Rotterdam zet belangrijke stappen voor schonere lucht en CO2-reductie
Wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit, jeugd en taal, presenteerde vorige week het Stappenplan Zero Emissie Stadslogistiek met daarin de stappen om de binnenstad van Rotterdam te ontwikkelen tot Zero Emissie zone. In 2025 is het de bedoeling dat alle bevoorrading alleen nog maar door uitstootvrije voertuigen wordt gedaan.
Samen met het bedrijfsleven werkt de gemeente Rotterdam vanuit de Green Deal 010 Zero Emissie Stadslogistiek (GD010ZES) aan het verminderen van het aantal ritten in de stad en het verschonen van de vrachtvoertuigen die de stad in moeten. Zo verbeteren de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid van de binnenstad. De samenwerking zorgt ervoor dat er een versnelling is ontstaan in de overgang naar emissievrije stadslogistiek. Marie-José Baartmans, directeur Breytner: “Zero emissie stadslogistiek kan nu al. Ons volledige wagenpark is 100% elektrisch. Focus je niet op wat niet kan, maar op wat nu wel kan.”
De GD010ZES heeft inzicht gegeven in de kansen en uitdagingen voor volledig uitstootvrije stadslogistiek. De logistieke sector roept de lokale overheid nu op om te komen tot een concreet kader en beleid, waaronder de geografische afbakening en toegangseisen van een Zero Emissie-zone (ZE-zone) voor stadslogistiek. Het Stappenplan ZES geeft invulling aan deze oproep. Jan Boeve, directeur TLN: “De gemeente Rotterdam moet zo snel mogelijk het gebied communiceren wat vanaf 2025 geldt als zero emissie zone voor stadslogistiek, zodat transportondernemers weten waar ze aan toe zijn en hun businessmodel daarop kunnen voorbereiden.”
Recent onderzoek van TNO laat zien dat een Zero Emissie-zone voor stadslogistiek een van de meest effectieve maatregelen is om als stad de CO2-uitstoot binnen de sector mobiliteit te verminderen. In deze zone wordt het aantal ritten gereduceerd, bijvoorbeeld door het gebruik van een hub, en de ritten worden alleen door volledig emissievrije voertuigen uitgevoerd. De gemeente sluit zich hiervoor aan bij het landelijke Klimaatakkoord, waarin invoering van een ZE-zone voor stadslogistiek in o.a. gemeente Rotterdam als maatregel is opgenomen.
De gemeente wil in 2020 met de ondertekenaars van de GD010ZES (Breytner, DHL, Getru bedrijven, Post-Kogeko Logistics, Renewi, Roadrunner Koeriersdiensten, Transport Service Schelluinen en TNO), belangenorganisaties (waaronder TLN, evofenedex, VNO-NCW), leveranciers, verladers, transporteurs, ontvangers en bewoners komen tot een aanvullende Green Deal. Deze moet invulling geven aan de ZE-zone in 2025 en gezamenlijke afspraken vastleggen. Daarnaast geeft het convenant inzicht in de aanpak per deelsector (bouw, retail, vers, afval, facilitair en pakket), waarbij er voor iedere ondernemer die het raakt een emissievrij alternatief beschikbaar komt.aan.
Samen met het bedrijfsleven werkt de gemeente Rotterdam vanuit de Green Deal 010 Zero Emissie Stadslogistiek (GD010ZES) aan het verminderen van het aantal ritten in de stad en het verschonen van de vrachtvoertuigen die de stad in moeten. Zo verbeteren de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid van de binnenstad. De samenwerking zorgt ervoor dat er een versnelling is ontstaan in de overgang naar emissievrije stadslogistiek. Marie-José Baartmans, directeur Breytner: “Zero emissie stadslogistiek kan nu al. Ons volledige wagenpark is 100% elektrisch. Focus je niet op wat niet kan, maar op wat nu wel kan.”
De GD010ZES heeft inzicht gegeven in de kansen en uitdagingen voor volledig uitstootvrije stadslogistiek. De logistieke sector roept de lokale overheid nu op om te komen tot een concreet kader en beleid, waaronder de geografische afbakening en toegangseisen van een Zero Emissie-zone (ZE-zone) voor stadslogistiek. Het Stappenplan ZES geeft invulling aan deze oproep. Jan Boeve, directeur TLN: “De gemeente Rotterdam moet zo snel mogelijk het gebied communiceren wat vanaf 2025 geldt als zero emissie zone voor stadslogistiek, zodat transportondernemers weten waar ze aan toe zijn en hun businessmodel daarop kunnen voorbereiden.”
Recent onderzoek van TNO laat zien dat een Zero Emissie-zone voor stadslogistiek een van de meest effectieve maatregelen is om als stad de CO2-uitstoot binnen de sector mobiliteit te verminderen. In deze zone wordt het aantal ritten gereduceerd, bijvoorbeeld door het gebruik van een hub, en de ritten worden alleen door volledig emissievrije voertuigen uitgevoerd. De gemeente sluit zich hiervoor aan bij het landelijke Klimaatakkoord, waarin invoering van een ZE-zone voor stadslogistiek in o.a. gemeente Rotterdam als maatregel is opgenomen.
De gemeente wil in 2020 met de ondertekenaars van de GD010ZES (Breytner, DHL, Getru bedrijven, Post-Kogeko Logistics, Renewi, Roadrunner Koeriersdiensten, Transport Service Schelluinen en TNO), belangenorganisaties (waaronder TLN, evofenedex, VNO-NCW), leveranciers, verladers, transporteurs, ontvangers en bewoners komen tot een aanvullende Green Deal. Deze moet invulling geven aan de ZE-zone in 2025 en gezamenlijke afspraken vastleggen. Daarnaast geeft het convenant inzicht in de aanpak per deelsector (bouw, retail, vers, afval, facilitair en pakket), waarbij er voor iedere ondernemer die het raakt een emissievrij alternatief beschikbaar komt.aan.
Geen opmerkingen: