Tata Steel wil voor miljarden verduurzamen
Tata Steel wil dat zijn fabriek in IJmuiden uiterlijk in 2029 schoner draait en heeft plannen om duurzamer staal te maken. Het bedrijf wil een van zijn hoogovens en een kooksfabriek die op vervuilende steenkolen werken vervangen door een installatie die eerst op aardgas draait en later op groene waterstof.
De installatie, een zogeheten Direct Reduced Iron Plant (DRP), gaat op waterstof draaien 'zodra waterstof in voldoende hoeveelheden en tegen de juiste prijs beschikbaar komt'. Wanneer dat mogelijk is, is niet bekend.
Het bedrijf wil de inzet van schroot vanaf 2030 verhogen van 17 procent naar 30 procent van de totale productie per jaar. De installatie waarmee het bedrijf schroot uit de DRP kan omsmelten, zou Tata naar eigen zeggen veel circulairder en minder afhankelijk maken van fossiele grondstoffen.
De plannen om duurzamer staal te maken, kosten volgens Tata miljarden euro’s. Het bedrijf wil dat de overheid daaraan meebetaalt, maar wil niet zeggen hoeveel geld het van de overheid wil voor de aangepaste plannen. Er lopen volgens de topman Hans van den Berg van de Nederlandse tak wel gesprekken hierover met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Volgens hem wil het bedrijf in elk geval ondersteuning voor een sneller vergunningstraject.
De installatie, een zogeheten Direct Reduced Iron Plant (DRP), gaat op waterstof draaien 'zodra waterstof in voldoende hoeveelheden en tegen de juiste prijs beschikbaar komt'. Wanneer dat mogelijk is, is niet bekend.
Het bedrijf wil de inzet van schroot vanaf 2030 verhogen van 17 procent naar 30 procent van de totale productie per jaar. De installatie waarmee het bedrijf schroot uit de DRP kan omsmelten, zou Tata naar eigen zeggen veel circulairder en minder afhankelijk maken van fossiele grondstoffen.
De plannen om duurzamer staal te maken, kosten volgens Tata miljarden euro’s. Het bedrijf wil dat de overheid daaraan meebetaalt, maar wil niet zeggen hoeveel geld het van de overheid wil voor de aangepaste plannen. Er lopen volgens de topman Hans van den Berg van de Nederlandse tak wel gesprekken hierover met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Volgens hem wil het bedrijf in elk geval ondersteuning voor een sneller vergunningstraject.
Foto Anefo
Geen opmerkingen: