woensdag 30 oktober 2024

Natuurgebied ter grootte van twee derde van Nederland verdwijnt jaarlijks door productie en consumptie van sneakers, bankstellen en smartphones

De impact op de biodiversiteit van de wereldwijde productie en consumptie van sneakers, bankstellen en smartphones is enorm. Jaarlijks leidt dit tot een biodiversiteitsverlies van een gebied ter grootte van 28 keer de Veluwe, of bijna twee derde van de oppervlakte van Nederland. De totale wereldwijde productie van sneakers gaat naar schatting ten koste van 324.000 hectare natuurgebied, omgerekend 3,6 keer de Veluwe per jaar.

Bij de totale productie van bankstellen gaat het jaarlijks naar schatting om 298.000 hectare (3,3 keer de Veluwe) en bij smartphones gaat zelfs een gebied ter grootte van 1.942.000 hectare (21 keer de Veluwe) verloren.

Dit concluderen ABN AMRO en Impact Institute in een rapport. Om de geschatte minimale biodiversiteitskosten van deze producten te compenseren, zou gemiddeld één paar sneakers 1,50 euro, een bankstel 109 euro en een smartphone 7,10 euro extra moeten kosten. Deze opbrengsten moeten dan ingezet worden om biodiversiteitsverlies tegen te gaan. De inzet van duurzame energie in de productie en het gebruik van gerecyclede of duurzame materialen, evenals het verlengen van de levensduur van producten heeft, naast het verminderen van consumptie, de grootste positieve impact.

Wereldwijd is de biodiversiteit in de laatste vijftig jaar met bijna 70 procent afgenomen. Dit leidt in talloze gebieden tot onherstelbare schade. Nederland is hierop geen uitzondering en het is volgens ABN AMRO van groot belang dat deze schade wordt teruggedrongen, ook vanuit economisch oogpunt. Zo is ruim de helft van de wereldeconomie afhankelijk van opbrengsten van ecosysteemdiensten, zoals gewasbestuiving door insecten. De Europese Corporate Sustainable Reporting Directive (CSRD) verplicht alle grote bedrijven vanaf 2025 over biodiversiteit te rapporteren als zij hierop significante of materiële invloed hebben en als het direct hun businessmodel raakt. Dit onderzoek brengt in kaart welke factoren de biodiversiteit het meest onder druk zetten. Door deze factoren - klimaatverandering, lucht- en watervervuiling, water- en landgebruik - afzonderlijk te meten, ontstaat meer inzicht in hoeverre retailproducten bijdragen aan biodiversiteitsverlies en wat ertegen gedaan kan worden.

Het meten van de impact van biodiversiteit is complex en vereist nieuwe vaardigheden en samenwerking in de keten. Dat komt doordat de meeste retailers producten rechtstreeks inkopen bij fabrikanten en groothandelaren. "Door analyse van hun waardeketen kunnen retailers de impact van hun producten op de biodiversiteit in kaart brengen. De volgende stap is concreet beleid formuleren om positieve impact te maken en biodiversiteitsrisico’s te beperken, gevolgd door een transitieplan met wetenschappelijk onderbouwde doelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten