Milieuzone Maastricht wacht op witte rook staatssecretaris
Het college van B&W heeft aan de gemeenteraad het ontwerp voor een milieuzone gepresenteerd voor het centrum van Maastricht. Na tussenkomst van het Rijk wordt gehandhaafd middels camera’s in plaats van vignetten. Omdat een groot deel van het Maastrichtse verkeer uit Duitsland en België afkomstig is, is het belangrijk dat de automatische nummerplaatherkenning van deze buitenlandse kentekens is gegarandeerd.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft toegezegd de automatische handhaving van buitenlandse voertuigen zo spoedig mogelijk te regelen. Zij geeft ook aan dat een oplossing in de maak is, maar kan momenteel geen garanties bieden. Het college acht dit punt zo wezenlijk voor het succes van de milieuzone, dat het de gemeenteraad adviseert een definitief invoeringsbesluit pas te nemen zodra de staatssecretaris aangeeft wanneer de automatische nummerplaatherkenning van buitenlandse voertuigen zal zijn geregeld.
De milieuzone is een vergaande duurzaamheidsmaatregel, en daarvoor is maatschappelijk draagvlak erg belangrijk. Dat wordt volgens het college verkregen door zekerheid te bieden aan betrokkenen en waar nodig ook de helpende hand te bieden.
Het Rijk wil dat in heel Nederland dezelfde normen worden gehanteerd voor milieuzones. Dat betekent dus ook voor Maastricht dat in een aantal stappen kan worden toegewerkt naar een volledig emissieloos verkeersaanbod in 2030. Het landelijke model bestaat uit de volgende stappen. Elke nieuwe stap vergt een raadsbesluit.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft toegezegd de automatische handhaving van buitenlandse voertuigen zo spoedig mogelijk te regelen. Zij geeft ook aan dat een oplossing in de maak is, maar kan momenteel geen garanties bieden. Het college acht dit punt zo wezenlijk voor het succes van de milieuzone, dat het de gemeenteraad adviseert een definitief invoeringsbesluit pas te nemen zodra de staatssecretaris aangeeft wanneer de automatische nummerplaatherkenning van buitenlandse voertuigen zal zijn geregeld.
De milieuzone is een vergaande duurzaamheidsmaatregel, en daarvoor is maatschappelijk draagvlak erg belangrijk. Dat wordt volgens het college verkregen door zekerheid te bieden aan betrokkenen en waar nodig ook de helpende hand te bieden.
Het Rijk wil dat in heel Nederland dezelfde normen worden gehanteerd voor milieuzones. Dat betekent dus ook voor Maastricht dat in een aantal stappen kan worden toegewerkt naar een volledig emissieloos verkeersaanbod in 2030. Het landelijke model bestaat uit de volgende stappen. Elke nieuwe stap vergt een raadsbesluit.
Geen opmerkingen: