Leiden voert zero-emissiezone 1 januari 2025 in
De gemeente Leiden voert de zero-emissiezone (ZE zone) per 1 januari 2025 in. Het doel is om de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid van de stad te verbeteren. Daarnaast wordt het fijner om in Leiden te wonen, werken en winkelen. Invoering van de ZE zone is een eerste stap op weg naar het schoon, dus zonder uitstoot, bevoorraden van de binnenstad en het Stationspleingebied. De ZE zone wordt stap-voor-stap ingevoerd. Tijdens de invoering is er steeds aandacht voor die ondernemer die nog niet kan voldoen aan de eisen.
Om het doel te bereiken werkt de gemeente Leiden samen met de Stichting Ondernemend Leiden, Centrummanagement Leiden, de landelijke brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland, Techniek Nederland, VNO-NCW Rijnland, Horeca Nederland afdeling Leiden en Evofenedex. Deze partijen hebben hiervoor in 2020 een samenwerkingsovereenkomst getekend: het ‘Convenant Stedelijke Distributie 071’. De samenwerkingspartijen geven aan ‘dat veel ondernemers zich al goed hebben voorbereid. Zij hebben al geïnvesteerd in schoon en slim vervoer. Met de invoering van de ZE zone voert de gemeente een duidelijk beleid waar ondernemers op kunnen vertrouwen.’
De ZE zone wordt stap-voor-stap ingevoerd. Op 1 januari 2025 geldt de zone alleen voor bepaalde dieselbestelbussen (emissieklasse 4 of lager). Naar verwachting is dat 10 tot 15% van alle bussen die nu in Leiden rijden. Schonere dieselbestelbussen (met emissieklasse 5) kunnen nog tot 1 januari 2027 in de ZE zone rijden. Voor nog schonere voertuigen (emissieklasse 6) geldt dat tot 2028. Voor vrachtwagens gelden andere regels. Met de kentekencheck op de website is direct bekend voor welke voertuigen de regels gelden.
Voor die ondernemers die in 2025 met de invoering van de ZE zone te maken krijgen, belooft de gemeente Leiden een soepel beleid te voeren met aandacht voor ondernemers. Uitgangspunten zijn haalbaarheid en betaalbaarheid. Ontheffingen gelden onder andere bij dreigend faillissement, voor ondernemers die binnenkort met pensioen gaan of voor die ondernemers voor wie nu nog geen geschikte elektrische bedrijfswagen te koop is. Ook zijn er dagontheffingen voor wie slechts af en toe de ZE zone hoeft in te rijden. Daarnaast biedt de gemeente via een onafhankelijk adviseur van Zuid-Holland Bereikbaar gratis hulp aan bij vragen over alternatief vervoer, ontheffingen, vrijstellingen of laden.
Om het doel te bereiken werkt de gemeente Leiden samen met de Stichting Ondernemend Leiden, Centrummanagement Leiden, de landelijke brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland, Techniek Nederland, VNO-NCW Rijnland, Horeca Nederland afdeling Leiden en Evofenedex. Deze partijen hebben hiervoor in 2020 een samenwerkingsovereenkomst getekend: het ‘Convenant Stedelijke Distributie 071’. De samenwerkingspartijen geven aan ‘dat veel ondernemers zich al goed hebben voorbereid. Zij hebben al geïnvesteerd in schoon en slim vervoer. Met de invoering van de ZE zone voert de gemeente een duidelijk beleid waar ondernemers op kunnen vertrouwen.’
De ZE zone wordt stap-voor-stap ingevoerd. Op 1 januari 2025 geldt de zone alleen voor bepaalde dieselbestelbussen (emissieklasse 4 of lager). Naar verwachting is dat 10 tot 15% van alle bussen die nu in Leiden rijden. Schonere dieselbestelbussen (met emissieklasse 5) kunnen nog tot 1 januari 2027 in de ZE zone rijden. Voor nog schonere voertuigen (emissieklasse 6) geldt dat tot 2028. Voor vrachtwagens gelden andere regels. Met de kentekencheck op de website is direct bekend voor welke voertuigen de regels gelden.
Voor die ondernemers die in 2025 met de invoering van de ZE zone te maken krijgen, belooft de gemeente Leiden een soepel beleid te voeren met aandacht voor ondernemers. Uitgangspunten zijn haalbaarheid en betaalbaarheid. Ontheffingen gelden onder andere bij dreigend faillissement, voor ondernemers die binnenkort met pensioen gaan of voor die ondernemers voor wie nu nog geen geschikte elektrische bedrijfswagen te koop is. Ook zijn er dagontheffingen voor wie slechts af en toe de ZE zone hoeft in te rijden. Daarnaast biedt de gemeente via een onafhankelijk adviseur van Zuid-Holland Bereikbaar gratis hulp aan bij vragen over alternatief vervoer, ontheffingen, vrijstellingen of laden.
Geen opmerkingen: