Oude benzineauto's mogen voorlopig weer in Rotterdamse milieuzone
De gemeente Rotterdam mag benzineauto's van vóór 1 juli 1992 voorlopig niet uit de Rotterdamse milieuzone weren. Dat blijkt uit een uitspraak van de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van vandaag (11 oktober 2017).
In de milieuzone heeft het gemeentebestuur een verbod opgelegd voor dieselauto's van vóór 1 januari 2001 en benzineauto's van vóór 1 juli 1992 in het gebied ten noorden van de Nieuwe Maas binnen de Ring. De uitspraak van de voorzieningenrechter van vandaag gaat alleen over de benzineauto's en niet over de dieselauto's.
De uitspraak van de voorzieningenrechter is een vervolg op een eerdere uitspraak van de rechtbank Rotterdam in juni van dit jaar over de milieuzone. Daarin oordeelde de rechtbank dat benzineauto's van vóór 1 juli 1992 niet langer uit de milieuzone geweerd mogen worden. Het gemeentebestuur had naar het oordeel van de rechtbank "niet aannemelijk gemaakt dat deze voertuigen gezamenlijk een onevenredig groot deel van de uitstoot van stikstofdioxide veroorzaken". Het weren van die auto’s uit de milieuzone heeft zodanig nadelige gevolgen voor deze autobezitters, dat de gevolgen daarvan "onevenredig zijn" tot het doel van de milieuzone. De rechtbank herriep daarom het besluit voor de oude benzineauto's. Zij sloot uit dat het gemeentebestuur voor de benzineauto's een besluit met dezelfde strekking kon nemen en bepaalde dan ook dat het gemeentebestuur dat ook niet hoefde te doen. Het gemeentebestuur nam echter wel een nieuw besluit op 1 augustus van dit jaar. Het besloot daarbij opnieuw de benzineauto's van vóór 1 juli 1992 uit de milieuzone te weren.
In de uitspraak van vandaag oordeelt de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak dat het gemeentebestuur onjuist heeft gehandeld door opnieuw "een besluit met dezelfde strekking te nemen", terwijl hiervoor naar het oordeel van de rechtbank geen mogelijkheden zijn. Het gemeentebestuur is aan dat oordeel van de rechtbank gebonden. Omdat het bovendien gaat om een ingrijpende maatregel voor inwoners van Rotterdam die in de milieuzone wonen en met hun oude benzineauto hun woning niet meer kunnen bereiken, heeft de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak het nieuwe besluit van het gemeentebestuur geschorst.
Totdat de Afdeling bestuursrechtspraak een definitieve uitspraak heeft gedaan in deze zaak, mogen benzineauto's van vóór 1 juli 1992 de Rotterdamse milieuzone dan ook weer in.
In de milieuzone heeft het gemeentebestuur een verbod opgelegd voor dieselauto's van vóór 1 januari 2001 en benzineauto's van vóór 1 juli 1992 in het gebied ten noorden van de Nieuwe Maas binnen de Ring. De uitspraak van de voorzieningenrechter van vandaag gaat alleen over de benzineauto's en niet over de dieselauto's.
De uitspraak van de voorzieningenrechter is een vervolg op een eerdere uitspraak van de rechtbank Rotterdam in juni van dit jaar over de milieuzone. Daarin oordeelde de rechtbank dat benzineauto's van vóór 1 juli 1992 niet langer uit de milieuzone geweerd mogen worden. Het gemeentebestuur had naar het oordeel van de rechtbank "niet aannemelijk gemaakt dat deze voertuigen gezamenlijk een onevenredig groot deel van de uitstoot van stikstofdioxide veroorzaken". Het weren van die auto’s uit de milieuzone heeft zodanig nadelige gevolgen voor deze autobezitters, dat de gevolgen daarvan "onevenredig zijn" tot het doel van de milieuzone. De rechtbank herriep daarom het besluit voor de oude benzineauto's. Zij sloot uit dat het gemeentebestuur voor de benzineauto's een besluit met dezelfde strekking kon nemen en bepaalde dan ook dat het gemeentebestuur dat ook niet hoefde te doen. Het gemeentebestuur nam echter wel een nieuw besluit op 1 augustus van dit jaar. Het besloot daarbij opnieuw de benzineauto's van vóór 1 juli 1992 uit de milieuzone te weren.
In de uitspraak van vandaag oordeelt de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak dat het gemeentebestuur onjuist heeft gehandeld door opnieuw "een besluit met dezelfde strekking te nemen", terwijl hiervoor naar het oordeel van de rechtbank geen mogelijkheden zijn. Het gemeentebestuur is aan dat oordeel van de rechtbank gebonden. Omdat het bovendien gaat om een ingrijpende maatregel voor inwoners van Rotterdam die in de milieuzone wonen en met hun oude benzineauto hun woning niet meer kunnen bereiken, heeft de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak het nieuwe besluit van het gemeentebestuur geschorst.
Totdat de Afdeling bestuursrechtspraak een definitieve uitspraak heeft gedaan in deze zaak, mogen benzineauto's van vóór 1 juli 1992 de Rotterdamse milieuzone dan ook weer in.
Geen opmerkingen: