Ads Top

Lucht wordt schoner, maar verbetering blijft nodig

De luchtkwaliteit langs wegen voldeed in 2023 overal aan de Europese regels voor stikstof. Voor fijnstof waren er op zeven plekken langs wegen en rond veehouderijen overschrijdingen. Ook onder de huidige normen kunnen er gezondheidseffecten zijn door luchtvervuiling. Daarom komen er strengere Europese normen. Het RIVM verwacht dat ook met een verdere daling van de uitstoot, deze nieuwe normen vanaf 2030 voor veel meer overschrijdingen van fijnstof én stikstofdioxide zorgen.

Het RIVM toetst elk jaar of de hoeveelheden van stikstofdioxide en fijnstof in de lucht voldoen aan de Europese normen voor de luchtkwaliteit. Het gaat om stikstofdioxide langs wegen en om fijnstof langs wegen en vlakbij veehouderijen. Overheden weten zo op welke plekken er extra maatregelen nodig zijn.

De luchtkwaliteit langs wegen voldeed in 2023 overal aan de Europese regels voor stikstof. Op zeven plekken was de hoeveelheid fijnstof in de lucht te hoog. Daarvan ligt er een langs een weg en zes in gebieden met intensieve veehouderij. Dit zijn er veertien minder dan in 2022.   

Het ziet ernaar uit dat de uitstoot van stikstofdioxide en fijnstof de komende jaren nog verder daalt. Toch kan er ook dan nog een schadelijk effect zijn op de gezondheid. Daarom komen er strengere Europese normen. Het RIVM verwacht dat vanaf 2030 de norm op veel meer plekken niet wordt gehaald.  

Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. De monitoring Luchtkwaliteit is in deze wet de opvolger van de monitoring van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit)). 

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.