RIVM verwacht tijdelijke verbetering luchtkwaliteit door coronacrisis
Als gevolg van de coronacrisis is er minder verkeer op de wegen en zijn er minder industriële activiteite in Nederland en andere landen in Europa. Dit zorgt voor minder uitstoot van luchtverontreinigende stoffen.
De afname van verkeer en industriële activiteiten leiden naar verwachting ook tot een tijdelijke daling van de stikstofdepositie en uitstoot van broeikasgassen. De grootte van de effecten voor mens en milieu hangt af van de mate waarin de activiteiten verminderen en hoe lang de crisis duurt. Beide zijn op dit moment erg onzeker.
Het RIVM schat de tijdelijke verbetering van de luchtkwaliteit op 10 tot 20 procent. Men is bij de analyses uitgegaan van een geschatte afname in Nederland en omringende landen van het verkeer met 30-50 procent, een daling van activiteiten en uitstoot bij de industrie van 5-15 procent en een afname in het vliegverkeer van 60-90 procent.
Ook de stikstofdepositie op de natuur neemt licht af door de lagere stikstofoxide-uitstoot bij het verkeer en de industrie. Hierbij wordt aangenomen dat de uitstoot van ammoniak vooralsnog niet door de coronacrisis wordt beïnvloed.
Voor de stikstofdiscussie is ammoniak belangrijker dan stikstofoxiden. Een tijdelijke lagere uitstoot van stikstofoxiden voor een periode van bijvoorbeeld 10 weken geeft een afname van gemiddeld 10-20 mol/ha per jaar, wat ongeveer 1 procent is van de totale stikstofdepositie.
De afname van verkeer en industriële activiteiten leiden naar verwachting ook tot een tijdelijke daling van de stikstofdepositie en uitstoot van broeikasgassen. De grootte van de effecten voor mens en milieu hangt af van de mate waarin de activiteiten verminderen en hoe lang de crisis duurt. Beide zijn op dit moment erg onzeker.
Het RIVM schat de tijdelijke verbetering van de luchtkwaliteit op 10 tot 20 procent. Men is bij de analyses uitgegaan van een geschatte afname in Nederland en omringende landen van het verkeer met 30-50 procent, een daling van activiteiten en uitstoot bij de industrie van 5-15 procent en een afname in het vliegverkeer van 60-90 procent.
Ook de stikstofdepositie op de natuur neemt licht af door de lagere stikstofoxide-uitstoot bij het verkeer en de industrie. Hierbij wordt aangenomen dat de uitstoot van ammoniak vooralsnog niet door de coronacrisis wordt beïnvloed.
Voor de stikstofdiscussie is ammoniak belangrijker dan stikstofoxiden. Een tijdelijke lagere uitstoot van stikstofoxiden voor een periode van bijvoorbeeld 10 weken geeft een afname van gemiddeld 10-20 mol/ha per jaar, wat ongeveer 1 procent is van de totale stikstofdepositie.
Geen opmerkingen: