In een baanbrekende uitspraak heeft de Rechtbank Amsterdam geoordeeld dat dieselauto’s van Stellantis met de merken Opel, Peugeot, Citroën en DS verboden sjoemelsoftware bevatten. Deze uitspraak werd gedaan in de massaclaim die Stichting Car Claim tegen autofabrikant Stellantis heeft aangespannen. Stichting Car Claim procedeert met steun van de Consumentenbond om compensatie te krijgen voor honderdduizenden gedupeerde autobezitters.
Car Claim en haar samenwerkingspartners hebben tijdens de rechtszaak aan de rechtbank laten zien dat de dieselauto's van Stellantis verboden sjoemelsoftware hebben. Deze sjoemelsoftware werkt bijvoorbeeld met meetpunten voor temperatuur en hoogte. Door deze software gaat het emissiesysteem van de dieselauto bij gewone temperaturen en op normale hoogtes anders werken. Hierdoor stoten deze dieselauto's in werkelijkheid veel meer schadelijke stoffen uit dan de wet toestaat.
De rechtbank heeft definitief vastgesteld dat de dieselauto's van Opel van de Euro 5- en Euro 6b-modellen en de auto's van Peugeot, Citroën en DS van de Euro 6b-modellen verboden sjoemelsoftware hebben.
Voor de Euro 5-dieselauto's van Peugeot, Citroën en DS neemt de rechtbank aan dat auto’s verboden sjoemelsoftware hebben. Voor deze groep krijgt Stellantis tot 8 oktober 2025 de kans om te bewijzen dat dit niet waar is. De rechtbank stelt wel een duidelijke voorwaarde: Stellantis moet alles eerlijk vertellen en dit ondersteunen met voldoende en duidelijk bewijs.
Na 8 oktober 2025 beslist de rechtbank hoe de rechtszaak verder verloopt. Car Claim verwacht dat de zaak dan in de laatste fase komt. Dan gaat de rechtbank kijken of Stellantis schuld heeft en hoeveel schadevergoeding gedupeerde autobezitters krijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten