Ads Top

ACM stelt regels op voor duurzaamheidsclaims

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vuistregels opgesteld voor duurzaamheidsclaims die bedrijven gebruiken bij de verkoop van hun producten en diensten.

De ACM wil hiermee bereiken dat bedrijven consumenten goed en volledig voorlichten over de duurzaamheid van hun producten of diensten. Dit draagt bij aan het vertrouwen van consumenten in duurzame producten. Markten voor duurzame producten en diensten kunnen zich hierdoor beter ontwikkelen.De ACM ziet dat consumenten duurzaamheid steeds vaker meewegen in hun aankoopbeslissing. Dit maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om producten en diensten als duurzaam aan te prijzen. Consumenten kunnen de claims zelf niet controleren. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven doen kloppen. Valse of misleidende claims (‘greenwashing’) tasten het vertrouwen van consumenten aan en leiden tot oneerlijke concurrentie met bedrijven die het wel goed doen.

De ACM heeft vijf vuistregels opgesteld voor bedrijven :
1.    Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
2.    Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
3.    Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
4.    Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
5.    Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

De ACM heeft een leidraad uitgebracht waarin deze vuistregels met voorbeelden worden toegelicht. De ACM nodigt bedrijven en organisaties uit om mee te denken en te reageren  tot 20 oktober 2020.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.