vrijdag 30 december 2022

Frituurvet brengt schade aan riool rond oud en nieuw

Na het bakken van oliebollen tijdens Oud en Nieuw, verschijnt bij bijna 4 op de 10 Nederlanders het gebruikte frituurvet nog in de gootsteen of wc. Dat blijkt uit publieksonderzoek van de waterschappen. Oliebollenvet veroorzaakt grote problemen in leidingen en bij rioolwaterzuiveringen. De zuivering en afvoer van dit vet kost de waterschappen jaarlijks enkele miljoenen euro’s.

Wanneer frituurvet door de gootsteen wordt gespoeld, gaat het vet stollen en aan de binnenkant van leidingen zitten. Dit kan zorgen voor verstoppingen bij mensen thuis en op rioolwaterzuiveringen. Bij een verstopping thuis moet al snel een loodgieter gebeld worden. Waterschappen moeten vaak speciale bedrijven inhuren die het vet verwijderen uit de persleidingen en gemalen.

De zuivering en afvoer van oliebollenvet kost de waterschappen jaarlijks enkele miljoenen euro’s. De getallen verschillen per regio, maar een waterschap kan hier jaarlijks wel 2 ton aan kwijt zijn. Deze kosten worden via de waterschapsbelasting uiteindelijk door inwoners betaald.

Uit onderzoek van de waterschappen blijkt dat 1 op de 5 Nederlanders meer zou willen bijdragen aan schoon water. Een goed voornemen voor het nieuwe jaar zou kunnen zijn om gebruikt frituurvet in een (oude) verpakking in te leveren bij de hiervoor bestemde recyclepunten . Zo worden niet alleen verstoppingen op de rioolwaterzuiveringen voorkomen, ook kan van gebruikt frituurvet biobrandstof gemaakt worden, een vorm van groene energie.

donderdag 29 december 2022

Natuurherstel centraal bij Ulvenhoutse Bos en omgeving

Herstel van de natuur, dat staat centraal voor het Ulvenhoutse Bos. En van daaruit perspectief voor agrariërs en tuinders, de bouw van woningen en bedrijven, een goede bereikbaarheid en mogelijkheden voor recreatie.

De afzonderlijke besturen van de gebiedspartners (gemeenten Breda en Alphen-Chaam, waterschap Brabantse Delta, Brabant Water, ZLTO, Staatsbosbeheer, Rijkswaterstaat en provincie Noord-Brabant) stelden hierover onlangs de ‘Visie Ulvenhoutse Bos en omgeving’ vast. De volgende stap is om inwoners, -agrarisch- ondernemers en maatschappelijke organisaties, zoals natuurorganisaties, te betrekken. Daarvoor wordt begin 2023 een proces ingericht. Daarna volgen gesprekken met betrokken partijen over de opgaven en vooral over concrete oplossingen.

woensdag 28 december 2022

Grote werkgevers: ‘Alle zakelijke reizen naar Londen per trein’

70 grote werkgevers willen dat alle zakelijke reizen naar Londen per 2030 met de trein kunnen, in plaats van het vliegtuig.

Alle zakelijke reizen naar Londen per 2030 met de trein, in plaats van het vliegtuig. Dat moet mogelijk worden volgens 70 grote werkgevers, verenigd in de Coalitie Anders Reizen. De bedrijven roepen politiek, spoorbeheerders en -vervoerders samen met Natuur & Milieu op om het internationale treinaanbod te verbeteren. Met die boodschap overhandigden zij donderdag 8 december een onderzoeksrapport over het internationale treinpotentieel van Nederlandse bedrijven aan team Timmermans in Brussel.

De bereidheid van bedrijven om voor internationale zakelijke reizen de trein te pakken neemt toe, maar het aanbod blijft achter. Dat is één van de conclusies van het onderzoek dat door de Coalitie Anders Reizen in samenwerking met Natuur & Milieu is uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn de reisdata van 17 grote werkgevers geanalyseerd en interviews met medewerkers afgenomen.

Uit de analyse blijkt dat deze bedrijven in 2019 (het laatste jaar waarin zonder beperkingen gereisd kon worden) samen een reisbehoefte hadden van 46.167 zakelijke vliegreizen op bestemmingen tot 700 kilometer. Daarvan gingen 26.836 reizen (58%) naar bestemmingen tot 400 kilometer. Naar Londen werd veruit het vaakst gevlogen: 20.143 keer.

dinsdag 27 december 2022

Groene plekken in de stad zijn hard nodig voor gezond stedelijk leven

Groene plekken in de stad waar je kunt ontspannen, bewegen, spelen en ontmoeten zijn belangrijk voor gezond stedelijk leven. Maar de ruimte voor deze groene plekken staat steeds meer onder druk.

Hanneke Kruize, verbonden aan RIVM en lector Gezonde Stedelijke Ontwikkeling aan Hogeschool Utrecht, zoekt naar manieren om stedelijke verdichting te combineren met gezond stedelijk leven voor iedereen. Zij hield op 16 december 2022 hierover haar openbare les.

“Groene ruimte in de stad zal zeker niet toenemen in de komende jaren", verwacht Hanneke Kruize. “Openbaar groen – zoals bomen, parken, natuurspeelplaatsen, openbaar toegankelijke sportvelden en tuinen – staat onder druk, de verstening rukt op. We bouwen in een heel rap tempo compacte woonomgevingen voor de komende decennia.

Groen draagt bij aan een betere fysieke en mentale gezondheid, blijkt uit een kennisbundeling van het RIVM. Juist ook voor mensen die meer tijd dichtbij huis doorbrengen, zoals kinderen, ouderen en mensen met een lagere sociaal-economische positie”, zegt Kruize. Uitzicht op groen en verblijf in het groen draagt bij aan stressvermindering, ontspanning en je beter kunnen concentreren. Dat is hard nodig gezien het grote aantal Nederlanders met burn-out, psychische en stressklachten.

vrijdag 23 december 2022

Luchtkwaliteit Nederland in 2021 vrijwel hetzelfde als in 2020

Ook in 2021 voldoet Nederland voor wegverkeer aan de Europese grenswaarden voor de  concentratie van stikstofdioxide in de lucht op leefniveau. Voor fijnstof is dat ook het geval langs de wegen in Nederland, met uitzondering van een weggedeelte in Velsen. Op enkele woonlocaties in gebieden met intensieve veehouderijen zijn de grenswaarden van fijnstof in 2021 nog steeds overschreden; iets meer dan in 2020.

Dit blijkt uit de jaarlijkse rapportage van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit ( NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit)). In dit programma werken de Rijksoverheid en decentrale overheden samen om overschrijdingen van de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit op te lossen.  

De lage concentraties voor stikstofdioxide en fijnstof in 2020 en 2021 komen onder andere door de maatregelen die zijn genomen tegen de verspreiding van het coronavirus. In 2021 zijn de concentraties hoger dan in 2020, waardoor er iets meer overschrijdingen berekend zijn. Dit komt mogelijk doordat er in 2021 meer verkeer en meer economische activiteit was dan in 2020.

De verwachting is dat de luchtkwaliteit de komende jaren verder verbetert. Dat komt doordat verkeer, industrie en veehouderijen minder stikstofdioxide en fijnstof zullen uitstoten. Zo worden bijvoorbeeld elk jaar oudere auto’s vervangen door nieuwere die minder stikstofoxiden uitstoten. In 2030 worden de Europese grenswaarden die nu voor stikstofdioxiden en fijnstof gelden naar verwachting niet meer overschreden. Tegen die tijd zullen er nog meer maatregelen genomen zijn om de luchtkwaliteit en het klimaat te verbeteren.

donderdag 22 december 2022

Nederlands Caeli helpt UBS met satellietdata uitstoot meten van grote bedrijven

Het Nederlandse spacetechbedrijf Caeli gaat zakenbank UBS helpen om via satellietgegevens de CO2- en methaanuitstoot van grote bedrijven onder zijn klanten in kaart te brengen.
 
Op die manier wil de bank wereldwijd energiecentrales, kolenmijnen, straalfabrieken en bedrijven in de kunstmest- en petrochemische industrie helpen hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen en klimaatverandering tegen te gaan. Zo wordt voorkomen dat ze in de toekomst minder waard worden voor banken en andere beleggers.

Het Zwitserse UBS is met ruim 2000 miljard dollar aan belegd vermogen de grootste zakenbank ter wereld. De bank lanceerde onlangs zijn Climate Action Strategy, in eerste instantie om grote bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en Nederland te helpen vergroenen en hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De bank is daarvoor een partnerschap aangegaan met Caeli uit Amsterdam, dat die uitstoot wereldwijd meet aan de hand van geanalyseerde satellietdata.

Caeli kan dat per dag, per maand of per kwartaal rapporteren en uitgebreide historische data analyseren, zodat de uitstoot van bedrijven geïndexeerd kan worden. Het spacetechbedrijf meet ook per locatie.

Caeli maakt gebruik van data van het door KNMI en TNO ontwikkelde meetinstrument TROPOMI aan boord van de Europese aardobservatiesatelliet Corpernicus en van infraroodmeter IASI op weersatelliet MetOP . Beide instrumenten meten gassen in de atmosfeer die Caeli tot op een hectare nauwkeurig kan berekenen. Niet voor niets hebben de Verenigde Naties tijdens de recente klimaattop in Egypte aangekondigd de CO2-uitstoot van landen voortaan per satelliet te gaan meten en niet meer uit te gaan van eigen rapportages van de landen.

Caeli heeft met behulp van klimaatwetenschappers en de VU in Amsterdam slimme algoritmes ontwikkeld om met de beschikbare satellietdata de uitstoot van verschillende gassen wereldwijd in kaart te brengen. Van CO2 tot methaan , van ammoniak tot stikstofdioxide. Zo werd tijdens het stikstofdebat in de Tweede Kamer op 3 november satellietdata en een kaart met stikstofmetingen van Caeli gepresenteerd, die veel nauwkeuriger zijn dan die van de reguliere grondmeetstations.

woensdag 21 december 2022

Volkswagen opnieuw voor Nederlandse rechter om sjoemeldiesels

Op woensdag 21 december staat Volkswagen AG opnieuw voor de rechter voor het verkopen van een sjoemeldiesel. De zaak is namens een consument aangespannen door de Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) in samenwerking met de Consumentenbond. De organisaties vragen een schadevergoeding voor een consument die op basis van verkeerde en misleidende informatie een Volkswagen Polo kocht.

In 2011 kocht de consument bewust een Volkswagen Polo Blue Motion diesel vanwege zijn 'schone karakter'. De auto werd aan hem verkocht als schoon, zuinig en een investering in duurzaamheid. In de verkoopfolder schrijft Volkswagen: ‘Met de Polo BlueMotion zet Volkswagen een stap op weg naar een schonere toekomst. Zijn enorme zuinigheid, milieuvriendelijke technologie en aangename dynamiek maken hem tot de meest verantwoorde keus voor nu én komende generaties.’
 
'Je reinste lariekoek', zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. 'De Polo bleek helemaal niet schoon. Hij bleek zelfs de toegestane uitstootnorm ruim te overschrijden. Maar door manipulatiesoftware was hij door de toelatingstests gekomen. De klant is heel bewust om te tuin geleid.’

De VW Polo-zaak is een van de vier proefprocedures tegen Volkswagen AG waarin de Consumentenbond en VGDES voor consumenten schadevergoeding eisen.

In februari 2023 dient de tweede rechtszaak tegen VW, bij het kantongerecht in Haarlem. In juni de derde in Den Bosch.

Rotterdam The Hague Airport blijft binnen geluidsruimte

Rotterdam The Hague Airport is dit gebruiksjaar (1 november 2021 tot en met 31 oktober 2022) binnen de vergunde geluidsruimte gebleven. Dit is op 14 november jl. door de luchthaven gemeld aan de Inspectie Leefomgeving en Transport. In eerdere berichtgeving kondigde RTHA aan dat er sprake was van een dreigende overschrijding. Deze heeft niet plaatsgevonden. De baansturing, die vanwege aanhoudende noorden- en oostenwind sinds mei was ingesteld, heeft goed gewerkt en aan het einde van het gebruiksjaar was het baangebruik weer normaal te noemen.

Daarnaast heeft de luchthaven als aanvullende maatregelen het stoppen van (her) uitgifte van slots en grootlesverkeer ingesteld en hebben er in 2022 ruim 1.600 minder commerciële vliegbewegingen plaatsgevonden vergeleken met 2019 (het laatste normale jaar voor Covid-19). De spoedeisende diensten zijn dit gebruiksjaar 37% (inclusief nachtstraffactor) meer gaan vliegen in vergelijking met 2019 en ze zijn meer gaan vliegen in de nacht, waardoor deze bewegingen zwaar meetellen in de geluidsberekeningen.

Op 31 oktober 2022 heeft het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) een nieuwe versie van de invoergegevens voor geluidberekeningen voor regionale luchthavens opgeleverd, die is gepubliceerd in de Staatscourant. Versie 13.4 van de Appendices bevat nieuwe geluid- en prestatiegegevens, met name van de nieuwste generatie vliegtuigen.

dinsdag 20 december 2022

Start vijfjarig onderzoek naar ecologische effecten zonneparken

Op donderdag 15 december vond de officiële start plaats van een langdurig wetenschappelijk onderzoek naar de ecologische effecten van zonneparken. Het onderzoek, geïnitieerd door de Provincie Groningen en Solarfields, geeft inzicht in wat zonneparken met de bodemkwaliteit en biodiversiteit doen. Kunnen zonneparken kansen bieden, bijvoorbeeld voor de versterking van het leefgebied van akkervogels, of vormen ze een bedreiging? Biologe Sylvia de Vries – Rijksuniversiteit Groningen – brengt bij vijftien zonneparken de bodem, begroeiing, insecten, zoogdieren en vogels in kaart. De eerste resultaten zijn naar verwachting volgend jaar bekend.  
 
Het onderzoek heeft betrekking op vijftien zonneparken van verschillende eigenaren in de provincie Groningen. De onderzoekers brengen bij alle parken de biodiversiteit en de bodemkwaliteit in kaart. Daarnaast monitoren zij bij negen zonneparken de ecologische waarden voor, tijdens en na de bouw. Ook vinden bij deze parken diverse experimenten plaats op het gebied van inrichting en beheer. Denk hierbij aan de afstand tussen panelen, het beheer van de vegetatie tussen de panelen en de aankleding van de rand van het park.  
 
Zonnepark Roodehaan is één van de vijftien zonneparken uit het onderzoek en momenteel in aanbouw. Hierbij worden verschillende maatregelen genomen om positieve ecologische effecten te stimuleren. Zo worden de zonnepanelen onder andere in een meer standaardopstelling gebouwd en komt er extra ruimte tussen de panelenrijen. Het doel hiervan is om te kijken of een bepaalde inrichting effect heeft op de biodiversiteit. Jelmer Pijlman - directeur Solarfields: ‘Dit zonnepark levert straks genoeg groene stroom voor 8.680 huishoudens. Zo verbeteren we de wereld met duurzame energie. Maar dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van diezelfde wereld. Daarom zijn we op zoek naar manieren om duurzame energie op te wekken, die ook natuurinclusief zijn: die rekening houden met lokale flora en fauna en bijdragen aan biodiversiteit.’

De provincie Groningen, Solarfields en Agricola School for Sustainable Development i.o. van de Rijksuniversiteit Groningen maken gezamenlijk dit vijfjarige onderzoek naar de effecten van de aanleg van zonneparken mogelijk.

maandag 19 december 2022

Provincie zet belangrijke stap in besluitvormingsprocedure verduurzaming staalproductie Tata Steel

De provincie Noord-Holland wil inzetten op gecoördineerde en snelle besluitvorming over de verduurzaming van de staalproductie door Tata Steel. Dit is belangrijk om de vergunningen zorgvuldig, met aandacht voor de effecten op gezondheid en zo snel mogelijk te kunnen verlenen.

De provincie loopt daarbij vooruit op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 juli 2023. De provincie Noord-Holland heeft Tata Steel laten weten dat zij hiervoor een projectbesluit wil nemen.

De provincie hecht belang aan voortgang in het proces om te komen tot een groene staalproductie met als doel minder uitstoot van CO2, Polycylische Aromatische Koolwaterstoffen (PAK) en zware metalen voor een gezondere en veilige leefomgeving in de IJmond.

Naar verwachting zal Tata Steel in december 2023 een aanvraag bij de provincie Noord-Holland indienen voor de belangrijkste vergunningen voor de nieuwe installaties van het project HeraCless. De provincie Noord-Holland is het bevoegd gezag voor het afgeven van de belangrijkste vergunningen voor het project HeraCless. HeraCless is de eerste stap naar groen staalproductie door Tata Steel. Met HeraCless moeten vóór 2030 de Kooks- en Gasfabriek 2 en Hoogoven 7 worden gesloten.

vrijdag 16 december 2022

ABN: Miljardenschade aan biodiversiteit noopt tot radicale stappen

De Nederlandse productie en consumptie veroorzaakt voor bijna 40 miljard euro schade aan biodiversiteit, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en Impact Institute.

Het leeuwendeel is verborgen: de schade vindt niet binnen sectoren zelf maar bij leveranciers of klanten plaats.

Het rapport laat zien dat het ook vanuit economisch oogpunt ontzettend belangrijk is dat de schade aan biodiversiteit wordt teruggedrongen. Het onderzoek brengt de schade in kaart van bedrijfstakken via de handel met 140 landen en het gebruik van 42 typen gewassen

Een groot deel van de schade wordt veroorzaakt bij of door klanten of leveranciers, 70 procent daarvan via handelspartners in het buitenland. Voorbeelden zijn de cacao-import in combinatie met verkeerd landgebruik, of rundvlees waaraan watervervuiling te pas is gekomen.

Hoewel de agrarische sector en de voedingsmiddelenindustrie samen voor bijna een kwart van de schade zorgen, gaat ook het IT-gebruik van banken en zakelijke dienstverleners gepaard met milieuschade. Denk aan hoog energieverbruik in datacenters en schaarse metalen in hardware.

De onderzoekers vinden dan ook dat het terugdringen van de schade een integraal onderdeel moet vormen van de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld door een ecoloog of bioloog in de bedrijfstop op te nemen. Die kan dan de strategische keuzes beïnvloeden.

donderdag 15 december 2022

Meeste stikstofdepositie uit de luchtvaart komt van grote hoogte

Vliegtuigen stoten tijdens zowel de LTO-vluchtfase (taxiën, opstijgen, landen) als tijdens het vliegen op grote hoogte stikstofoxiden
en andere emissies uit. Deze emissies komen terug op het aardoppervlak waar ze in de vorm van stikstof neerslaan op land en wateroppervlaktes.

Onderzoekers van de TU Delft hebben – voor het eerst – met behulp van een atmosferisch model berekend dat de luchtvaart in 2019 verantwoordelijk was voor net iets minder dan 1,2% van de totale wereldwijde stikstofneerslag uit alle bronnen (zowel door de mens als door de natuur veroorzaakt). Wel is de impact van de luchtvaart tussen 2005 en 2019 met maar liefst 72% gegroeid.

De onderzoekers berekenden ook dat gemiddeld 92 procent van de door luchtvaart veroorzaakte stikstofdepositie het gevolg is van emissies op grote hoogte, het grootste deel daarvan tijdens kruisvlucht.

In 2019 was de luchtvaart wereldwijd verantwoordelijk voor 1,39 Tg aan stikstofdepositie. Gemiddeld is dat iets minder dan 1,2% van de totale wereldwijde stikstofneerslag veroorzaakt door alle bronnen. Het precieze aandeel varieert: boven Azië is dat 0,66%, boven Europa 1,13% en boven Noord-Amerika 1,61%.

Uit de onderzoeksgegevens blijkt verder dat de wereldwijde stikstofdepositie uit alle bronnen (inclusief de luchtvaart) tussen 2005 en 2019 met 2,4% is toegenomen. De stikstofdepositie door de luchtvaart specifiek steeg tussen deze twee jaren met 72%, in lijn met de groei van de luchtvaartemissies in die periode.

Gemiddeld 92% van de stikstofdepositie is het gevolg van emissies op grote hoogte (klimmen, kruisvlucht en dalen). De emissies tijdens de landings-, taxi- en startfase van de vlucht (LTO) zijn verantwoordelijk voor gemiddeld 8% van de stikstofdepositie van de luchtvaart wereldwijd. Ook dit varieert: in regio’s met veel luchtvaartactiviteit is het LTO-aandeel groter: tussen 16% en 32%.

woensdag 14 december 2022

Stilliggend ontgassen nu mogelijk in Amsterdams Westelijk Havengebied

In Westpoort Amsterdam is het voor tankschepen nu mogelijk om vrijkomende dampen aan wal te verwerken. Dit zorgt voor schonere lucht in de omgeving. Voorheen werden deze dampen onbehandeld en al varend uitgestoten in de buitenlucht.

Bij varend ontgassen ruimen schippers restanten van de lading op door ze al varend in de buitenlucht te laten verdampen. De dampen die daarbij vrijkomen, veroorzaken geregeld stankoverlast en ze kunnen in sommige gevallen ook gevaar voor de gezondheid opleveren.

In samenwerking met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) en Port of Amsterdam heeft de provincie Noord-Holland eind 2021 nieuwe regels ontwikkeld waardoor er een schoner alternatief beschikbaar is voor het varend ontgassen. Daarop heeft de OD NZKG nu een eerste ontheffing verleend voor een mobiele ontgassingsinstallatie in het Westelijk Havengebied. Met de installatie worden de dampen gecontroleerd verwijderd en verwerkt.

dinsdag 13 december 2022

Begin 2023 subsidie beschikbaar voor stikstofreductie

Melkveehouders in de provincies Groningen, Drenthe en Fryslân kunnen naar verwachting vanaf voorjaar 2023 subsidie aanvragen voor het treffen van maatregelen die de stikstofuitstoot van hun bedrijf verlagen. Het gaat hierbij om bewezen effectieve en meetbare managementmaatregelen.

De drie provincies kunnen hiervoor een bedrag tegemoet zien van 55,2 miljoen vanuit het Rijk. Het Rijk heeft eerder dit jaar aan de provincies gevraagd versnellingsvoorstellen voor stikstofreductie in te dienen. Na een eerste toetsing komt het voorstel voor ‘Laaghangend fruit’ nu voor financiering in aanmerking.

Alle 4.000 melkveehouders in Drenthe, Groningen en Fryslân kunnen straks gebruik van de subsidie maken. Aanvragen kunnen dan worden ingediend via SNN, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland. De verwachting is dat de stikstofuitstoot met 20% teruggebracht kan worden door deze managementmaatregelen. Op de bedrijven worden ook de resultaten van de maatregelen gemeten. Zo kunnen we zien wat een maatregel doet en welke verbeteringen er eventueel nodig zijn. Het is van groot belang dat maatregelen goed gemeten en gevalideerd worden, zodat deze mee kunnen tellen in de stikstofopgave.

maandag 12 december 2022

NVDE: kilometerheffing moet maximaal bijdragen aan klimaatambitie

Branchevereniging NVDE vindt dat klimaatwinst en stikstofreductie leidend moeten zijn bij de keuze voor de tariefstructuur van de kilometerheffing, in reactie op de verkenning naar tariefstructuur voor de kilometerafhankelijke autobelasting.

Uit de eerste doorrekening van varianten blijkt dat differentiatie naar CO2-uitstoot (variant 3) de meeste klimaatwinst boekt (reductie van 2,5 megaton CO2-uitstoot). Deze CO2-reductie is hard nodig: volgens PBL stoot de sector zonder kilometerheffing in 2030 nog 28 megaton uit. Dat is ruim boven de reductiedoelstelling. De keuze voor de variant met meeste klimaatwinst levert bovendien ook de meeste stikstofwinst op én de meeste besparing van de import van aardolie. Dit vergroot onze energie-onafhankelijkheid.

De NVDE vindt dat bovendien onderzocht moet worden of differentiatie naar energie-efficiency kan worden toegevoegd aan de tariefstructuur. Zo gaat een elektrische auto zuiniger om met energie dan een brandstofauto. En zeker als de vloot voornamelijk uit emissievrije auto’s bestaat is het bovendien een stimulans voor autofabrikanten en autokopers om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de beschikbare duurzame elektriciteit en netcapaciteit.

De NVDE vindt daarnaast dat het pad tot 2030 niet vergeten moet worden: in het coalitieakkoord staat immers de ambitie om in 2030 100% nulemissie nieuwverkoop van personenauto’s te bereiken.

donderdag 8 december 2022

Informatiebijeenkomst over aanpak vliegenoverlast Heijplaat, Rotterdam

Donderdagavond 8 december organiseren provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam en DCMR een informatiebijeenkomst over de aanpak van de vliegenoverlast op Heijplaat, Rotterdam. De bijeenkomst is van 20.00 uur tot 21.30 uur in de Huiskamer 2.0 op Heijplaat.

Ook in 2022 maken provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam en DCMR zich hard en zetten alle mogelijke acties in om de vliegenoverlast op Heijplaat, Rotterdam aan te pakken. Net als voorgaande jaren doen ze dit samen met het Vliegenteam op Heijplaat en het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen (KAD).

Op de informatiebijeenkomst houdt het KAD een presentatie over de resultaten van de vliegenonderzoeken van 2022. DCMR blikt terug op het gelopen proces en op de uitspraak van de rechter. DCMR blikt ook vooruit; wat gaan de samenwerkende partijen in 2023 doen. Er is volop gelegenheid om vragen te stellen.

woensdag 7 december 2022

Hinderapp biedt direct inzicht in geur- en geluidsoverlast

Met de Hinderapp is meteen te zien of de geur- of geluidsoverlast al gemeld is en waar het wordt ervaren. Is de overlast nog niet gemeld? Dan kan dit makkelijk en snel via hinderapp.nl.

De Hinderapp is ontwikkeld door de gemeenten Eemsdelta en Het Hogeland, provincie Groningen en Omgevingsdienst Groningen (ODG) en sinds september 2021 beschikbaar. Door de Hinderapp te gebruiken, kunnen de gemeenten, provincie Groningen en de ODG zien wat er in uw woonomgeving gebeurt.

De informatie die via de Hinderapp binnenkomt, is vanaf nu ook te zien op de website De Staat Van Groningen. Hier staat informatie in cijfers en op kaarten over bijvoorbeeld het milieu in de provincie Groningen.

dinsdag 6 december 2022

Biodiversiteitstop in Montreal

Na de jaarlijkse klimaattop in Sharm El-Sheikh, Egypte, begint nog zo’n belangrijke bijeenkomst waar (bijna) alle wereldleiders praten over de toekomst van onze planeet; de biodiversiteitstop (ook wel CBD-15) in Montreal (Canada).

Deze 15e vergadering zou al in 2020 plaatsvinden in het Chinese Kunming. Maar door de corona-pandemie is de top niet alleen twee jaar uitgesteld, maar ook verplaatst naar het Canadese Montreal.

De top vindt plaats van 7 tot 19 december 2022. China blijft overigens wel de officiële gastheer, maar doet dat nu samen met Canada.

Politieke leiders, activisten, wetenschappers en Inheemse vertegenwoordigers uit de hele wereld komen zijn tussen 5 en 17 december in Montreal om deze belangrijkste vergadering over biodiversiteit bij te wonen.

maandag 5 december 2022

Hoe staat het met de kwaliteit van GFT-compost in Nederland?

Het televisieprogramma EenVandaag (NPO1) heeft woensdag 30 november en donderdag 1 december aandacht besteed aan een onderzoek naar de kwaliteit van GFT-compost in Nederland.

EenVandaag heeft GFT-compost van diverse Nederlandse producenten, waaronder Twence, geanalyseerd en geconstateerd dat deze compost restanten van pesticiden, zware metalen en PFAS bevatten.

Compost valt onder de meststoffenwet. Twence produceert compost die voldoet aan strenge kwaliteitseisen. Daardoor kan onze compost worden toegepast in de landbouw en de potgrondindustrie. Deze compost wordt met grote regelmaat gekeurd.

Dat er restanten van pesticiden en PFAS in de compost aanwezig zijn is bekend. Op de verpakking staat vermeld dat het mogelijk is dat de compost een geringe hoeveelheid verontreinigingen zoals glas, plastic of metaal bevat. De gemeten concentraties aan pesticiden, zware metalen en PFAS zijn volgens het bedrijf uiterst laag.

In de reportage werd de suggestie gewekt dat resistente schimmels in de compost aanwezig waren, die een gevaar voor de gezondheid zouden kunnen opleveren. De resistente Aspergillus schimmels komen echter op veel plaatsen in de natuur voor en worden tijdens een beheerst composteerproces onder de juiste condities afgebroken. In compost worden deze resistente schimmels dan ook niet aangetroffen.

Ook Twence vindt de aanwezigheid van verontreinigingen als PFAS, pesticiden en zware metalen onwenselijk. De overheid moet er samen met Europese overheden voor zorgen dat de pesticiden en de PFAS moeten worden terug gedrongen.

Tenslotte is ook de burgers aan zet. Zij moeten het GFT-afval goed moeten scheiden. Daarvoor kunnen ze gebruik maken van de wel/niet lijst, die is samengesteld met als doel om meer gft-afval uit restafval te oogsten en de verontreiniging van het ingezamelde gft-afval terug te dringen.

vrijdag 2 december 2022

Online databank Staat van Rijnmond is vernieuwd

Dé digitale databank met informatie op het gebied van het milieu en de leefomgeving in de Rijnmondregio is doorontwikkeld. Alle antwoorden op je vragen over de staat van het milieu in jouw gemeente kun je hier nog steeds vinden, maar dan nóg makkelijker.

Op de voorpagina selecteer je gemakkelijk het thema. Ook kun je via de zoekfunctie rechtsboven gemakkelijk zoeken naar jouw onderwerp waar jij in geïnteresseerd bent. De thema’s zijn ingedeeld naar de thematiek van de Omgevingswet.

Nieuw ten opzichte van vorig jaar is dat je op de hoogte wordt gehouden van nieuwe indicatoren, belangrijke wijzigingen en andere actuele informatie via de nieuwsberichten. Daarnaast worden er rapportages gepubliceerd en zorgt een aantrekkelijke landingspagina voor meer zichtbaarheid.

donderdag 1 december 2022

Europese plannen voor verpakkingsafval

De Europese Commissie wil de stroom verpakkingsafval fors verminderen. Eurocommissarissen Frans Timmermans (Green Deal) en Virginijus Sinkevičius (Milieu) hebben een uitgebreid voorstel ingediend met onder meer nieuwe plannen voor afbreekbare fruitstickers en een verbod op kleine shampooflesjes in hotels.

De hoeveelheid verpakkingsafval is nu jaarlijks 180 kilo per inwoner van Europa, en neemt snel toe.

De plannen van de Europese Commissie moeten ervoor zorgen dat de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in 2040 per inwoner van Europa 15 procent minder is dan in 2018. De voorstellen zullen waarschijnlijk op verzet stuiten van de verpakkingsindustrie en hun afnemers., meldt de NOS.

Het wetsvoorstel moet eerst nog langs het Europees Parlement en de lidstaten. Waarschijnlijk zal het zo'n drie jaar duren voordat veranderingen in de praktijk zijn doorgevoerd.

Tijdellijke actie: Stroomopwaarts tegen korting

De energiecrisis waarin we beland zijn lijkt de ernstige sinds eeuwen, maar sinds de introductie van de elektriciteit zijn er meerdere crises geweest, en vrijwel altijd gerelateerd aan oorlogen.

Het boek over de geschiedenis van de energietransitie Stroomopwaarts is tijdelijk tegen een flinke korting te koop voor 1`4 euro. Gebruik hiervoor de kortingscode ENERGIEACTIE.

Ook al bleef Nederland in de Eerste Wereldoorlog neutraal, de gevolgen van de oorlog waren direct merkbaar. Het grootste probleem was het tekort aan grondstoffen. De energievoorziening van Nederland van voor 1914 was grotendeels op steenkool gebaseerd.

Waar mogelijk werd het ontginnen van bruinkoolvelden en het turfsteken weer opgepakt. De straatverlichting werd tot een minimum beperkt en snelheid van treinen verlaagd.

De kolenschaarste raakte vooral de gassector. Menige woning was voor verlichting op gas aangewezen, maar gasfabrieken hadden hoge kwaliteit vetkolen nodig om te vergassen en die waren onvoldoende leverbaar. Het leidde tot de eerste grote energietransitie uit onze geschiedenis: omdat elektriciteitscentrales ook andere soorten steenkool of hout, bruinkool en turf konden stoken, werd elektriciteit versneld ingevoerd in grote steden.

De energieproblemen van de Tweede Wereldoorlog manifesteerden zich vooral aan het begin van de jaren vijftig. Direct na de oorlog waren Nederlanders nog zuinig, maar in de jaren vijftig keerde ons land terug naar het nieuwe normaal.

Door kolentekorten na de Tweede Wereldoorlog moesten begin jaren vijftig drastische maatregelen worden genomen: ambtenaren die ’s avonds moesten werken om het stroomgebruik beter te verdelen, de invoering van piekuren in grote steden en een plan (nooit uitgevoerd) om zeshonderd meelmolens om te bouwen voor opwekking van elektra.

Onder het motto ‘De duimen op de piek!’ werden consumenten eind jaren veertig op piekuren opgeroepen om minder licht te gebruiken, niet te strijken of te stofzuigen en de radio uit te laten. Hilversum gaf het goede voorbeeld door de radio-uitzending tijdens de piekuren te onderbreken.

De beperkende maatregelen konden niet voortduren, de twintig bestaande centrales moesten versterking krijgen. Daarom startte voor de elektriciteitsvoorziening een landelijk investeringsprogramma van een half miljard gulden. Amsterdam trok alleen al 150 miljoen gulden uit, onder meer voor de bouw van een nieuwe centrale.

"Zeer toegankelijk beschrijft de auteur hoe elektriciteit steeds meer toepassingen mogelijk maakte. [...] Gewoon een lekker lezend overzichtswerk." Ned. Bibliotheek Dienst

 

"Een zeer helder en leesbaar boek." Kleio-Historia