Businessmodel ‘betalen per wasbeurt’ blijkt goed voor het milieu
Onderzoekers van de TU Delft en Lund University (Zweden) hebben in de praktijk aangetoond dat betalen per wasbeurt leidt tot zuiniger gebruik van wasmachines. De wetenschappers publiceren hierover in het blad Journal of Cleaner Production.
Normaal gesproken koop je als consument een wasmachine en daarmee is de zaak grotendeels af. Maar je zou ook een alternatief model kunnen gebruiken, waarbij je een wasmachine huurt van een bedrijf en je vervolgens per wasbeurt betaalt. ‘Van een dergelijk pay-per-use businessmodel, in dit geval voor wasmachines, verwachten we een positieve uitkomst voor het milieu’, zegt prof. Nancy Bocken, eerste auteur en onderzoeker bij Lund University en de Delftse faculteit Industrieel Ontwerpen (IO). ‘Consumenten worden door deze opzet immers meer bewust van hun consumptiepatroon en worden bovendien financieel gestimuleerd om zuinig te zijn. De leveranciers worden op hun beurt gestimuleerd om een efficiënte, zuinige en goed onderhouden wasmachine te bieden.’
Of deze aannames ook daadwerkelijk op gaan, hebben de onderzoekers nu in de praktijk getest. ‘Er zijn nog maar weinig studies gedaan naar de milieu-impact van pay-per-use businessmodellen waarbij direct naar de impact in de praktijk wordt gekeken’, zegt coauteur en onderzoeker bij IO prof. Ruth Mugge. ‘We hebben dat wel gedaan, onder meer via een diepgaande case study in samenwerking met het bedrijf HOMIE, dat betalen per wasbeurt aanbiedt.’
Normaal gesproken koop je als consument een wasmachine en daarmee is de zaak grotendeels af. Maar je zou ook een alternatief model kunnen gebruiken, waarbij je een wasmachine huurt van een bedrijf en je vervolgens per wasbeurt betaalt. ‘Van een dergelijk pay-per-use businessmodel, in dit geval voor wasmachines, verwachten we een positieve uitkomst voor het milieu’, zegt prof. Nancy Bocken, eerste auteur en onderzoeker bij Lund University en de Delftse faculteit Industrieel Ontwerpen (IO). ‘Consumenten worden door deze opzet immers meer bewust van hun consumptiepatroon en worden bovendien financieel gestimuleerd om zuinig te zijn. De leveranciers worden op hun beurt gestimuleerd om een efficiënte, zuinige en goed onderhouden wasmachine te bieden.’
Of deze aannames ook daadwerkelijk op gaan, hebben de onderzoekers nu in de praktijk getest. ‘Er zijn nog maar weinig studies gedaan naar de milieu-impact van pay-per-use businessmodellen waarbij direct naar de impact in de praktijk wordt gekeken’, zegt coauteur en onderzoeker bij IO prof. Ruth Mugge. ‘We hebben dat wel gedaan, onder meer via een diepgaande case study in samenwerking met het bedrijf HOMIE, dat betalen per wasbeurt aanbiedt.’
Geen opmerkingen: