'Nachtsluiting Schiphol maakt vliegen duurder, impact op verminderen overlast onduidelijk'
Een nachtsluiting op Schiphol zorgt ervoor dat vliegen duurder wordt. Ook maakt een nachtslot Nederland minder goed bereikbaar en economisch minder aantrekkelijk. Of zo’n ingrijpende maatregel ook daadwerkelijk de overlast die omwonenden ervaren vermindert, is daarbij onduidelijk. Volgens Transavia moet het terugdringen van de hinder het doel zijn en niet krimp van de luchthaven.
Transavia maakt momenteel gebruik van een derde van de nachtslots op Schiphol. De mogelijkheid om ’s ochtends vroeg te vertrekken en ’s avonds laat weer terug te kunnen keren, maakt dat de luchtvaartmaatschappij de vliegtuigen zo optimaal mogelijk kan inzetten. Door drie keer per dag heen en weer te vliegen blijft vliegen voor een grote groep Nederlanders bereikbaar. Dat legt Transavia ook uit in een explainer op YouTube.
Transavia begrijpt de noodzaak van het terugbrengen van de overlast van vliegen, zowel ’s nachts als overdag. Daar worden dan ook miljarden in geïnvesteerd. De komende jaren wordt de volledige vloot van Transavia vernieuwd. De nieuwe vliegtuigen zijn aanmerkelijk schoner en stiller. Deze zomer zal een vijfde van de nachtvluchten van Transavia al door de nieuwste vliegtuigen worden uitgevoerd.
Onderzoek wijst uit dat de meeste overlast wordt ervaren tussen 22.00 en 23.00 uur ’s avonds en 06.00 en 07.00 uur ’s ochtends. Als Schiphol ’s nachts op slot gaat, dan verhuizen die nachtvluchten juist naar die tijdstippen en ontstaat er voor omwonenden meer hinder. Verder wordt met een nachtsluiting het verbindingennetwerk van Schiphol en daarmee het vestigingsklimaat van Nederland verder onder druk gezet.
Een nachtsluiting betekent ook het einde voor Transavia in de huidige vorm, ondanks dat door de luchtvaartmaatschappij overduidelijk wordt voldaan aan een behoefte. Mensen willen reizen. Met een nachtslot wordt de bestaanszekerheid van duizenden medewerkers van Transavia op het spel gezet, los nog van het aantal mensen dat indirect een baan dankt aan de luchtvaartmaatschappij. De impact op werkgelegenheid in de hospitality industrie, hotels, taxi’s en reisagenten zal groot zijn. Ook op de luchthavens als Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport heeft het impact als Transavia daar niet meer vanaf vliegt. Het is niet voor niets dat luchtvaartvakbonden dinsdag het belang van nachtvluchten op Schiphol hebben benadrukt.
Transavia maakt momenteel gebruik van een derde van de nachtslots op Schiphol. De mogelijkheid om ’s ochtends vroeg te vertrekken en ’s avonds laat weer terug te kunnen keren, maakt dat de luchtvaartmaatschappij de vliegtuigen zo optimaal mogelijk kan inzetten. Door drie keer per dag heen en weer te vliegen blijft vliegen voor een grote groep Nederlanders bereikbaar. Dat legt Transavia ook uit in een explainer op YouTube.
Transavia begrijpt de noodzaak van het terugbrengen van de overlast van vliegen, zowel ’s nachts als overdag. Daar worden dan ook miljarden in geïnvesteerd. De komende jaren wordt de volledige vloot van Transavia vernieuwd. De nieuwe vliegtuigen zijn aanmerkelijk schoner en stiller. Deze zomer zal een vijfde van de nachtvluchten van Transavia al door de nieuwste vliegtuigen worden uitgevoerd.
Onderzoek wijst uit dat de meeste overlast wordt ervaren tussen 22.00 en 23.00 uur ’s avonds en 06.00 en 07.00 uur ’s ochtends. Als Schiphol ’s nachts op slot gaat, dan verhuizen die nachtvluchten juist naar die tijdstippen en ontstaat er voor omwonenden meer hinder. Verder wordt met een nachtsluiting het verbindingennetwerk van Schiphol en daarmee het vestigingsklimaat van Nederland verder onder druk gezet.
Een nachtsluiting betekent ook het einde voor Transavia in de huidige vorm, ondanks dat door de luchtvaartmaatschappij overduidelijk wordt voldaan aan een behoefte. Mensen willen reizen. Met een nachtslot wordt de bestaanszekerheid van duizenden medewerkers van Transavia op het spel gezet, los nog van het aantal mensen dat indirect een baan dankt aan de luchtvaartmaatschappij. De impact op werkgelegenheid in de hospitality industrie, hotels, taxi’s en reisagenten zal groot zijn. Ook op de luchthavens als Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport heeft het impact als Transavia daar niet meer vanaf vliegt. Het is niet voor niets dat luchtvaartvakbonden dinsdag het belang van nachtvluchten op Schiphol hebben benadrukt.
Geen opmerkingen: