Minder CO2-uitstoot in 2023 voor ProRail
De uitstoot in 2023 is fors lager dan 2022, maar ook lager dan 2021. De verhoging van 2022 lijkt daarmee eenmalig. Ten opzichte van het basisjaar 2015 is een reductie behaald van 65 procent. De daling is toe te schrijven aan een beter inkoopbeleid voor groene stroom.
Daarnaast laten zowel het energie- als gasverbruik een dalende trend zien. Het effect van maatregelen als wisselsanering en ombouw naar elektrische wisselverwarming wordt daarmee steeds zichtbaarder. Maar ook isolatie en brede toepassing van ledverlichting dragen bij. Minder te beïnvloeden factoren zijn de weersomstandigheden. Zo was het in 2023 iets warmer dan in het 2022.
Geen groen gas
Omdat ProRail geen groen gas meer inkoopt, komt men ondanks een dalend gasverbruik toch uit op een stijging van de CO2-uitstoot. Dat heeft te maken met de rekenstandaard die hierop van toepassing is. Dat we geen groen gas kopen, heeft te maken met huidige energiemarkt en de hoge prijs ‘groen gas’. Die kosten zet men liever in voor structurele bezuinigen van het gasverbruik, zoals het verder verduurzamen van onze panden, stations en reductie van gasverbruik van de wisselverwarming. Het grootse effect hiervan zal in de komende jaren zichtbaar worden. Ook de uitstoot van de onze dienstwagens en zakelijke dienstreizen is gestegen. De bedrijfswagens hebben meer brandstof verbruikt en ook de zakelijke dienstreizen laten een lichte stijging zien.
De prognose voor 2024 is een uitstoot van 6,8 kton CO2. Dit is vergelijkbaar met 2023 en aanzienlijk lager dan 2022. Het doel voor 2024, een maximale uitstoot van 6 kton, wordt daarmee niet gehaald. Ook hier is de grootste reden dat ProRail geen groen gas meer inkoopt en de keuze om vooral in te zetten op bovengenoemde structurele maatregelen.
Het aandeel elektriciteit dat met zonnepanelen wordt opgewekt is niet gestegen. Er waren minder zonuren en er zijn geen grote installaties opgeleverd. Verwacht wordt dat in 2025 wel enkele grotere installaties worden opgeleverd. En dat de zelf geproduceerde hernieuwbare elektriciteit vanaf dan weer toeneemt.
Ontwikkelingen in de keten
De doelstelling voor 'scope 3 upstream' (materialen en diensten) voor 2024 is een reductie van 29 kton CO2. Deze wordt bereikt door de toepassing van de Milieu Kosten Indicator (MKI) in projecten en de sanering van wissels. Op dit moment is er een besparing gerealiseerd van 18,5 kton CO2. Of we het doel behalen is afhankelijk van de reductie van de projecten die in de laatste maanden van dit jaar zijn gerealiseerd en de daadwerkelijk gesaneerde wissels. Dit is begin 2025 bekend.
De downstream-doelstelling (treinketen) voor 2025 is een maximale uitstoot van 114 kton CO2. Deze ligt voor het jaar 2024 op 85 kton CO2 en is dus ruimschoots gehaald. Een belangrijke maatregel voor de treinketen is de transitie naar niet-fossiele brandstoffen. Hiervoor is begin dit jaar een ketenanalyse uitgewerkt. Een andere besparende maatregel in dit segment is de elektrificatie van de Maaslijn. Deze zal volgens planning eind 2027 gereed zijn.
Geen opmerkingen: