Kabinet vraagt mening over vliegbelasting vanaf 2027
Het kabinet wil vanaf 1 januari 2027 de opbrengst van de vliegbelasting verhogen door lange afstandsvluchten zwaarder te belasten. Het doel hiervan is de hogere uitstoot van lange afstandsvluchten zwaarder te belasten en om 248 miljoen euro extra opbrengst te genereren.
Bij de uitwerking van deze belasting wil het kabinet geïnteresseerden betrekken. Zij kunnen van 15 januari tot en met 26 februari 2025 aan de hand van verschillende vragen hun mening geven over de afstandsafhankelijke vliegbelasting, zodat dit kan worden meegenomen in de verdere uitwerking van de plannen.
Jaarlijks vertrekken honderdduizenden vluchten vanaf Schiphol naar bestemmingen over de hele wereld. Zo is een internationale klant, familiebezoek of vakantie binnen relatief korte tijd bereikbaar. Vliegen heeft ook veel nadelen voor het milieu en de gezondheid van mensen: denk aan het vrijkomen van CO2 en fijnstof. Ook hebben omwonenden te maken met geluidsoverlast van vliegvelden.
Om de nadelige gevolgen van vliegen te beprijzen is er sinds 2021 een vliegbelasting. Deze is nu in de vorm van een vast tarief per passagier, waardoor nu evenveel vliegbelasting verschuldigd is over de vlucht naar Bali als naar Italië. Het kabinet wil dit veranderen en daarmee ook de opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen per jaar verhogen.
Het plan is om per 2027 vluchten over lange afstanden met een hogere totale uitstoot meer te gaan belasten. Nederland sluit hiermee aan bij andere Europese landen die deze manier van tariefdifferentiatie al hebben doorgevoerd. Momenteel wordt onderzoek gedaan naar verschillende varianten van de vliegbelasting en de impact van de maatregel. Zo moet bij de uitwerking van de vliegbelasting worden gekeken naar de effecten op onder andere mens, milieu en bedrijvigheid.
Bij de uitwerking van deze belasting wil het kabinet geïnteresseerden betrekken. Zij kunnen van 15 januari tot en met 26 februari 2025 aan de hand van verschillende vragen hun mening geven over de afstandsafhankelijke vliegbelasting, zodat dit kan worden meegenomen in de verdere uitwerking van de plannen.
Jaarlijks vertrekken honderdduizenden vluchten vanaf Schiphol naar bestemmingen over de hele wereld. Zo is een internationale klant, familiebezoek of vakantie binnen relatief korte tijd bereikbaar. Vliegen heeft ook veel nadelen voor het milieu en de gezondheid van mensen: denk aan het vrijkomen van CO2 en fijnstof. Ook hebben omwonenden te maken met geluidsoverlast van vliegvelden.
Om de nadelige gevolgen van vliegen te beprijzen is er sinds 2021 een vliegbelasting. Deze is nu in de vorm van een vast tarief per passagier, waardoor nu evenveel vliegbelasting verschuldigd is over de vlucht naar Bali als naar Italië. Het kabinet wil dit veranderen en daarmee ook de opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen per jaar verhogen.
Het plan is om per 2027 vluchten over lange afstanden met een hogere totale uitstoot meer te gaan belasten. Nederland sluit hiermee aan bij andere Europese landen die deze manier van tariefdifferentiatie al hebben doorgevoerd. Momenteel wordt onderzoek gedaan naar verschillende varianten van de vliegbelasting en de impact van de maatregel. Zo moet bij de uitwerking van de vliegbelasting worden gekeken naar de effecten op onder andere mens, milieu en bedrijvigheid.
Geen opmerkingen: