'Maximumsnelheid 130 moet omlaag'
Nederland beschermt de natuur niet voldoende tegen stikstof. Dat constateerde de rechter onlangs. Milieudefensie onderzocht die uitspraak. En wat blijkt? Éen van de oorzaken, de maximumsnelheid van 130 km per uur, is in strijd met de wet. Lees hoe het zit en wat wij eraan doen.
Hoe harder je rijdt, hoe meer stikstof je uitstoot. Zo simpel is het. Van 120 naar 130 km per uur veroorzaakt al een behoorlijke schade aan de natuur: 12% meer stikstof. Van 100 naar 130 km per uur is nog veel schadelijker: 40% meer stikstof. Teveel stikstof is slecht voor de natuur: planten en dieren raken in de problemen. En juist de rijkdom aan planten en dieren (de biodiversiteit) is zo belangrijk om de aarde leefbaar te houden.
De regelgeving voor stikstof valt onder de wet Natuurbescherming. De snelheidsverhogingen naar 130 op allerlei trajecten zijn zonder vergunning uitgevoerd. Op 2 september werd bekend dat geplande snelheidsverhogingen voorlopig niet doorgaan.
Hoe harder je rijdt, hoe meer stikstof je uitstoot. Zo simpel is het. Van 120 naar 130 km per uur veroorzaakt al een behoorlijke schade aan de natuur: 12% meer stikstof. Van 100 naar 130 km per uur is nog veel schadelijker: 40% meer stikstof. Teveel stikstof is slecht voor de natuur: planten en dieren raken in de problemen. En juist de rijkdom aan planten en dieren (de biodiversiteit) is zo belangrijk om de aarde leefbaar te houden.
De regelgeving voor stikstof valt onder de wet Natuurbescherming. De snelheidsverhogingen naar 130 op allerlei trajecten zijn zonder vergunning uitgevoerd. Op 2 september werd bekend dat geplande snelheidsverhogingen voorlopig niet doorgaan.
Geen opmerkingen: