AB InBev opent in Amsterdam eerste klimaatneutraal depot
Brouwer AB InBev opent in samenwerking met haar logistiek partner Nabuurs City Logistics haar eerste CO2-neutrale distributiecentrum in Europa, gelegen in Business Park Amsterdam Osdorp.
Vanuit dit distributiecentrum belevert de brouwer haar klanten in en rond Amsterdam via elektrisch transport, wat de ambities van de brouwer onderstreept om haar klanten nog beter en meer duurzaam te bedienen. Voor AB InBev is dit ook een nieuwe stap richting haar ambitie om tegen 2040 Net Zero te zijn in de volledige waardeketen.
Het 10.000m2 grote CO2-neutrale gebouw is volledig duurzaam en natuur-inclusief ontworpen door Heembouw Architecten met een focus op modern design. Het hele dak is voorzien van 3.020 zonnepanelen die gemiddeld 1 Mwh stroom opwekken per jaar. De gehele noordgevel is bedekt met inheemse bomen en heesters om de lokale biodiversiteit te versterken, en het platte dak is een sedumdak bedekt met vegetaties. De slimme inplanting doet het gebouw bovendien perfect aansluiten op zijn omgeving. Verder is er gekozen voor materialen met een zo laag mogelijke milieu-impact, zoals een waterdoorlatende bestrating en hout met FSC-certificering. Het stadsdistributiecentrum doet ook aan nauwkeurig waterbeheer. Zo voert het zoveel mogelijk (schoon) water direct af op de sloot of filtert het in de ondergrond, wat de biodiversiteit bevordert.
Niet enkel het distributiecentrum zelf, maar ook de daaraan verbonden logistiek gebeurt zo duurzaam mogelijk. Vanuit het distributiecentrum bevoorraadt AB InBev, in samenwerking met Nabuurs City Logistics, alle horecazaken en handelaars in de volledige Amsterdamse binnenstad via elektrisch transport. Deze emissieloze stadsdistributie brengt een aanzienlijke CO2-reductie met zich mee. Voor deze kortere afstanden worden elektrische Volvo trucks ingezet, die een besparing van 24 ton CO2 per jaar per truck opleveren. Zo zal de brouwer in 2023 11 elektrische trucks in het totaal inzetten voor deze stadsleveringen. Verder wordt het aantal logistieke bewegingen voor de provincie Noord-Holland geminimaliseerd via een slimme en efficiënte inrichting van de logistieke stromen.
Vanuit dit distributiecentrum belevert de brouwer haar klanten in en rond Amsterdam via elektrisch transport, wat de ambities van de brouwer onderstreept om haar klanten nog beter en meer duurzaam te bedienen. Voor AB InBev is dit ook een nieuwe stap richting haar ambitie om tegen 2040 Net Zero te zijn in de volledige waardeketen.
Het 10.000m2 grote CO2-neutrale gebouw is volledig duurzaam en natuur-inclusief ontworpen door Heembouw Architecten met een focus op modern design. Het hele dak is voorzien van 3.020 zonnepanelen die gemiddeld 1 Mwh stroom opwekken per jaar. De gehele noordgevel is bedekt met inheemse bomen en heesters om de lokale biodiversiteit te versterken, en het platte dak is een sedumdak bedekt met vegetaties. De slimme inplanting doet het gebouw bovendien perfect aansluiten op zijn omgeving. Verder is er gekozen voor materialen met een zo laag mogelijke milieu-impact, zoals een waterdoorlatende bestrating en hout met FSC-certificering. Het stadsdistributiecentrum doet ook aan nauwkeurig waterbeheer. Zo voert het zoveel mogelijk (schoon) water direct af op de sloot of filtert het in de ondergrond, wat de biodiversiteit bevordert.
Niet enkel het distributiecentrum zelf, maar ook de daaraan verbonden logistiek gebeurt zo duurzaam mogelijk. Vanuit het distributiecentrum bevoorraadt AB InBev, in samenwerking met Nabuurs City Logistics, alle horecazaken en handelaars in de volledige Amsterdamse binnenstad via elektrisch transport. Deze emissieloze stadsdistributie brengt een aanzienlijke CO2-reductie met zich mee. Voor deze kortere afstanden worden elektrische Volvo trucks ingezet, die een besparing van 24 ton CO2 per jaar per truck opleveren. Zo zal de brouwer in 2023 11 elektrische trucks in het totaal inzetten voor deze stadsleveringen. Verder wordt het aantal logistieke bewegingen voor de provincie Noord-Holland geminimaliseerd via een slimme en efficiënte inrichting van de logistieke stromen.
Geen opmerkingen: