn team en lokale betrokkenen 340 kilo aan zwerfafval dat eerder op het Waddeneiland Griend was verzameld door vrijwilligers van Natuurmonumenten. Daarbij gingen ze als Sherlock Holmes te werk en documenteerden ze tot in detail alle aanwijzingen die meer konden vertellen over de herkomst, oorzaken en interactie van het afval met het lokale ecosysteem. Dat deden ze met de speciaal voor dit doel ontwikkelde Litter-ID methode.

vrijdag 4 september 2020

Veel natuur verloren door droogte

Boswachters constateren dat opnieuw veel natuur verloren gaat door de extreme droogte. Beken, vennen en venen verdrogen. Bomen staan al in de herfststand en de heide verdort.

Natuurmonumenten heeft in samenwerking met LandschappenNL en het Wereld Natuur Fonds een overzicht gemaakt van droogte-effecten in natuur en pleit voor een structurele aanpak van verdroging met natuurlijke oplossingen.

De heide kleurde afgelopen weken prachtig paars, maar de droogte laat ook sporen na. Op veel plekken is de heide deels afgestorven, vooral op de hogere zandgronden in Drenthe, Friesland, Gelderland en Noord-Brabant. Het zorgt voor dode, grijsbruine plekken waar weinig leven te bespeuren is.

De droogte is dan ook een klap voor veel vlinders die onder andere op de hei leven, zoals de heivlinder, kommavlinder, de zilveren maan en het heideblauwtje. Het zeldzame gentiaanblauwtje werd deze zomer in onze Brabantse natuurgebieden nauwelijks gezien.

Ook zien boswachters veel sterfte in de bossen door de droogte. Vorig jaar zagen ze voornamelijk dat oude eiken, beuken, naaldbomen door droogte in combinatie met andere factoren omvielen, maar dit jaar is dit erger en sterven ook steeds meer loofbomen.

woensdag 2 september 2020

Alliance to End Plastic Waste publiceert voortgangsverslag 2020

De Alliance to End Plastic Waste (de Alliantie) heeft haar Progress Report 2020 uitgebracht. Hierin beschrijft de wereldwijde non-profitorganisatie de stappen die zij en haar leden sinds de oprichting in januari 2019 hebben gezet om een reeks ambitieuze doelen invulling te geven.

Het gaat daarbij in eerste instantie om het uitwerken van de visie, missie en organisatiestructuur, de ontwikkeling van een versnelde uitvoeringsstrategie en – het belangrijkst – het activeren van 14 door de Alliantie geleide projecten waarin verspilling van plastic concreet wordt aangepakt.

Het rapport belicht daarnaast 55 projecten van leden die samen 400 miljoen dollar hebben geïnvesteerd in oplossingen om milieuvervuiling door plastic te bestrijden.

Het Progress Report 2020 maakt ook de ambities van de Alliantie voor 2025 bekend. De komende vijf jaar gaat de Alliantie op basis van de vier strategische aandachtsgebieden rendabele modellen en partnerships opzetten.

dinsdag 1 september 2020

FNV wil dieselnorm ook in andere landen omlaag

De FNV heeft de Europese vakbondskoepel ETUC gevraagd, er bij de vakbonden in verschillende landen op aan te dringen een strengere dieselnorm te bepleiten.

In Nederland is de norm nu het strengste van heel Europa. Dat leidt tot een gezondere werkplek en minder beroepsgerelateerde kanker bij werknemers.

Diesel wordt gebruikt in garages, op bouwplaatsen, bij wegtransport en vervoer per schip.

De dieselnorm in Nederland is eigenlijk nog tien keer te hoog, maar het is volgens de FNV een stap in de goede richting. 'Wij hopen dat onze collega-bonden in andere Europese landen óók willen pleiten voor een gezondere werkomgeving, zodat minder werkenden kanker krijgen als gevolg van de blootstelling aan dieselrook.'

Eerste schone vliegtuig met elektromotor in 2021 de lucht in

De Tesla’s onder de vliegtuigen, daar werkt Falcon Electric Aviation hard aan. Het team van studenten van de TU Eindhoven bouwt bestaande vliegtuigen om naar een elektrische aandrijving.

Het eerste omgebouwde vliegtuig moet over ruim een half jaar klaar zijn.

Naast het feit dat het milieu ermee geholpen is, is het prijstechnisch ook interessant voor vliegscholen. Zij verdienen het ombouwpakket ongeveer in vier tot vijf jaar terug.

Omdat elektriciteit goedkoper is dan kerosine en omdat het onderhoud van een elektromotor veel eenvoudiger is dan bij een verbrandingsmotor.

Het ombouwpakket gaat ongeveer 150.000 euro kosten. Daarnaast moeten om de ongeveer vijf jaar de batterijen vervangen worden omdat deze hun capaciteit door de jaren heen verliezen.