Consumentenbond: reisbranche maakt zich nog steeds schuldig aan greenwashing
Luchtvaartmaatschappijen gebruiken nog steeds misleidende klimaatclaims, dat blijkt uit een inventarisatie van Europese consumentenorganisaties. Zij dienden in juni 2023 samen een klacht in bij Europese toezichthouders over dit soort greenwashing. Hoewel er wat verbetering is, gaat er nog steeds veel fout. Ook Nederlandse reisbedrijven blijven de regels overtreden, blijkt uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond.
De consumentenorganisaties zagen in 2023 bijvoorbeeld valse beloftes over duurzamere vliegreizen door het betalen voor CO2-compensatie. En luchtvaartmaatschappijen claimden duurzamer te zijn door het gebruik van ‘duurzame kerosine’. Ook gebruikten luchtvaartmaatschappijen misleidende groene blaadjes op hun websites.
Na de klacht van Europese consumentenorganisaties startten de Europese toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt, een eigen onderzoek. Naar aanleiding daarvan riepen ze in april 2024 luchtvaartmaatschappijen op te stoppen met greenwashing.
Dit heeft maar deels geholpen, blijkt uit een inventarisatie van consumentenorganisaties (pdf, Engels). Zo verkopen bijvoorbeeld Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa en Swiss nog steeds ‘groene vluchten’. TAP biedt nog steeds CO2-compensatie aan als oplossing. En onder andere Brussels Airlines, Finnair, KLM, Lufthansa, Swiss en Vueling adverteren met de bedenkelijke ambitie om ‘net zero’ of ‘carbon neutral’ te vliegen.
Dat zijn volgens de consumentenorganisaties voorbeelden van greenwashing. Luchtvaartmaatschappijen verdraaien hiermee de waarheid en geven een te rooskleurig beeld.
De Consumentenbond onderzocht in april 2025 greenwashing door Nederlandse reisaanbieders. Daaruit blijkt dat velen zich niet aan de regels houden. Corendon bijvoorbeeld verkoopt luxe vliegreizen naar het Midden-Oosten als ‘green’. Ook onderbouwt de reisorganisatie groene beloften met het argument dat het alternatieve kerosine aankoopt, terwijl dat een wettelijke verplichting is. De Consumentenbond is daarom een klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie gestart tegen Corendon.
De consumentenorganisaties zagen in 2023 bijvoorbeeld valse beloftes over duurzamere vliegreizen door het betalen voor CO2-compensatie. En luchtvaartmaatschappijen claimden duurzamer te zijn door het gebruik van ‘duurzame kerosine’. Ook gebruikten luchtvaartmaatschappijen misleidende groene blaadjes op hun websites.
Na de klacht van Europese consumentenorganisaties startten de Europese toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt, een eigen onderzoek. Naar aanleiding daarvan riepen ze in april 2024 luchtvaartmaatschappijen op te stoppen met greenwashing.
Dit heeft maar deels geholpen, blijkt uit een inventarisatie van consumentenorganisaties (pdf, Engels). Zo verkopen bijvoorbeeld Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa en Swiss nog steeds ‘groene vluchten’. TAP biedt nog steeds CO2-compensatie aan als oplossing. En onder andere Brussels Airlines, Finnair, KLM, Lufthansa, Swiss en Vueling adverteren met de bedenkelijke ambitie om ‘net zero’ of ‘carbon neutral’ te vliegen.
Dat zijn volgens de consumentenorganisaties voorbeelden van greenwashing. Luchtvaartmaatschappijen verdraaien hiermee de waarheid en geven een te rooskleurig beeld.
De Consumentenbond onderzocht in april 2025 greenwashing door Nederlandse reisaanbieders. Daaruit blijkt dat velen zich niet aan de regels houden. Corendon bijvoorbeeld verkoopt luxe vliegreizen naar het Midden-Oosten als ‘green’. Ook onderbouwt de reisorganisatie groene beloften met het argument dat het alternatieve kerosine aankoopt, terwijl dat een wettelijke verplichting is. De Consumentenbond is daarom een klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie gestart tegen Corendon.
Geen opmerkingen: