Geen privéjets meer op Eindhoven Airport
Eindhoven Airport wil vanaf 2026 geen privévliegtuigen meer toelaten die op fossiele brandstoffen vliegen. De luchthaven wil zo de CO2-uitstoot en geluidshinder verminderen tegen 2030.
Door het verbod op privévliegtuigen zouden er jaarlijks duizend vluchten minder zijn. Het aantal vluchten van en naar Eindhoven zou dan dalen van 41.500 naar 40.500. Wel zou er meer ruimte komen voor maatschappelijk vliegverkeer, zoals medische vluchten. Elektrische privévliegtuigen zijn wel welkom in Eindhoven, als dat technisch mogelijk is.
Vanaf 2028 wil de luchthaven ook meer sturen op geluidsnormen in plaats van op het aantal vluchten. Eindhoven Airport had al het doel om 30 procent minder geluidsoverlast te veroorzaken in 2030 vergeleken met 2019, maar neemt nu extra maatregelen om dat te versnellen.
Verder wil de luchthaven zo snel mogelijk een nieuwe procedure invoeren voor het opstijgen van vliegtuigen. Door op een bepaalde manier te starten en naar vlieghoogte te klimmen, zou de geluidshinder voor de directe omgeving minder worden. En uiterlijk vanaf 2030 mogen alleen nog de nieuwste generatie vliegtuigen gebruikmaken van Eindhoven Airport.
Ten slotte wil de luchthaven brandstof verkopen met meer dan 20 procent duurzame brandstof gemengd met kerosine. Dat is meer dan nu wettelijk is voorgeschreven.
Door het verbod op privévliegtuigen zouden er jaarlijks duizend vluchten minder zijn. Het aantal vluchten van en naar Eindhoven zou dan dalen van 41.500 naar 40.500. Wel zou er meer ruimte komen voor maatschappelijk vliegverkeer, zoals medische vluchten. Elektrische privévliegtuigen zijn wel welkom in Eindhoven, als dat technisch mogelijk is.
Vanaf 2028 wil de luchthaven ook meer sturen op geluidsnormen in plaats van op het aantal vluchten. Eindhoven Airport had al het doel om 30 procent minder geluidsoverlast te veroorzaken in 2030 vergeleken met 2019, maar neemt nu extra maatregelen om dat te versnellen.
Verder wil de luchthaven zo snel mogelijk een nieuwe procedure invoeren voor het opstijgen van vliegtuigen. Door op een bepaalde manier te starten en naar vlieghoogte te klimmen, zou de geluidshinder voor de directe omgeving minder worden. En uiterlijk vanaf 2030 mogen alleen nog de nieuwste generatie vliegtuigen gebruikmaken van Eindhoven Airport.
Ten slotte wil de luchthaven brandstof verkopen met meer dan 20 procent duurzame brandstof gemengd met kerosine. Dat is meer dan nu wettelijk is voorgeschreven.
Geen opmerkingen: