Meeste ondernemers verwachten geen hinder door zero-emissiezones
De invoering van zero-emissiezones in 14 grote steden op 1 januari 2025 kan op steun van veel ondernemers en bedrijven rekenen. Door de politiek wordt daaraan getwijfeld, vanwege de benodigde investeringen in elektrische voertuigen. Echter, uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens blijkt dat slechts 34 procent van de ondernemers en bedrijven de zero-emissiezones als hinderlijk ervaren bij het uitvoeren van de bedrijfsvoering.
Het onderzoek van Ayvens is uitgevoerd onder zo’n 400 ondernemers en bedrijven. Hoewel veruit de meesten de zero-emissiezones niet als hinderlijk beschouwen voor hun bedrijfsvoering, bestaan er wel zorgen. Zo’n 46 procent ziet het verduurzamen van stadslogistiek als een uitdaging.
Opvallend is verder dat een grote groep ondernemers niet negatief is over verdere uitbreiding van de zero emissie zones. Zo’n 48 procent geeft aan dat die in meer steden mogen worden ingevoerd, slechts 23 procent vindt dat geen goed idee, de rest staat daar neutraal in.
Ondernemers en bedrijven die hun wagenpark nog moeten verduurzamen krijgen daar de tijd voor. Euro 5-dieselvoertuigen mogen tot 2027 in de zero-emissiezones blijven rijden en Euro 6-dieselvoertuigen zelfs tot 2028. Voor vrachtwagens geldt een nog ruimere regeling, Euro 6-bakwagens van maximaal 5 jaar oud hebben toegang tot 2030, net als Euro 6-opleggertrekkers van maximaal 8 jaar oud.
Het onderzoek van Ayvens is uitgevoerd onder zo’n 400 ondernemers en bedrijven. Hoewel veruit de meesten de zero-emissiezones niet als hinderlijk beschouwen voor hun bedrijfsvoering, bestaan er wel zorgen. Zo’n 46 procent ziet het verduurzamen van stadslogistiek als een uitdaging.
Opvallend is verder dat een grote groep ondernemers niet negatief is over verdere uitbreiding van de zero emissie zones. Zo’n 48 procent geeft aan dat die in meer steden mogen worden ingevoerd, slechts 23 procent vindt dat geen goed idee, de rest staat daar neutraal in.
Ondernemers en bedrijven die hun wagenpark nog moeten verduurzamen krijgen daar de tijd voor. Euro 5-dieselvoertuigen mogen tot 2027 in de zero-emissiezones blijven rijden en Euro 6-dieselvoertuigen zelfs tot 2028. Voor vrachtwagens geldt een nog ruimere regeling, Euro 6-bakwagens van maximaal 5 jaar oud hebben toegang tot 2030, net als Euro 6-opleggertrekkers van maximaal 8 jaar oud.
Geen opmerkingen: