Budgetmaatschappijen minder vervuilend dan traditionele vliegmaatschappijen
Binnen Europa vliegen budgetmaatschappijen efficiƫnter en vervuilen daarmee minder dan traditionele luchtvaartmaatschappijen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Prijsvechters vliegen over het algemeen met zuinigere toestellen en vervoeren minder overstappers.
De Consumentenbond vergeleek verschillende Europese maatschappijen en routes. Budget airlines zoals Corendon, easyJet, Ryanair, TUI en WizzAir hebben geen ruime businessclass. Daardoor zijn hun toestellen beter gevuld. En over het algemeen vliegen zij passagiers rechtstreeks naar hun bestemming.
Traditionele maatschappijen als KLM, Lufthansa en British Airways hebben door hun ruime businessclass vaak minder goed gevulde toestellen. En vliegen veel reizigers ook met een overstap naar bestemmingen. Dat laatste is vervuilender. Taxiƫn, opstijgen en landen zorgen namelijk voor veel uitstoot van allerlei schadelijke broeikasgassen (zoals CO2).
Vervuilende overstap
Op de route Kopenhagen – Nice bijvoorbeeld, kunnen consumenten kiezen voor 3 maatschappijen die rechtstreeks vliegen. Daarnaast vliegt ook KLM op die route, maar passagiers moeten op Schiphol overstappen.
De Consumentenbond bekeek ook de leeftijd van vliegtuigen op directe vluchten van Nederland naar Lissabon en naar Rome. De vliegtuigen van easyJet, ITA (voorheen Alitalia) en Wizz Air zijn op die routes gemiddeld maar 1 tot 5 jaar oud. KLM, TAP Air Portugal en Transavia vliegen met de oudste toestellen: respectievelijk 18, 17 en 16 jaar oud. Oudere toestellen verbruiken meer kerosine dan nieuwere. Toch vervangen traditionele maatschappijen hun toestellen gemiddeld maar eens in de 20 Ć 25 jaar.
Luchtvaartmaatschappijen adverteren graag met hun duurzame ambities en hanteren ten onrechte groene claims. Op 22 juni 2023 riep de Consumentenbond daarom samen met 15 andere Europese consumentenorganisaties de toezichthouders op iets te doen aan de greenwashing van 17 Europese luchtvaartmaatschappijen.
Er werd aan de maatschappijen opgeroepen om te stoppen met misleidende reclame-uitingen. En in maart van dit jaar werd KLM door de rechter op de vingers getikt vanwege valse duurzaamheidsclaims. Deze zaak werd aangespannen door Fossielvrij NL.
De Consumentenbond vergeleek verschillende Europese maatschappijen en routes. Budget airlines zoals Corendon, easyJet, Ryanair, TUI en WizzAir hebben geen ruime businessclass. Daardoor zijn hun toestellen beter gevuld. En over het algemeen vliegen zij passagiers rechtstreeks naar hun bestemming.
Traditionele maatschappijen als KLM, Lufthansa en British Airways hebben door hun ruime businessclass vaak minder goed gevulde toestellen. En vliegen veel reizigers ook met een overstap naar bestemmingen. Dat laatste is vervuilender. Taxiƫn, opstijgen en landen zorgen namelijk voor veel uitstoot van allerlei schadelijke broeikasgassen (zoals CO2).
Vervuilende overstap
Op de route Kopenhagen – Nice bijvoorbeeld, kunnen consumenten kiezen voor 3 maatschappijen die rechtstreeks vliegen. Daarnaast vliegt ook KLM op die route, maar passagiers moeten op Schiphol overstappen.
De Consumentenbond bekeek ook de leeftijd van vliegtuigen op directe vluchten van Nederland naar Lissabon en naar Rome. De vliegtuigen van easyJet, ITA (voorheen Alitalia) en Wizz Air zijn op die routes gemiddeld maar 1 tot 5 jaar oud. KLM, TAP Air Portugal en Transavia vliegen met de oudste toestellen: respectievelijk 18, 17 en 16 jaar oud. Oudere toestellen verbruiken meer kerosine dan nieuwere. Toch vervangen traditionele maatschappijen hun toestellen gemiddeld maar eens in de 20 Ć 25 jaar.
Luchtvaartmaatschappijen adverteren graag met hun duurzame ambities en hanteren ten onrechte groene claims. Op 22 juni 2023 riep de Consumentenbond daarom samen met 15 andere Europese consumentenorganisaties de toezichthouders op iets te doen aan de greenwashing van 17 Europese luchtvaartmaatschappijen.
Er werd aan de maatschappijen opgeroepen om te stoppen met misleidende reclame-uitingen. En in maart van dit jaar werd KLM door de rechter op de vingers getikt vanwege valse duurzaamheidsclaims. Deze zaak werd aangespannen door Fossielvrij NL.
Geen opmerkingen: