Gelderland meet stikstof voor de RegioExpres
Sinds maandag 14 augustus 2023 met Gelderland de stikstofuitstoot voor de RegioExpres. Naast de uitstoot van diesel, waar de regionale treinen op rijden, meten we ook de uitstoot van duurzame plantaardige diesel.
Er zijn geen betrouwbare gegevens over de stikstofuitstoot van regionale dieseltreinen. Om de RegioExpres planologisch (inrichting van het land) mogelijk te maken hebben we dit inzicht wel nodig. Daarom besloot men met het Ministerie, TNO, ProRail en Arriva om een proef uit te voeren.
Begin augustus zijn er sensoren in de uitlaat van een treinstel van Arriva geplaatst. De sensoren meten de uitstoot. Vanaf maandag 14 augustus rijdt het treinstel eerst 2 weken op HVO. Vanaf 25 augustus 2023 rijdt de trein op gewone diesel. Met de meetapparatuur in de uitlaat meten we de daadwerkelijke uitstoot. Eind september 2023 verwijdert Arriva de sensoren weer.
De praktijkproef in een trein van Arriva rijdt vooral op het traject van de RegioExpres tussen Arnhem en Winterswijk, maar soms ook op de andere Gelderse lijnen. De reiziger merkt niets van de metingen.
TNO maakt op basis van de resultaten de juiste uitgangspunten voor de zogenaamde Aerius berekeningen. Op basis van de Aerius berekeningen is het effect van de RegioExpres op Natura2000-gebieden bekend. De uitkomsten en mogelijke oplossingsrichtingen (HVO is er hier 1 van) nemen we mee in het ontwerp-inpassingsplan voor de RegioExpres. Dit ontwerp verwachten we in december 2023 vast te kunnen stellen om ter inzage te leggen.
Er zijn geen betrouwbare gegevens over de stikstofuitstoot van regionale dieseltreinen. Om de RegioExpres planologisch (inrichting van het land) mogelijk te maken hebben we dit inzicht wel nodig. Daarom besloot men met het Ministerie, TNO, ProRail en Arriva om een proef uit te voeren.
Begin augustus zijn er sensoren in de uitlaat van een treinstel van Arriva geplaatst. De sensoren meten de uitstoot. Vanaf maandag 14 augustus rijdt het treinstel eerst 2 weken op HVO. Vanaf 25 augustus 2023 rijdt de trein op gewone diesel. Met de meetapparatuur in de uitlaat meten we de daadwerkelijke uitstoot. Eind september 2023 verwijdert Arriva de sensoren weer.
De praktijkproef in een trein van Arriva rijdt vooral op het traject van de RegioExpres tussen Arnhem en Winterswijk, maar soms ook op de andere Gelderse lijnen. De reiziger merkt niets van de metingen.
TNO maakt op basis van de resultaten de juiste uitgangspunten voor de zogenaamde Aerius berekeningen. Op basis van de Aerius berekeningen is het effect van de RegioExpres op Natura2000-gebieden bekend. De uitkomsten en mogelijke oplossingsrichtingen (HVO is er hier 1 van) nemen we mee in het ontwerp-inpassingsplan voor de RegioExpres. Dit ontwerp verwachten we in december 2023 vast te kunnen stellen om ter inzage te leggen.
Geen opmerkingen: