Rechter vernietigt natuurvergunning Schiphol
De rechtbank in Den Haag heeft op 4 juni 2025 de natuurvergunning van Schiphol ongeldig verklaard. Hierdoor zijn de circa 500.000 jaarlijkse vluchten van de luchthaven formeel illegaal. De rechter oordeelde dat de vergunning niet zorgvuldig was voorbereid en onvoldoende was onderbouwd, met name op het gebied van stikstofuitstoot en de impact op beschermde natuurgebieden.
In 2020 besloot het kabinet dat ook Schiphol een natuurvergunning nodig had vanwege de stikstofuitstoot in nabijgelegen Natura 2000-gebieden. Om aan de vereisten te voldoen, kocht de luchthaven stikstofrechten van negen veehouderijen voor 17 miljoen euro. Milieuorganisaties, waaronder MOB, Greenpeace en Milieudefensie, betoogden dat deze rechten niet ‘additioneel’ waren, aangezien de boerderijen toch al zouden verdwijnen voor natuurherstel. De rechtbank gaf hen hierin gelijk.
Hoewel de vergunning is vernietigd, heeft dit op korte termijn geen directe gevolgen voor het aantal vluchten. De rechter ging niet in op het verzoek tot handhaving, waardoor de situatie voorlopig wordt gedoogd. Schiphol moet nu een nieuwe vergunning aanvragen en beter onderbouwen hoe de stikstofuitstoot zal worden verminderd. De luchthaven overweegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.
Milieuorganisaties zijn tevreden met de uitspraak en zien het als een bevestiging dat de huidige hoeveelheid vliegbewegingen niet houdbaar is. Schiphol stelt dat de vergunning grotendeels goed was ingediend, maar erkent dat aanpassingen nodig zijn in het aanvraagproces.
In 2020 besloot het kabinet dat ook Schiphol een natuurvergunning nodig had vanwege de stikstofuitstoot in nabijgelegen Natura 2000-gebieden. Om aan de vereisten te voldoen, kocht de luchthaven stikstofrechten van negen veehouderijen voor 17 miljoen euro. Milieuorganisaties, waaronder MOB, Greenpeace en Milieudefensie, betoogden dat deze rechten niet ‘additioneel’ waren, aangezien de boerderijen toch al zouden verdwijnen voor natuurherstel. De rechtbank gaf hen hierin gelijk.
Hoewel de vergunning is vernietigd, heeft dit op korte termijn geen directe gevolgen voor het aantal vluchten. De rechter ging niet in op het verzoek tot handhaving, waardoor de situatie voorlopig wordt gedoogd. Schiphol moet nu een nieuwe vergunning aanvragen en beter onderbouwen hoe de stikstofuitstoot zal worden verminderd. De luchthaven overweegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.
Milieuorganisaties zijn tevreden met de uitspraak en zien het als een bevestiging dat de huidige hoeveelheid vliegbewegingen niet houdbaar is. Schiphol stelt dat de vergunning grotendeels goed was ingediend, maar erkent dat aanpassingen nodig zijn in het aanvraagproces.
Geen opmerkingen: