Schonere lucht met koude katalysator
Katalysatoren zijn al meer dan drie decennia verplicht in auto’s, maar er is nog ruimte voor verbetering. Ze functioneren alleen goed als de benzinemotor genoeg opgewarmd is, wat bij hybride auto’s niet altijd zo is.
Een betere katalysator die uitlaatgassen al bij kamertemperatuur kan reinigen is ontwikkeld door onderzoekers van de TU Eindhoven en de Universiteit Antwerpen. Hun ontdekking wordt vandaag, 16 juni, gepubliceerd in het tijdschrift Science.
De huidige driewegkatalysator in de uitlaat van een auto bevat dure materialen en heeft een hoge temperatuur nodig om goed te werken. Daardoor bevat de uitlaat nog steeds het giftige koolstofmonoxide als je je auto aanzet, of als je in een hybride auto rijdt waar de benzinemotor en de elektromotor elkaar afwisselen. In een nieuw artikel in Science tonen wetenschappers onder leiding van hoogleraar Emiel Hensen aan dat door het materiaal waarop de katalysator is aangebracht te veranderen, het mogelijk is om al bij kamertemperatuur koolstofmonoxide bijna volledig om te zetten in koolzuurgas.
Autokatalysatoren bestaan uit edelmetalen zoals platina, palladium en rodium die als nanodeeltjes van enkele nanometers op een laag van ceriumoxide, of ceria, worden geplaatst. De edelmetalen zijn echter schaars en kostbaar. Onderzoekers over de hele wereld zoeken daarom naar manieren om met minder materiaal een even goede of betere katalysator te maken. De groep van Hensen liet in eerder onderzoek al zien dat door het edelmetaal als losse atomen over de ceria-laag te verspreiden er niet alleen minder metaal nodig is, maar dat de katalysator onder sommige omstandigheden ook beter presteert.
Een betere katalysator die uitlaatgassen al bij kamertemperatuur kan reinigen is ontwikkeld door onderzoekers van de TU Eindhoven en de Universiteit Antwerpen. Hun ontdekking wordt vandaag, 16 juni, gepubliceerd in het tijdschrift Science.
De huidige driewegkatalysator in de uitlaat van een auto bevat dure materialen en heeft een hoge temperatuur nodig om goed te werken. Daardoor bevat de uitlaat nog steeds het giftige koolstofmonoxide als je je auto aanzet, of als je in een hybride auto rijdt waar de benzinemotor en de elektromotor elkaar afwisselen. In een nieuw artikel in Science tonen wetenschappers onder leiding van hoogleraar Emiel Hensen aan dat door het materiaal waarop de katalysator is aangebracht te veranderen, het mogelijk is om al bij kamertemperatuur koolstofmonoxide bijna volledig om te zetten in koolzuurgas.
Autokatalysatoren bestaan uit edelmetalen zoals platina, palladium en rodium die als nanodeeltjes van enkele nanometers op een laag van ceriumoxide, of ceria, worden geplaatst. De edelmetalen zijn echter schaars en kostbaar. Onderzoekers over de hele wereld zoeken daarom naar manieren om met minder materiaal een even goede of betere katalysator te maken. De groep van Hensen liet in eerder onderzoek al zien dat door het edelmetaal als losse atomen over de ceria-laag te verspreiden er niet alleen minder metaal nodig is, maar dat de katalysator onder sommige omstandigheden ook beter presteert.
Geen opmerkingen: