CO2-uitstoot vervoerssector stijgt; miljarden euro’s klimaatschade door vliegen en SUV’s
De klimaatrecords en -rampen volgen elkaar in snel tempo op, maar de wereldwijde CO2-uitstoot blijft onverminderd hoog. Tussen 1990 en 2022 stegen de CO2-emissies in de transportsector gemiddeld met 1,7 procent per jaar. Het Internationaal Energie Agentschap voorspelt dat deze emissies tot 2030 verder gaan groeien, terwijl ze met 3% moeten dalen om binnen de afspraken van het Klimaatakkoord van Parijs te blijven.
Het IEA stelt dat SUV’s de grootste boosdoeners zijn binnen de vervoerssector. Als we de totale CO2-uitstoot van alle SUV’s bij elkaar optellen, dat neemt deze uitstoot de vijfde plaats in op de wereldranglijst van CO2-emissies, net achter Rusland en voor Japan. Ook de CO2-uitstoot van het vliegverkeer draagt significant bij aan de klimaatcrisis.
Uit de nieuwe berekeningen van Oxfam Novib blijkt dat de CO2-uitstoot van het mondiale vliegverkeer tussen 1990 en 2023 bijna 434 miljard euro aan economische klimaatschade heeft veroorzaakt. Op 11 november start de volgende VN-klimaattop in Azerbeidzjan.
Oxfam Novib pleit voor een hogere en progressieve belasting op zwaar vervuilende manieren van vervoer, die vooral door de hoogste inkomens gebruikt worden, te beginnen met SUV’s en veel vliegen. Deze belasting kan jaarlijks circa 3,7 tot 4,4 miljard euro aan klimaatfinanciering opleveren. Dit geld is hard nodig voor landen die nu al zwaar worden getroffen door de klimaatcrisis, die vooral veroorzaakt wordt door rijke landen.
Gemiddeld maken 50 van de rijkste miljardairs ter wereld 184 privéjetvluchten per jaar en brengen daarmee 425 uur in de lucht door. De CO2-uitstoot van deze vluchten is net zoveel als een gemiddeld persoon in 300 jaar zou produceren.
De twee privéjets van miljardair en Amazon-eigenaar Jeff Bezos brachten in een periode van twaalf maanden bijna 25 dagen in de lucht door. Dit resulteert in evenveel CO-uitstoot als de gemiddelde Amazon-werknemer in de VS in 207 jaar zou produceren.
Wereldwijd is 1 procent van de mensen die vliegen verantwoordelijk voor de helft van alle CO2-emissies. De enorme CO2-uitstoot van deze hele kleine groep veelvliegers is verantwoordelijk voor de helft van de economische klimaatschade die het mondiale vliegverkeer tussen 1990 en 2023 heeft veroorzaakt. Die bedraagt meer dan 434 miljard euro. De verwachting is dat het vliegverkeer blijft groeien. Dit betekent dat de klimaatschade de komende decennia kan oplopen tot 7.700 miljard euro. Ongeveer 3% van de Nederlanders vliegt vijf of meer keer per jaar.
Het IEA stelt dat SUV’s de grootste boosdoeners zijn binnen de vervoerssector. Als we de totale CO2-uitstoot van alle SUV’s bij elkaar optellen, dat neemt deze uitstoot de vijfde plaats in op de wereldranglijst van CO2-emissies, net achter Rusland en voor Japan. Ook de CO2-uitstoot van het vliegverkeer draagt significant bij aan de klimaatcrisis.
Uit de nieuwe berekeningen van Oxfam Novib blijkt dat de CO2-uitstoot van het mondiale vliegverkeer tussen 1990 en 2023 bijna 434 miljard euro aan economische klimaatschade heeft veroorzaakt. Op 11 november start de volgende VN-klimaattop in Azerbeidzjan.
Oxfam Novib pleit voor een hogere en progressieve belasting op zwaar vervuilende manieren van vervoer, die vooral door de hoogste inkomens gebruikt worden, te beginnen met SUV’s en veel vliegen. Deze belasting kan jaarlijks circa 3,7 tot 4,4 miljard euro aan klimaatfinanciering opleveren. Dit geld is hard nodig voor landen die nu al zwaar worden getroffen door de klimaatcrisis, die vooral veroorzaakt wordt door rijke landen.
Gemiddeld maken 50 van de rijkste miljardairs ter wereld 184 privéjetvluchten per jaar en brengen daarmee 425 uur in de lucht door. De CO2-uitstoot van deze vluchten is net zoveel als een gemiddeld persoon in 300 jaar zou produceren.
De twee privéjets van miljardair en Amazon-eigenaar Jeff Bezos brachten in een periode van twaalf maanden bijna 25 dagen in de lucht door. Dit resulteert in evenveel CO-uitstoot als de gemiddelde Amazon-werknemer in de VS in 207 jaar zou produceren.
Wereldwijd is 1 procent van de mensen die vliegen verantwoordelijk voor de helft van alle CO2-emissies. De enorme CO2-uitstoot van deze hele kleine groep veelvliegers is verantwoordelijk voor de helft van de economische klimaatschade die het mondiale vliegverkeer tussen 1990 en 2023 heeft veroorzaakt. Die bedraagt meer dan 434 miljard euro. De verwachting is dat het vliegverkeer blijft groeien. Dit betekent dat de klimaatschade de komende decennia kan oplopen tot 7.700 miljard euro. Ongeveer 3% van de Nederlanders vliegt vijf of meer keer per jaar.
Geen opmerkingen: