Steden gaan door met zero-emissiezones
Het kabinet heeft besloten om niet langer tegen de invoering van zero-emissiezones in binnensteden te vechten. Dit betekent dat vanaf januari 2025 in veertien Nederlandse steden geen bedrijfsauto’s op brandstof meer mogen rijden in bepaalde delen van de binnenstad. Er zijn echter wel diverse uitzonderingen mogelijk.
Aanvankelijk wilde het kabinet-Schoof de invoering van deze zero-emissiezones uitstellen, zoals vermeld in het regeerprogramma. Het kabinet wil dat binnensteden toegankelijk blijven voor ondernemers, die vrezen dat ze veel geld kwijt zullen zijn aan nieuwe elektrische bestelbusjes.
Na overleg met de gemeenten heeft staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu zijn bezwaren ingetrokken. Tijdens dit overleg, dat gisteren plaatsvond, gaven de betrokken gemeenten aan dat ze hun plannen voor de invoering van deze zones ongewijzigd doorzetten, ondanks de wensen van het kabinet.
De staatssecretaris (PVV) heeft besloten om niet langer tegen te werken en het beleid van het vorige kabinet-Rutte voort te zetten. De wethouders willen dat Jansen dit ook aan de Tweede Kamer laat weten, wat hij binnenkort zal doen.
Dit zijn de veertien steden waar de zones vanaf 1 januari zullen bestaan:
Betrokkenen op het ministerie van Infrastructuur zijn al langer verbaasd over de passage in het regeerprogramma waarin het kabinet stelt de zero-emissiezones te willen uitstellen. Het Rijk heeft hier namelijk geen zeggenschap over; gemeenten mogen zelf beslissen over de instelling van zo’n zone.
In het regeerprogramma staat dat het kabinet de uitzonderingen voor ondernemers landelijk wil regelen. Dit is echter al gebeurd. Op een landelijke website is te vinden welke ontheffingen er zijn, en deze gelden in alle veertien gemeenten die met de zero-emissiezones beginnen. Ook zijn landelijk al afspraken gemaakt over overgangsmaatregelen en uitzonderingen.
Uit een rondgang van de NOS blijkt dat naast de vier grote steden ook andere steden, zoals Assen, Delft, Den Bosch, Tilburg, Maastricht en Gouda, geen reden zagen om hun plannen te wijzigen naar aanleiding van de passage in het regeerprogramma.
Aanvankelijk wilde het kabinet-Schoof de invoering van deze zero-emissiezones uitstellen, zoals vermeld in het regeerprogramma. Het kabinet wil dat binnensteden toegankelijk blijven voor ondernemers, die vrezen dat ze veel geld kwijt zullen zijn aan nieuwe elektrische bestelbusjes.
Na overleg met de gemeenten heeft staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu zijn bezwaren ingetrokken. Tijdens dit overleg, dat gisteren plaatsvond, gaven de betrokken gemeenten aan dat ze hun plannen voor de invoering van deze zones ongewijzigd doorzetten, ondanks de wensen van het kabinet.
De staatssecretaris (PVV) heeft besloten om niet langer tegen te werken en het beleid van het vorige kabinet-Rutte voort te zetten. De wethouders willen dat Jansen dit ook aan de Tweede Kamer laat weten, wat hij binnenkort zal doen.
Dit zijn de veertien steden waar de zones vanaf 1 januari zullen bestaan:
Betrokkenen op het ministerie van Infrastructuur zijn al langer verbaasd over de passage in het regeerprogramma waarin het kabinet stelt de zero-emissiezones te willen uitstellen. Het Rijk heeft hier namelijk geen zeggenschap over; gemeenten mogen zelf beslissen over de instelling van zo’n zone.
In het regeerprogramma staat dat het kabinet de uitzonderingen voor ondernemers landelijk wil regelen. Dit is echter al gebeurd. Op een landelijke website is te vinden welke ontheffingen er zijn, en deze gelden in alle veertien gemeenten die met de zero-emissiezones beginnen. Ook zijn landelijk al afspraken gemaakt over overgangsmaatregelen en uitzonderingen.
Uit een rondgang van de NOS blijkt dat naast de vier grote steden ook andere steden, zoals Assen, Delft, Den Bosch, Tilburg, Maastricht en Gouda, geen reden zagen om hun plannen te wijzigen naar aanleiding van de passage in het regeerprogramma.
Geen opmerkingen: