'Klimaatbeleid Shell staat haaks op Parijsdoelen'
Shell zegt overal het klimaatakkoord van Parijs ´te omarmen´. De werkelijkheid ziet er heel anders uit, zegt Milieudefensie. Shell gaat de komende jaren zelfs volgens een van de scenario's 31 procent méér CO2 uitstoten.
Shell beloofde in 2017 zijn koolstofvoetafdruk in de toekomst te gaan halveren. Maar wat die helft dan precies is, daar heeft Shell hele creatieve oplossingen voor. Shell heeft bijvoorbeeld interesse in een overname van Eneco. Eneco is een relatief groen bedrijf. Wellicht wil Shell Eneco kopen, omdat Eneco veel groene kennis in huis heeft en daarvan wil profiteren. Maar er is ook een andere reden. Als Eneco van Shell wordt, dan daalt de koolstofvoetafdruk van Shell, zonder een druppel minder naar olie en gas te boren. Als je de klimaatambities van Shell goed leest, zie je dat het altijd gaat over relatieve CO2-vermindering en dat het nooit over absolute cijfers gaat.
Op het gebied van marketing doet Shell overigens wel heel veel aan groen. Shell was onlangs veelvuldig in het nieuws. Klanten krijgen aan de pomp de keuze om wat extra’s te betalen. Dit geld gebruikt Shell voor de aanplant van bomen. Want die spelen een cruciale rol in het verminderen van CO2 in de atmosfeer. Shell had ook kunnen zeggen: ‘we gaan minder fossiele brandstoffen oppompen, zodat er minder CO2 in de lucht komt’. Maar het bedrijf doet alleen iets aan het effect en niets aan de oorzaak. Ook hier verkleint de koolstofvoetafdruk voor Shell, zonder daar een druppel minder olie of gas uit de grond te halen.
Shell beloofde in 2017 zijn koolstofvoetafdruk in de toekomst te gaan halveren. Maar wat die helft dan precies is, daar heeft Shell hele creatieve oplossingen voor. Shell heeft bijvoorbeeld interesse in een overname van Eneco. Eneco is een relatief groen bedrijf. Wellicht wil Shell Eneco kopen, omdat Eneco veel groene kennis in huis heeft en daarvan wil profiteren. Maar er is ook een andere reden. Als Eneco van Shell wordt, dan daalt de koolstofvoetafdruk van Shell, zonder een druppel minder naar olie en gas te boren. Als je de klimaatambities van Shell goed leest, zie je dat het altijd gaat over relatieve CO2-vermindering en dat het nooit over absolute cijfers gaat.
Op het gebied van marketing doet Shell overigens wel heel veel aan groen. Shell was onlangs veelvuldig in het nieuws. Klanten krijgen aan de pomp de keuze om wat extra’s te betalen. Dit geld gebruikt Shell voor de aanplant van bomen. Want die spelen een cruciale rol in het verminderen van CO2 in de atmosfeer. Shell had ook kunnen zeggen: ‘we gaan minder fossiele brandstoffen oppompen, zodat er minder CO2 in de lucht komt’. Maar het bedrijf doet alleen iets aan het effect en niets aan de oorzaak. Ook hier verkleint de koolstofvoetafdruk voor Shell, zonder daar een druppel minder olie of gas uit de grond te halen.
Geen opmerkingen: