Rotterdam beraadt zich op uitspraak rechtbank milieuzone
De rechtbank Rotterdam heeft woensdag uitspraak gedaan over de bezwaren op de milieuzone in de Rotterdamse binnenstad. Met de milieuzone wordt een aantal categorieen vervuilende (vracht)auto's geweerd. Dit is een van de maatregelen voor gezondere lucht in Rotterdam. De rechtbank verwerpt het grootste deel van de bezwaren, maar acht het effect van het weren van oude bezineauto's van voor 1992 nog niet voldoende bewezen. Voor de vrachtauto's, oude personen- en bestelauto's op diesel en kampeervoertuigen stelt de rechter de gemeente in het gelijk en laat hij de milieuzone in stand.
De milieuzone in Rotterdam is onderdeel van een groot pakket aan maatregelen om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren. Eind mei bracht het college van Rotterdam naar buiten dat inmiddels 29% vermindering roetuitstoot en 12% vermindering NOx (stikstofoxiden) uitstoot is bereikt.
De rechtbank oordeelt dat ten tijde van de behandeling van de zaak nog niet voldoende duidelijk was dat het effect van het weren van de categorie bezineauto's van voor 1992 (zonder katalysator) voldoende zou bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dit omdat het om een slechts een deel van het volledige wagenpark gaat.
Het weren van oude personenauto's van voor 1992 op benzine/LPG draagt voor ruim een vijfde bij aan de totale afname van de NOx uitstoot. Deze resultaten sterken het college in het destijds genomen besluit en de daarbij behorende ingezette maatregelen.
Het college constateert dat de rechtbank de Milieuzone voor het grootste deel in stand laat. Hiermee resteert een robuuste Milieuzone. Dat vindt het college van belang omdat het zich inzet voor gezondere lucht voor de Rotterdammers. Het college is dan ook blij dat de rechtbank in de uitspraak overweegt: "Door deze besluiten (verkeersbesluit en beleidsregels Milieuzone) wordt het algemeen belang gediend, te weten de leefbaarheid van de inwoners".
Het college beraadt zich op dit moment over eventuele verdere stappen. In afwachting daarvan heeft het college besloten om voorlopig benzineauto's van voor 1992 en jonger dan 40 jaar die de milieuzone binnenrijden, niet te beboeten.
De milieuzone in Rotterdam is onderdeel van een groot pakket aan maatregelen om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren. Eind mei bracht het college van Rotterdam naar buiten dat inmiddels 29% vermindering roetuitstoot en 12% vermindering NOx (stikstofoxiden) uitstoot is bereikt.
De rechtbank oordeelt dat ten tijde van de behandeling van de zaak nog niet voldoende duidelijk was dat het effect van het weren van de categorie bezineauto's van voor 1992 (zonder katalysator) voldoende zou bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dit omdat het om een slechts een deel van het volledige wagenpark gaat.
Het weren van oude personenauto's van voor 1992 op benzine/LPG draagt voor ruim een vijfde bij aan de totale afname van de NOx uitstoot. Deze resultaten sterken het college in het destijds genomen besluit en de daarbij behorende ingezette maatregelen.
Het college constateert dat de rechtbank de Milieuzone voor het grootste deel in stand laat. Hiermee resteert een robuuste Milieuzone. Dat vindt het college van belang omdat het zich inzet voor gezondere lucht voor de Rotterdammers. Het college is dan ook blij dat de rechtbank in de uitspraak overweegt: "Door deze besluiten (verkeersbesluit en beleidsregels Milieuzone) wordt het algemeen belang gediend, te weten de leefbaarheid van de inwoners".
Het college beraadt zich op dit moment over eventuele verdere stappen. In afwachting daarvan heeft het college besloten om voorlopig benzineauto's van voor 1992 en jonger dan 40 jaar die de milieuzone binnenrijden, niet te beboeten.
Geen opmerkingen: