'Verwaarloosbaar tot zeer gering gezondheidsrisico onderhoudsmedewerkers trams'
De onderhoudsmedewerkers die de afgelopen jaren onderhoudswerkzaamheden hebben uitgevoerd aan SIG-trams waar Chroom-6 in de conservering aanwezig bleek te zijn, hebben een verwaarloosbaar tot zeer gering gezondheidsrisico gelopen. Dat concludeert adviesbureau Caesar Consult na uitgebreid onderzoek.
In mei 2019 bleek uit een snel test dat er mogelijk Chroom-6 zit in de conservering van de SIG-tramstellen die eigendom zijn van de provincie Utrecht. De provincie en onderhoudsfirma Stadler hebben daarop de werkzaamheden aan de tramstellen meteen laten stilleggen en gezamenlijk opdracht gegeven tot grondig onderzoek.
Begin oktober 2019 werden de medewerkers van Stadler geïnformeerd over de uitkomsten van dat onderzoek. Uit zogenaamde PAS-metingen was gebleken dat bij de uitvoering van normale onderhoudsactiviteiten er geen detectie van Chroom-6 of andere zware metalen in de lucht was waargenomen en dat bij de uitvoering van normale onderhoudsactiviteiten er geen blootstelling is in de ademzone voor medewerkers die onderhoudswerk doen.
In het stof op reservedelen werden zowel Chroom-6 alsmede zware metalen aangetroffen. Een Chroom-6 gespecialiseerde arbeidshygiënist heeft op verzoek van Stadler en de provincie geadviseerd over de te nemen maatregelen. Geadviseerd werd om beschermende handschoenen, een ademmasker (FFP3) en een gesloten stofvrije veiligheidsbril te dragen en de handen grondig te wassen na de uitvoering van werkzaamheden met en aan onderdelen waarop (veel) stof aanwezig is. Deze maatregelen zijn na dit advies direct ingevoerd. Ook is aanbevolen, indien mogelijk, de onderdelen te isoleren (voor slow-movers) en indien mogelijk te reinigen. De onderdelen (slow-movers) zijn in containers opgeslagen en daarmee geïsoleerd.
Foto Bonaber
In mei 2019 bleek uit een snel test dat er mogelijk Chroom-6 zit in de conservering van de SIG-tramstellen die eigendom zijn van de provincie Utrecht. De provincie en onderhoudsfirma Stadler hebben daarop de werkzaamheden aan de tramstellen meteen laten stilleggen en gezamenlijk opdracht gegeven tot grondig onderzoek.
Begin oktober 2019 werden de medewerkers van Stadler geïnformeerd over de uitkomsten van dat onderzoek. Uit zogenaamde PAS-metingen was gebleken dat bij de uitvoering van normale onderhoudsactiviteiten er geen detectie van Chroom-6 of andere zware metalen in de lucht was waargenomen en dat bij de uitvoering van normale onderhoudsactiviteiten er geen blootstelling is in de ademzone voor medewerkers die onderhoudswerk doen.
In het stof op reservedelen werden zowel Chroom-6 alsmede zware metalen aangetroffen. Een Chroom-6 gespecialiseerde arbeidshygiënist heeft op verzoek van Stadler en de provincie geadviseerd over de te nemen maatregelen. Geadviseerd werd om beschermende handschoenen, een ademmasker (FFP3) en een gesloten stofvrije veiligheidsbril te dragen en de handen grondig te wassen na de uitvoering van werkzaamheden met en aan onderdelen waarop (veel) stof aanwezig is. Deze maatregelen zijn na dit advies direct ingevoerd. Ook is aanbevolen, indien mogelijk, de onderdelen te isoleren (voor slow-movers) en indien mogelijk te reinigen. De onderdelen (slow-movers) zijn in containers opgeslagen en daarmee geïsoleerd.
Foto Bonaber
Geen opmerkingen: