Helft oude diesels in Rotterdam in 2016 van de straat
Het aantal personen- en bestelauto’s op diesel met een bouwjaar vóór 2001 is in Nederland met 34 duizend gedaald tot 155 duizend voertuigen (1 januari 2017). De daling van het aantal oude diesels is verreweg het grootst in Rotterdam en Utrecht, gemeenten die de afgelopen jaren een milieuzone hebben ingesteld. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers van het motorvoertuigenpark van de RDW.
In de afgelopen jaren hebben verschillende grote steden maatregelen genomen om oude diesels uit hun binnenstad te weren. Na de invoering van een sloopregeling in 2014 en een milieuzone in Utrecht in 2015, een jaar later gevolgd door een milieuzone in Rotterdam, is het aantal oude diesels sterk gedaald.
Begin 2017 telde Nederland 155 duizend diesel personen- en bestelauto’s met een bouwjaar vóór 2001, 34 duizend (18 procent) minder dan een jaar eerder. Vergeleken met begin 2010 is dit een daling van 415 duizend (73 procent). Zeven jaar geleden stonden nog 570 duizend oude diesels geregistreerd in Nederland.
In de gemeente Utrecht geldt al vanaf begin 2015 een milieuzone voor oude dieselauto’s. Bezitters van zo’n auto hadden tussen eind 2013 en begin 2016 ook de mogelijkheid om hun auto te laten slopen tegen een financiële vergoeding. In deze jaren daalde het aantal oude diesels elk jaar met gemiddeld 32 procent. In 2016 is dit aantal met 20 procent gedaald, vrijwel gelijk aan de landelijke daling. Wel was het aantal oude diesels in Utrecht met 1 500 stuks op 1 januari 2017 het laagst van de vier grootste gemeenten.
In de afgelopen jaren hebben verschillende grote steden maatregelen genomen om oude diesels uit hun binnenstad te weren. Na de invoering van een sloopregeling in 2014 en een milieuzone in Utrecht in 2015, een jaar later gevolgd door een milieuzone in Rotterdam, is het aantal oude diesels sterk gedaald.
Begin 2017 telde Nederland 155 duizend diesel personen- en bestelauto’s met een bouwjaar vóór 2001, 34 duizend (18 procent) minder dan een jaar eerder. Vergeleken met begin 2010 is dit een daling van 415 duizend (73 procent). Zeven jaar geleden stonden nog 570 duizend oude diesels geregistreerd in Nederland.
In de gemeente Utrecht geldt al vanaf begin 2015 een milieuzone voor oude dieselauto’s. Bezitters van zo’n auto hadden tussen eind 2013 en begin 2016 ook de mogelijkheid om hun auto te laten slopen tegen een financiële vergoeding. In deze jaren daalde het aantal oude diesels elk jaar met gemiddeld 32 procent. In 2016 is dit aantal met 20 procent gedaald, vrijwel gelijk aan de landelijke daling. Wel was het aantal oude diesels in Utrecht met 1 500 stuks op 1 januari 2017 het laagst van de vier grootste gemeenten.
Geen opmerkingen: