Lavazza presenteert koffietab zonder cup: ‘Gemaakt van 100% koffie, maar je hebt wel een nieuw apparaat nodig’
De Italiaanse koffiegigant Lavazza denkt een baanbrekende oplossing te hebben gevonden voor de enorme afvalberg die ontstaat door koffiecups en -pads: de tablì, een innovatief koffieblokje dat volledig uit koffie bestaat. Maar er is een addertje onder het gras – het blokje werkt alleen met een speciaal daarvoor ontwikkelde espressomachine.
Tijdens de Milan Design Week onthulde Lavazza het nieuwe product op spectaculaire wijze. In een stand, vormgegeven als een reusachtige tablì, presenteerde het bedrijf zijn nieuwste innovatie: een compact blokje, samengesteld uit puur gemalen en geperste koffie, zonder omhulsel van plastic of aluminium.
Het kostte Lavazza vijf jaar om het product te ontwikkelen. “We hebben intensief onderzocht hoe we koffie zo konden verwerken dat het blokje zelfstandig functioneert,” vertelt woordvoerder Simone Nocifora. De technologie is inmiddels vastgelegd in vijftien patenten.
Lavazza, dat dit jaar zijn 130-jarig bestaan viert, is met een jaaromzet van 3,3 miljard euro de grootste koffiebrander van Italië en een van de grootste wereldwijd. Een aanzienlijk deel van die omzet komt uit single-use producten zoals aluminium cups en papieren pads – makkelijk in gebruik, maar slecht voor het milieu.
Tijdens de Milan Design Week onthulde Lavazza het nieuwe product op spectaculaire wijze. In een stand, vormgegeven als een reusachtige tablì, presenteerde het bedrijf zijn nieuwste innovatie: een compact blokje, samengesteld uit puur gemalen en geperste koffie, zonder omhulsel van plastic of aluminium.
Het kostte Lavazza vijf jaar om het product te ontwikkelen. “We hebben intensief onderzocht hoe we koffie zo konden verwerken dat het blokje zelfstandig functioneert,” vertelt woordvoerder Simone Nocifora. De technologie is inmiddels vastgelegd in vijftien patenten.
Lavazza, dat dit jaar zijn 130-jarig bestaan viert, is met een jaaromzet van 3,3 miljard euro de grootste koffiebrander van Italië en een van de grootste wereldwijd. Een aanzienlijk deel van die omzet komt uit single-use producten zoals aluminium cups en papieren pads – makkelijk in gebruik, maar slecht voor het milieu.
Geen opmerkingen: