'Sjoemelsoftware moet verplicht verwijderd worden'
Milieudefensie wil dat auto's met illegale sjoemelsoftware zo snel mogelijk verplicht worden teruggeroepen. Het grootste deel van de auto's waar sjoemelsoftware in zit, rijdt nog steeds op de weg. Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Wegverkeer die het AD vandaag heeft gepubliceerd.
Uit de RDW cijfers blijkt dat het aantal mensen dat gehoor geeft aan een terugroepactie dramatisch is gedaald sinds dieselgate. Volgens het AD brengen mensen hun auto niet weg omdat ze vrezen dat het vermogen van de auto daardoor afneemt, hoewel die vrees volgens veel branche organisaties ongegrond is. Maar wat de reden ook is, Milieudefensie vindt dat de overheid nu moet ingrijpen: "De vrijwillige terugroep-maatregel werkt niet, zoveel is nu wel duidelijk. En dus ademen wij allemaal dag-in-dag-uit nog steeds méér kankerverwekkende lucht in dan zonder sjoemelsoftware. Ik zou dit niet op mijn geweten willen hebben. Niet als politicus die de deze terugroepactie gewoon verplicht kan maken, maar ook niet als autobezitter die de gezondheid van zijn buren schaadt. Uiteindelijk zou ieders gezondheid toch het belangrijkst moeten zijn.”
Illegale software zorgt ervoor dat sommige auto's in de praktijk veel vervuilender zijn dan op papier. 175.000 bezitters van dat soort auto's hebben een oproep gekregen om de software te laten verwijderen. Nu blijkt dat het overgrote deel van de mensen hier geen gehoor aan heeft gegeven. Sjoemelsoftware is onder andere door Volkswagen gebruikt om auto's tijdens tests veel schoner te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn. De vervuiling die de auto's daardoor uitstoten zorgt voor extra ziekte en sterfte, waaronder longkanker en hart- en vaatziekten. Milieudefensie berekende eerder op basis van cijfers van het RIVM dat mensen langs drukke wegen gemiddeld tot wel 2,5 maand korter leven omdat auto's in de praktijk veel meer uitstoten dan op papier. Sjoemelsoftware is voor een deel verantwoordelijk voor dat verschil.
De verplichte terugroepacties moeten wat Milieudefensie betreft onderdeel zijn van een veel groter pakket aan maatregelen dat nodig is om auto's schoner te krijgen en de lucht gezonder. Om gesjoemel in de toekomst te voorkomen, dient er een Europese autoriteit te komen die toeziet op de testprocedures. In Nederland is beleid nodig dat zich richt op snelle fietsroutes, goed openbaar vervoer en elektrische (deel)auto's. “Dan kunnen we gezonde lucht inademen, en zorgen we er ook voor dat het land niet dichtslibt”, aldus Anne Knol.
Uit de RDW cijfers blijkt dat het aantal mensen dat gehoor geeft aan een terugroepactie dramatisch is gedaald sinds dieselgate. Volgens het AD brengen mensen hun auto niet weg omdat ze vrezen dat het vermogen van de auto daardoor afneemt, hoewel die vrees volgens veel branche organisaties ongegrond is. Maar wat de reden ook is, Milieudefensie vindt dat de overheid nu moet ingrijpen: "De vrijwillige terugroep-maatregel werkt niet, zoveel is nu wel duidelijk. En dus ademen wij allemaal dag-in-dag-uit nog steeds méér kankerverwekkende lucht in dan zonder sjoemelsoftware. Ik zou dit niet op mijn geweten willen hebben. Niet als politicus die de deze terugroepactie gewoon verplicht kan maken, maar ook niet als autobezitter die de gezondheid van zijn buren schaadt. Uiteindelijk zou ieders gezondheid toch het belangrijkst moeten zijn.”
Illegale software zorgt ervoor dat sommige auto's in de praktijk veel vervuilender zijn dan op papier. 175.000 bezitters van dat soort auto's hebben een oproep gekregen om de software te laten verwijderen. Nu blijkt dat het overgrote deel van de mensen hier geen gehoor aan heeft gegeven. Sjoemelsoftware is onder andere door Volkswagen gebruikt om auto's tijdens tests veel schoner te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn. De vervuiling die de auto's daardoor uitstoten zorgt voor extra ziekte en sterfte, waaronder longkanker en hart- en vaatziekten. Milieudefensie berekende eerder op basis van cijfers van het RIVM dat mensen langs drukke wegen gemiddeld tot wel 2,5 maand korter leven omdat auto's in de praktijk veel meer uitstoten dan op papier. Sjoemelsoftware is voor een deel verantwoordelijk voor dat verschil.
De verplichte terugroepacties moeten wat Milieudefensie betreft onderdeel zijn van een veel groter pakket aan maatregelen dat nodig is om auto's schoner te krijgen en de lucht gezonder. Om gesjoemel in de toekomst te voorkomen, dient er een Europese autoriteit te komen die toeziet op de testprocedures. In Nederland is beleid nodig dat zich richt op snelle fietsroutes, goed openbaar vervoer en elektrische (deel)auto's. “Dan kunnen we gezonde lucht inademen, en zorgen we er ook voor dat het land niet dichtslibt”, aldus Anne Knol.
Geen opmerkingen: