Record aantal schone kilometer geladen
Het publieke laadnetwerk voor elektrische auto's wordt steeds beter gebruikt. In 2016 werd een record aantal schone kilometers geladen, zo'n 80 miljoen kilometers in totaal. Dat is bijna 50 procent groei ten opzicht van het aantal elektrische kilometers in 2015. De helft van het aantal schone kilometers komt voor rekening van plug-in hybride voertuigen.
Van plug-in hybride voertuigen was het beeld dat deze vooral op benzine rijden en nauwelijks schone, elektrische kilometers rijden. Nu blijkt dat ze goed zijn voor meer dan de helft van alle schone kilometers in het onderzochte gebied. Zij leveren hierdoor een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit en aan de totstandkoming van een fijnmazig publiek laadnetwerk.
Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van de vier grote steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) en MRA-Elektrisch (samenwerkende overheden in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht), uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Het onderzoek baseert zich op de gegevens van meer dan 3 miljoen laadsessies op het publieke laadnetwerk in de periode 2012 tot eind 2016. In totaal zijn de afgelopen jaren 170 miljoen schone kilometers geladen op de publieke palen in de G4 en de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht.
De steden en MRA-E monitoren in samenwerking met de HvA het gebruik van de oplaadpalen nauwlettend. Dit geeft informatie hoe het netwerk wordt gebruikt en waar eventueel meer oplaadpunten nodig zijn. Hierdoor is het mogelijk om voorspellingen te doen en in te springen op de laadbehoefte van elektrische voertuigen. Ook is deze informatie relevant voor de business case voor oplaadinfrastructuur.
Van plug-in hybride voertuigen was het beeld dat deze vooral op benzine rijden en nauwelijks schone, elektrische kilometers rijden. Nu blijkt dat ze goed zijn voor meer dan de helft van alle schone kilometers in het onderzochte gebied. Zij leveren hierdoor een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit en aan de totstandkoming van een fijnmazig publiek laadnetwerk.
Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van de vier grote steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) en MRA-Elektrisch (samenwerkende overheden in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht), uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Het onderzoek baseert zich op de gegevens van meer dan 3 miljoen laadsessies op het publieke laadnetwerk in de periode 2012 tot eind 2016. In totaal zijn de afgelopen jaren 170 miljoen schone kilometers geladen op de publieke palen in de G4 en de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht.
De steden en MRA-E monitoren in samenwerking met de HvA het gebruik van de oplaadpalen nauwlettend. Dit geeft informatie hoe het netwerk wordt gebruikt en waar eventueel meer oplaadpunten nodig zijn. Hierdoor is het mogelijk om voorspellingen te doen en in te springen op de laadbehoefte van elektrische voertuigen. Ook is deze informatie relevant voor de business case voor oplaadinfrastructuur.
Geen opmerkingen: