Weer succes in rechtszaak om Volkswagen sjoemeldiesel
De Consumentenbond heeft voor de tweede keer succes geboekt in het sjoemeldieseldossier. Volkswagen moet opnieuw een consument 3000 euro terugbetalen voor het verkopen van een sjoemeldiesel. Dat oordeelde de rechtbank in Groningen in een zaak die de Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) en de Consumentenbond namens de gedupeerde hadden aangespannen.
Het is de tweede uitspraak over een sjoemeldiesel en de tweede keer dat een rechter beslist dat Volkswagen een consument moet compenseren. Op 23 maart oordeelde de rechtbank in Haarlem ook al dat de autofabrikant een consument €3000 moest terugbetalen wegens misleidende verkoop van een Volkswagen waarin sjoemelsoftware was gebouwd. Ook die zaak was aangespannen door VGDES en de Consumentenbond.
In 2011 kocht Groningse consument heel bewust een Volkswagen Polo Blue Motion diesel vanwege zijn 'schone karakter'. De auto werd aan hem verkocht als een investering in duurzaamheid. In de verkoopfolder schrijft Volkswagen onder meer: ‘Met de Polo BlueMotion zet Volkswagen een stap op weg naar een schonere toekomst. Zijn enorme zuinigheid, milieuvriendelijke technologie en aangename dynamiek maken hem tot de meest verantwoorde keus voor nu én komende generaties.’ Dat was misleidend, oordeelde de rechter. De milieuclaims stroken niet met de installatie en het gebruik van manipulatiesoftware om de emissieresultaten van de auto’s in een testomgeving te beïnvloeden.
Het is de tweede uitspraak over een sjoemeldiesel en de tweede keer dat een rechter beslist dat Volkswagen een consument moet compenseren. Op 23 maart oordeelde de rechtbank in Haarlem ook al dat de autofabrikant een consument €3000 moest terugbetalen wegens misleidende verkoop van een Volkswagen waarin sjoemelsoftware was gebouwd. Ook die zaak was aangespannen door VGDES en de Consumentenbond.
In 2011 kocht Groningse consument heel bewust een Volkswagen Polo Blue Motion diesel vanwege zijn 'schone karakter'. De auto werd aan hem verkocht als een investering in duurzaamheid. In de verkoopfolder schrijft Volkswagen onder meer: ‘Met de Polo BlueMotion zet Volkswagen een stap op weg naar een schonere toekomst. Zijn enorme zuinigheid, milieuvriendelijke technologie en aangename dynamiek maken hem tot de meest verantwoorde keus voor nu én komende generaties.’ Dat was misleidend, oordeelde de rechter. De milieuclaims stroken niet met de installatie en het gebruik van manipulatiesoftware om de emissieresultaten van de auto’s in een testomgeving te beïnvloeden.
Geen opmerkingen: