Utrecht neemt maatregelen voor gezonde lucht
De luchtkwaliteit in Utrecht wordt steeds beter, maar is nog steeds niet gezond genoeg volgens de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie. De gemeente wil zich er dan ook voor inspannen om de lucht voor haar inwoners zo gezond mogelijk te maken.
Onlangs presenteerde de gemeente een plan om de luchtkwaliteit in de stad verder te verbeteren. Er is in kaart gebracht waar de meeste luchtverontreiniging in Utrecht vandaan komt en op welke van deze bronnen de gemeente invloed heeft. De belangrijkste bronnen zijn het lokale wegverkeer, mobiele (bouw)werktuigen (zoals aggregaten, hijskranen en graafmachines) en houtstook.
De gemeente wil dat zeer vervuilende dieselauto’s uit de stad wegblijven. Een heel klein deel van deze auto’s stoot naar verhouding erg veel ongezonde stoffen uit. Daarom wil de gemeente de toegangseisen voor de milieuzone strenger maken. Vanaf 1 februari 2021 zijn alleen diesel personen- en bestelauto’s van na 2004 (emissieklasse 4 en hoger) welkom in de milieuzone. Hoe hoger de emissieklasse, hoe schoner de auto. Alle benzine-, LPG- en elektrische auto’s blijven toegestaan.
In 2025 wil de gemeente de toegangseisen van de milieuzone nogmaals aanpassen. Alleen dieselauto’s van na 2009 (emissieklasse 5 en hoger) mogen dan nog naar binnen. Ook wordt het gebied van de huidige milieuzone dan emissievrij voor al het logistieke verkeer. Verder komt het college van B&W uiterlijk in januari 2023 met een raadsvoorstel om de milieuzone te vergroten tot aan de snelwegring. Tenzij uit onderzoek blijkt dat het verkeer dusdanig verminderd of de lucht dermate verschoond is dat een vergroting van de milieuzone niet noodzakelijk is om uiterlijk in 2030 aan de advieswaarden van de WHO te voldoen. Dan wordt ook gekeken of een aanvullende sloopregeling nodig is en of dit past binnen de beschikbare middelen.
Op dit moment rijden snorfietsers nog overal op het fietspad. Rond de zomer van 2021 wil de gemeente dat snorfietsers (met een blauw kenteken) in Utrecht op veel plekken niet meer op het fietspad rijden, maar op de rijbaan, net als brommers (met een geel kenteken). Dit verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid op het fietspad en zorgt voor gezondere lucht voor de fietsers.
De gemeente stelt verder voor om de meest vervuilende mobiele bouwwerktuigen niet meer toe te laten in de stad. De lokale uitstoot van mobiele werktuigen kan erg hoog zijn en ze dragen voor een belangrijk deel bij aan de luchtvervuiling in de hele stad. Bouwwerktuigen moeten vanaf 1 januari 2022 minimaal voldoen aan de emissieklasse Fase IV. Daarnaast komt de gemeente samen met de bouwsector tot een aanpak om het stationair draaien van bouwmachines te verminderen.
Onlangs presenteerde de gemeente een plan om de luchtkwaliteit in de stad verder te verbeteren. Er is in kaart gebracht waar de meeste luchtverontreiniging in Utrecht vandaan komt en op welke van deze bronnen de gemeente invloed heeft. De belangrijkste bronnen zijn het lokale wegverkeer, mobiele (bouw)werktuigen (zoals aggregaten, hijskranen en graafmachines) en houtstook.
De gemeente wil dat zeer vervuilende dieselauto’s uit de stad wegblijven. Een heel klein deel van deze auto’s stoot naar verhouding erg veel ongezonde stoffen uit. Daarom wil de gemeente de toegangseisen voor de milieuzone strenger maken. Vanaf 1 februari 2021 zijn alleen diesel personen- en bestelauto’s van na 2004 (emissieklasse 4 en hoger) welkom in de milieuzone. Hoe hoger de emissieklasse, hoe schoner de auto. Alle benzine-, LPG- en elektrische auto’s blijven toegestaan.
In 2025 wil de gemeente de toegangseisen van de milieuzone nogmaals aanpassen. Alleen dieselauto’s van na 2009 (emissieklasse 5 en hoger) mogen dan nog naar binnen. Ook wordt het gebied van de huidige milieuzone dan emissievrij voor al het logistieke verkeer. Verder komt het college van B&W uiterlijk in januari 2023 met een raadsvoorstel om de milieuzone te vergroten tot aan de snelwegring. Tenzij uit onderzoek blijkt dat het verkeer dusdanig verminderd of de lucht dermate verschoond is dat een vergroting van de milieuzone niet noodzakelijk is om uiterlijk in 2030 aan de advieswaarden van de WHO te voldoen. Dan wordt ook gekeken of een aanvullende sloopregeling nodig is en of dit past binnen de beschikbare middelen.
Op dit moment rijden snorfietsers nog overal op het fietspad. Rond de zomer van 2021 wil de gemeente dat snorfietsers (met een blauw kenteken) in Utrecht op veel plekken niet meer op het fietspad rijden, maar op de rijbaan, net als brommers (met een geel kenteken). Dit verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid op het fietspad en zorgt voor gezondere lucht voor de fietsers.
De gemeente stelt verder voor om de meest vervuilende mobiele bouwwerktuigen niet meer toe te laten in de stad. De lokale uitstoot van mobiele werktuigen kan erg hoog zijn en ze dragen voor een belangrijk deel bij aan de luchtvervuiling in de hele stad. Bouwwerktuigen moeten vanaf 1 januari 2022 minimaal voldoen aan de emissieklasse Fase IV. Daarnaast komt de gemeente samen met de bouwsector tot een aanpak om het stationair draaien van bouwmachines te verminderen.
Geen opmerkingen: