Groene labels te verwarrend
Er moeten strengere regels en betere handhaving komen om greenwashing tegen te gaan. Die oproep doet de Consumentenbond samen met andere consumentenorganisaties wereldwijd. Uit internationaal onderzoek blijkt dat consumenten die milieuvriendelijke producten willen kopen, vastlopen in een wildgroei aan verwarrende groene labels en valse claims.
De internationale koepels voor consumentenorganisaties, BEUC en ICRT, vroegen 12.000 consumenten in onder meer Europa, de Verenigde Staten en Australië naar hun ervaring met greenwashing. Ook vroegen ze aan hen hoe dit zou moeten worden aangepakt. In Nederland werden 1000 consumenten ondervraagd. 84 procent van hen zegt regelmatig te letten op milieu-informatie bij het kopen van producten of diensten. Maar bijna twee derde vindt dat er te veel groene labels en logo’s zijn, die vooral bedoeld lijken voor marketing. Zij vinden het lastig om te beoordelen of milieuclaims kloppen.
Ook weten consumenten vaak niet aan welke voorwaarden een bedrijf moet voldoen om een groen label te gebruiken. Zo denkt een meerderheid van de ondervraagden dat de claim ‘CO2-neutraal’ betekent dat producten gemaakt zijn zonder CO2-uitstoot. Maar vaak is dat niet zo. En 9 van de 10 mensen denkt dat bedrijven die CO2-claims gebruiken, wettelijk verplicht zijn om hun uitstoot te verminderen. Maar dat is niet zo.
Europese consumentenorganisaties vinden dat greenwashing harder moet worden aangepakt. Vage claims als ‘CO2-neutraal’ moeten verboden worden en de EU moet strenger zijn met goedkeuring, zodat alleen betrouwbare claims en labels overblijven. Zoals bijvoorbeeld het EU Ecolabel.
De internationale koepels voor consumentenorganisaties, BEUC en ICRT, vroegen 12.000 consumenten in onder meer Europa, de Verenigde Staten en Australië naar hun ervaring met greenwashing. Ook vroegen ze aan hen hoe dit zou moeten worden aangepakt. In Nederland werden 1000 consumenten ondervraagd. 84 procent van hen zegt regelmatig te letten op milieu-informatie bij het kopen van producten of diensten. Maar bijna twee derde vindt dat er te veel groene labels en logo’s zijn, die vooral bedoeld lijken voor marketing. Zij vinden het lastig om te beoordelen of milieuclaims kloppen.
Ook weten consumenten vaak niet aan welke voorwaarden een bedrijf moet voldoen om een groen label te gebruiken. Zo denkt een meerderheid van de ondervraagden dat de claim ‘CO2-neutraal’ betekent dat producten gemaakt zijn zonder CO2-uitstoot. Maar vaak is dat niet zo. En 9 van de 10 mensen denkt dat bedrijven die CO2-claims gebruiken, wettelijk verplicht zijn om hun uitstoot te verminderen. Maar dat is niet zo.
Europese consumentenorganisaties vinden dat greenwashing harder moet worden aangepakt. Vage claims als ‘CO2-neutraal’ moeten verboden worden en de EU moet strenger zijn met goedkeuring, zodat alleen betrouwbare claims en labels overblijven. Zoals bijvoorbeeld het EU Ecolabel.
Geen opmerkingen: