Ads Top

Sociale partners vragen om strenge wettelijke grens dieselmotoremissie

Werkgevers en werknemers vragen het kabinet in een brief om een strenge wettelijke norm voor Dieselmotoremissie (DME). DME bevat kankerverwekkende stoffen. De sociale partners willen de gezondheidsschade die hierdoor ontstaat terugdringen met een nieuwe realistische en tegelijk ambitieuze norm.

De Europese Unie heeft onlangs een grenswaarde voor DME vastgesteld op 50 microgram per kubieke meter. Wetenschappers en vakbonden concludeerden dat deze waarde veel te hoog was en weinig betekende om werknemers te beschermen.

‘We hebben gezocht naar een norm die werkbaar is voor ondernemers en de gezondheid van mensen zoveel mogelijk ten goede komt’, zegt Guusje Dolsma, plaatsvervangend directeur Sociale Zaken van MKB-Nederland en VNO-NCW. ‘Samen stellen we nu deze ambitieuze norm voor waarmee we in Europa voorop lopen en waar iedereen de komende jaren mee vooruit kan. De nieuwe norm sluit aan bij de arbopraktijk die we al kennen.’

Werkgevers en werknemers pleiten nu voor een norm die vijf keer zo laag is als in Europa: 10 microgram per kuub. Dat leidt volgens werkgevers en werknemersorganisaties tot gezondere werkplekken voor honderdduizenden mensen, minder zieken en minder mensen die sterven door blootstelling aan dieselrook.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong:  ‘Onze economie staat voor een enorme uitdaging, waarin fossiele brandstof uiteindelijk zal verdwijnen. Dat is goed voor het milieu en goed voor de gezondheid van werknemers. Met deze norm geven we in Europa de gewenste richting aan. We gaan ervan uit dat staatssecretaris Van Ark deze grenswaarde snel opneemt in de wet.’

De Inspectie SZW heeft toegezegd streng op de nieuwe ambitieuze norm te gaan handhaven. Na vier jaar word gekeken of de norm mogelijk verder omlaag kan richting een eerder advies van de Gezondheidsraad van 1 microgram. Op veel plekken in de buitenlucht wordt deze norm nu overschreden.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.