Provincie werkt aan update stikstofaanpak
De provincie Noord Brabant werkt aan een update van haar stikstofaanpak, de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS) 2.0. Gedeputeerde Staten hebben een concept-BOS 2.0 vastgesteld dat zij gaan bespreken met Provinciale Staten en maatschappelijke partners. De aanpak heeft als doel om Brabant open te houden. Maatregelen moeten zorgen voor een evenwicht tussen voldoende natuurherstel en voldoende stikstofvermindering, zodat economische en maatschappelijke ontwikkeling weer mogelijk worden.
In 2020 is de eerste BOS vastgesteld met als uitgangspunt de stikstofuitstoot in alle sectoren te verminderen, de natuur te versterken en economische en maatschappelijke initiatieven weer vooruit te laten gaan. De BOS 2.0 zet de ingezette lijn van ‘verminderen, versterken en vooruitgaan’ voort en maakt sommige maatregelen en de verwachte resultaten concreter.
Alle sectoren moeten bijdrage aan het verminderen van de stikstofuitstoot. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat er minder stikstof terechtkomt in kwetsbare Natura2000-gebieden. Bij een veilige hoeveelheid stikstof, de Kritische Depositiewaarde (KDW), kan de natuur zichzelf nog herstellen. De omgevingswet schrijft voor dat in 2030 de helft van de stikstofgevoelige Natura2000-gebieden in Nederland onder de KDW moet zijn. De provincie neemt deze ambitie in de BOS 2.0 over. Volgens prognoses van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) is met de huidige maatregelen in 2030 slechts 14 procent van deze Brabantse Natura 2000-gebieden onder de KDW gebracht.
Momenteel vindt er nog nader onderzoek plaats naar het verwachte effect van de aangescherpte emissienormen voor de veehouderij op elk Brabantse Natura 2000-gebied. De verwachting is dat met de maatregelen uit de BOS 2.0 wordt voldaan aan de rijksopgave voor Brabant om circa 7 kiloton ammoniakuitstoot te verminderen in de landbouw in 2030. Brabant en het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit werken samen met onder andere Vlaanderen om grensoverschrijdende stikstof te verminderen, want meer dan 40% van de stikstof op Brabantse Natura2000-gebieden komt uit het buitenland.
De provincie heeft slechts beperkte middelen om direct te sturen op de stikstofuitstoot van de sectoren mobiliteit en industrie. Het landelijk klimaatbeleid voor mobiliteit heeft als bijvangst dat de stikstofuitstoot afneemt. Voor de industrie heeft de provincie het verduurzamingsprogramma van Brabantse bedrijventerreinen, Grote Oogst, verbreed.
In 2020 is de eerste BOS vastgesteld met als uitgangspunt de stikstofuitstoot in alle sectoren te verminderen, de natuur te versterken en economische en maatschappelijke initiatieven weer vooruit te laten gaan. De BOS 2.0 zet de ingezette lijn van ‘verminderen, versterken en vooruitgaan’ voort en maakt sommige maatregelen en de verwachte resultaten concreter.
Alle sectoren moeten bijdrage aan het verminderen van de stikstofuitstoot. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat er minder stikstof terechtkomt in kwetsbare Natura2000-gebieden. Bij een veilige hoeveelheid stikstof, de Kritische Depositiewaarde (KDW), kan de natuur zichzelf nog herstellen. De omgevingswet schrijft voor dat in 2030 de helft van de stikstofgevoelige Natura2000-gebieden in Nederland onder de KDW moet zijn. De provincie neemt deze ambitie in de BOS 2.0 over. Volgens prognoses van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) is met de huidige maatregelen in 2030 slechts 14 procent van deze Brabantse Natura 2000-gebieden onder de KDW gebracht.
Momenteel vindt er nog nader onderzoek plaats naar het verwachte effect van de aangescherpte emissienormen voor de veehouderij op elk Brabantse Natura 2000-gebied. De verwachting is dat met de maatregelen uit de BOS 2.0 wordt voldaan aan de rijksopgave voor Brabant om circa 7 kiloton ammoniakuitstoot te verminderen in de landbouw in 2030. Brabant en het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit werken samen met onder andere Vlaanderen om grensoverschrijdende stikstof te verminderen, want meer dan 40% van de stikstof op Brabantse Natura2000-gebieden komt uit het buitenland.
De provincie heeft slechts beperkte middelen om direct te sturen op de stikstofuitstoot van de sectoren mobiliteit en industrie. Het landelijk klimaatbeleid voor mobiliteit heeft als bijvangst dat de stikstofuitstoot afneemt. Voor de industrie heeft de provincie het verduurzamingsprogramma van Brabantse bedrijventerreinen, Grote Oogst, verbreed.
Geen opmerkingen: