Steeds meer monitoring emissies binnenvaart
Naast dat de binnenvaart al een relatief duurzame optie voor vrachtvervoer is, heeft de Europese binnenvaartcoƶperatie NPRC ambitieuze doelstellingen om haar steentje bij te dragen aan de doelstellingen van het klimaatakkoord.
De binnenvaart vervoert circa 31 procent van alle goederen in Nederland. NPRC is de grootste Nederlandse aanbieder van vervoer over de binnenwateren en de grootste binnenvaartcoƶperatie van Europa. Jaarlijks vervoeren de 150 aangesloten schepen 13 miljoen ton bulk, stukgoed en containers over de Europese binnenwateren.
De totale uitstoot van de Nederlandse binnenvaart is 1,6 mton CO2 en 21,2 kton NOx, zo blijkt uit de nationale Emissieregistratie. Afgezet tegen het totale goederenvervoer inclusief weg en spoor, is het aandeel van de binnenvaart in CO2-uitstoot 13 procent en in NOx 37 procent. Het aandeel van de binnenvaart in de gehele CO2-uitstoot van de transportsector (inclusief luchtvracht) in Nederland is met nog geen 5% betrekkelijk laag.
De klimaatplannen van de EU bevatten relatief weinig directe maatregelen voor de binnenvaart. In Nederland sloot de sector met de overheid een Green Deal met als doel te komen tot een CO2 reductie van 35-50% in 2035 om uiteindelijk in 2050 te streven naar zero emissie vervoer over water.
Verladers vragen op dit moment steeds vaker om inzicht in de uitstootgegevens voor hun eigen CO2-boekhouding. De opkomende Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zal de vraag naar betrouwbare CO2 calculaties naar verwachting in een stroomversnelling brengen. Deze wetgeving houdt namelijk in dat bedrijven een rapportage moeten maken van hun CO2-uitstoot. En niet alleen de eigen activiteiten moeten in dit rapport worden vermeld, ook de activiteiten van toeleveranciers en vervoerders. Dit raakt straks talloze bedrijven, dus ook verladers die gebruik maken van de binnenvaart.
Digitalisering is daarbij een voorwaarde. Voor de CO2 monitoring werkt NPRC daarom nauw samen met BigMile om ervoor te zorgen dat de gegevens over CO2 geaccrediteerd zijn en geschikt zijn voor de accountant. ‘Als de CRSD-rapportage op termijn wordt gekoppeld aan een CO2-heffing, dan biedt dit kansen’, voegt Jan Pronk, Managing Director van softwareleverancier BigMile, toe. ‘Door inzicht te krijgen in de daadwerkelijke CO2-uitstoot in de keten kunnen bedrijven concreet aan de slag gaan om hun uitstoot te verminderen en daarmee de kosten te verlagen.’
NPRC maakt gebruik van de iBarge app om de communicatie over transporten tussen schip en kantoor te digitaliseren. De iBarge app heeft een koppeling met BigMile zodat bevrachtingskantoren en varende ondernemers inzicht krijgen in uitstootgegevens voor hun eigen boekhouding. Brenninkmeijer: ‘Meten is weten. Als je niet precies meet en weet hoeveel je uitstoot, dan weet je ook niet waar je kunt verbeteren en dan blijft elke poging tot verduurzaming een losse flodder.’
De binnenvaart vervoert circa 31 procent van alle goederen in Nederland. NPRC is de grootste Nederlandse aanbieder van vervoer over de binnenwateren en de grootste binnenvaartcoƶperatie van Europa. Jaarlijks vervoeren de 150 aangesloten schepen 13 miljoen ton bulk, stukgoed en containers over de Europese binnenwateren.
De totale uitstoot van de Nederlandse binnenvaart is 1,6 mton CO2 en 21,2 kton NOx, zo blijkt uit de nationale Emissieregistratie. Afgezet tegen het totale goederenvervoer inclusief weg en spoor, is het aandeel van de binnenvaart in CO2-uitstoot 13 procent en in NOx 37 procent. Het aandeel van de binnenvaart in de gehele CO2-uitstoot van de transportsector (inclusief luchtvracht) in Nederland is met nog geen 5% betrekkelijk laag.
De klimaatplannen van de EU bevatten relatief weinig directe maatregelen voor de binnenvaart. In Nederland sloot de sector met de overheid een Green Deal met als doel te komen tot een CO2 reductie van 35-50% in 2035 om uiteindelijk in 2050 te streven naar zero emissie vervoer over water.
Verladers vragen op dit moment steeds vaker om inzicht in de uitstootgegevens voor hun eigen CO2-boekhouding. De opkomende Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zal de vraag naar betrouwbare CO2 calculaties naar verwachting in een stroomversnelling brengen. Deze wetgeving houdt namelijk in dat bedrijven een rapportage moeten maken van hun CO2-uitstoot. En niet alleen de eigen activiteiten moeten in dit rapport worden vermeld, ook de activiteiten van toeleveranciers en vervoerders. Dit raakt straks talloze bedrijven, dus ook verladers die gebruik maken van de binnenvaart.
Digitalisering is daarbij een voorwaarde. Voor de CO2 monitoring werkt NPRC daarom nauw samen met BigMile om ervoor te zorgen dat de gegevens over CO2 geaccrediteerd zijn en geschikt zijn voor de accountant. ‘Als de CRSD-rapportage op termijn wordt gekoppeld aan een CO2-heffing, dan biedt dit kansen’, voegt Jan Pronk, Managing Director van softwareleverancier BigMile, toe. ‘Door inzicht te krijgen in de daadwerkelijke CO2-uitstoot in de keten kunnen bedrijven concreet aan de slag gaan om hun uitstoot te verminderen en daarmee de kosten te verlagen.’
NPRC maakt gebruik van de iBarge app om de communicatie over transporten tussen schip en kantoor te digitaliseren. De iBarge app heeft een koppeling met BigMile zodat bevrachtingskantoren en varende ondernemers inzicht krijgen in uitstootgegevens voor hun eigen boekhouding. Brenninkmeijer: ‘Meten is weten. Als je niet precies meet en weet hoeveel je uitstoot, dan weet je ook niet waar je kunt verbeteren en dan blijft elke poging tot verduurzaming een losse flodder.’
Geen opmerkingen: