Toelatingseisen voor oude dieselauto's per stad verschillend
Wat doe je als je met je geliefde dieselcamper je eigen stad niet meer in dreigt te komen omdat er een milieuzone aan zit te komen? Dan vergroen je ‘m met een roetfilter en een katalysator zodat je ‘huisje op wielen’ stukken schoner wordt. En dan maar hopen dat je stadsbestuur je – schonere - camper accepteert en je in de toekomst tóch je eigen stad in kunt blijven rijden.
Hans Leibbrand uit Arnhem liet zijn Volkswagen camperbus uit 2005 ombouwen ‘om het milieu te helpen’. Hij liet zijn camper ombouwen van Euro3 naar Euro4. Door de inbouw van het roetfilter en de katalysator is zijn camper gelijk aan een camper uit 2006, en dan heb je, volgens de Duitse autoriteiten, opeens de Euro4 norm te pakken met je diesel uit 2005. Op basis van het ‘certificaat van inbouw’ dat Leibbrand kreeg van het inbouwstation, kreeg hij een groen vignet voor de milieuzone in Duitsland.
Deze week liet hij zijn camper onderwerpen aan een roetstofmeting bij een erkend APK-keuringsstation. En wat blijkt? Zijn oude camper kan zich vanaf nu meten met de nieuwste dieselauto’s! De uitstoot was vergelijkbaar met die van een kakelverse Euro6 diesel die in 2017 de fabriek uit rolde.
Hans Leibbrand uit Arnhem liet zijn Volkswagen camperbus uit 2005 ombouwen ‘om het milieu te helpen’. Hij liet zijn camper ombouwen van Euro3 naar Euro4. Door de inbouw van het roetfilter en de katalysator is zijn camper gelijk aan een camper uit 2006, en dan heb je, volgens de Duitse autoriteiten, opeens de Euro4 norm te pakken met je diesel uit 2005. Op basis van het ‘certificaat van inbouw’ dat Leibbrand kreeg van het inbouwstation, kreeg hij een groen vignet voor de milieuzone in Duitsland.
Deze week liet hij zijn camper onderwerpen aan een roetstofmeting bij een erkend APK-keuringsstation. En wat blijkt? Zijn oude camper kan zich vanaf nu meten met de nieuwste dieselauto’s! De uitstoot was vergelijkbaar met die van een kakelverse Euro6 diesel die in 2017 de fabriek uit rolde.
Geen opmerkingen: