MKB-Nederland: ‘Emissievrije zones binnensteden stap in goede richting’
‘Emissievrije zones voor binnensteden is een stap in de goede richting en kan - aangevuld door subsidie - ondernemers stimuleren om hun wagenpark verder te verduurzamen. Tegelijkertijd zijn er nog wel vragen over de haalbaarheid van de gestelde doelstellingen voor 2025. En het voorgestelde budget voor een subsidieregeling is nog volstrekt onvoldoende’.
Dit zegt MKB-Nederland in reactie op de Uitvoeringsagenda die staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft ondertekend met enkele gemeenten en brancheorganisaties.
Geen uitlaatgassen van vrachtwagens of bedrijfsbusjes meer in de stad. Gemeenten, partijen uit de vervoerssector en staatssecretaris van Veldhoven hebben hiertoe dinsdag de uitvoeringsagenda stadlogistiek ondertekend. Zij maken afspraken over steden die volledig schoon worden bevoorraad.
Steden door het hele land voeren vanaf 2025 een zero-emissiezone in, zodat ze volledig schoon bevoorraad worden. Ondernemers kunnen met subsidie overstappen op een schone bestelbus of vrachtwagen.
Veertien steden hebben al formeel aangekondigd in 2025 een zero-emissiezone in te voeren. Naar verwachting loopt dat aantal rond de zomer op tot ongeveer dertig, verspreid over heel Nederland. Concreet betekent dat dat er in hun stad op termijn alleen nog volledige uitstootvrije bestelbussen en vrachtwagens rijden.
Een van de veertien steden die al heeft besloten tot de invoering van de zone in 2025 is Tilburg. Om dit te bereiken streeft men naar een dekkend netwerk van laadpalen in 2025, en de ambitie om op 1 januari 2025 een zero-emissie zone in te voeren voor logistiek vervoer binnen de Ringbanen.
Gemeenten moeten het instellen van een zone minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Daarnaast maakt het kabinet de aanschaf of lease van een schone bestelbus of vrachtwagen de komende jaren aantrekkelijker. Vandaag is de subsidieregeling voor schone bestelbussen definitief geworden. Vanaf 15 maart kunnen ondernemers tot 5000 euro subsidie krijgen bij aanschaf of lease van zo’n bestelbus.
MKB-Nederland onderschrijft het belang van deze afspraken. Ook ondernemers werken aan een groener wagenpark. Dat gemeenten en brancheverenigingen samen optrekken is een goede zaak; als rekening wordt gehouden met branchespecifieke omstandigheden vergroot dat het draagvlak. Het is ook belangrijk dat er landelijke afspraken komen, zodat overal dezelfde voorwaarden gelden.
Verder moeten er ontheffingsmogelijkheden komen voor ondernemers die in een emissievrije zone zijn gevestigd of afhankelijk zijn van de bedrijfsactiviteiten in zo’n zone en hun voertuig niet kunnen vervangen. Bijvoorbeeld omdat er onvoldoende subsidiebudget is of te weinig aanbod in de Nederlandse wagenpark. Als we niet oppassen, worden deze ondernemers met een overmachtssituatie geconfronteerd als gemeenten vanaf 2025 nul-emissiezones voor stadslogistiek invoeren.
Geen opmerkingen: