'1 miljoen ton CO2 besparen in de scheepvaart'
We4Sea, een maritieme startup uit Delft, heeft nieuwe financiering opgehaald om de ontwikkeling en uitrol van hun platform voor het monitoren van het brandstofverbruik en emissies van zeeschepen te versnellen. Met het software platform van We4Sea kunnen schepen hun brandstofverbruik optimaliseren en drastisch verminderen. De investering door ENERGIIQ, Mainport Innovation Fund II en informal investors werd bekendgemaakt door gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland Adri Bom-Lemstra tijdens het Maritime Delta diner in Schiedam.
Hoge druk op scheepvaart om luchtvervuiling te verminderen
Zeeschepen gebruiken gemiddeld 30.000 liter stookolie per dag, en brandstofkosten vormen 40-50% van de totale operationele kosten van een schip. De maritieme sector staat onder druk om luchtvervuiling drastisch te verminderen, en de eisen voor monitoring en reductie van CO2 emissies in de sector zijn recent internationaal aangescherpt. Nieuwe regelgeving per januari 2020 zorgt voor een verwachte stijging van 70% van de brandstofkosten omdat veel schepen op schonere, duurdere brandstoffen over moeten gaan. Ook zijn vanuit de wetgevende instanties emissie-gecontroleerde gebieden opgelegd voor de scheepvaart.
De Delftse startup We4Sea analyseert en rapporteert brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot van zeeschepen op basis van een uniek Digital Twin concept. De verzamelde data wordt geanalyseerd en vervolgens gebruikt om het brandstofverbruik te minimaliseren. Er wordt rekening gehouden met vaarsnelheid, diepgang en waterdiepte, maar ook wind, golven en stroming worden meegenomen in de analyses. Met behulp van simulatiemodellen worden de schepen op afstand gemonitord. Door de Digital Twin kan dit zonder hardware te installeren, zoals bij concurrenten.
Met deze unieke software-only technologie kan We4Sea zeer nauwkeurige berekeningen van het brandstofverbruik en emissies van schepen leveren aan partijen die niet direct toegang tot het schip hebben, zoals scheepsfinanciers en charteraars.
De besparing kan voor een schip met een gemiddeld brandstofverbruik al gauw oplopen tot duizenden tonnen CO2 en tienduizenden euro’s per jaar.
De oprichters Michiel Katgert en Dan Veen startten We4Sea – dat in 2016 is voortgekomen uit het groeiprogramma Port Innovation Lab van YES!Delft - vanuit de overtuiging dat schepen efficiënter en duurzamer moeten worden. Met de nieuwe investering kunnen ze de ontwikkeling en uitrol van hun platform versnellen.
Hoge druk op scheepvaart om luchtvervuiling te verminderen
Zeeschepen gebruiken gemiddeld 30.000 liter stookolie per dag, en brandstofkosten vormen 40-50% van de totale operationele kosten van een schip. De maritieme sector staat onder druk om luchtvervuiling drastisch te verminderen, en de eisen voor monitoring en reductie van CO2 emissies in de sector zijn recent internationaal aangescherpt. Nieuwe regelgeving per januari 2020 zorgt voor een verwachte stijging van 70% van de brandstofkosten omdat veel schepen op schonere, duurdere brandstoffen over moeten gaan. Ook zijn vanuit de wetgevende instanties emissie-gecontroleerde gebieden opgelegd voor de scheepvaart.
De Delftse startup We4Sea analyseert en rapporteert brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot van zeeschepen op basis van een uniek Digital Twin concept. De verzamelde data wordt geanalyseerd en vervolgens gebruikt om het brandstofverbruik te minimaliseren. Er wordt rekening gehouden met vaarsnelheid, diepgang en waterdiepte, maar ook wind, golven en stroming worden meegenomen in de analyses. Met behulp van simulatiemodellen worden de schepen op afstand gemonitord. Door de Digital Twin kan dit zonder hardware te installeren, zoals bij concurrenten.
Met deze unieke software-only technologie kan We4Sea zeer nauwkeurige berekeningen van het brandstofverbruik en emissies van schepen leveren aan partijen die niet direct toegang tot het schip hebben, zoals scheepsfinanciers en charteraars.
De besparing kan voor een schip met een gemiddeld brandstofverbruik al gauw oplopen tot duizenden tonnen CO2 en tienduizenden euro’s per jaar.
De oprichters Michiel Katgert en Dan Veen startten We4Sea – dat in 2016 is voortgekomen uit het groeiprogramma Port Innovation Lab van YES!Delft - vanuit de overtuiging dat schepen efficiënter en duurzamer moeten worden. Met de nieuwe investering kunnen ze de ontwikkeling en uitrol van hun platform versnellen.
Geen opmerkingen: