Luchtkwaliteit Nederland in 2021 vrijwel hetzelfde als in 2020
Ook in 2021 voldoet Nederland voor wegverkeer aan de Europese grenswaarden voor de concentratie van stikstofdioxide in de lucht op leefniveau. Voor fijnstof is dat ook het geval langs de wegen in Nederland, met uitzondering van een weggedeelte in Velsen. Op enkele woonlocaties in gebieden met intensieve veehouderijen zijn de grenswaarden van fijnstof in 2021 nog steeds overschreden; iets meer dan in 2020.
Dit blijkt uit de jaarlijkse rapportage van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit ( NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit)). In dit programma werken de Rijksoverheid en decentrale overheden samen om overschrijdingen van de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit op te lossen.
De lage concentraties voor stikstofdioxide en fijnstof in 2020 en 2021 komen onder andere door de maatregelen die zijn genomen tegen de verspreiding van het coronavirus. In 2021 zijn de concentraties hoger dan in 2020, waardoor er iets meer overschrijdingen berekend zijn. Dit komt mogelijk doordat er in 2021 meer verkeer en meer economische activiteit was dan in 2020.
De verwachting is dat de luchtkwaliteit de komende jaren verder verbetert. Dat komt doordat verkeer, industrie en veehouderijen minder stikstofdioxide en fijnstof zullen uitstoten. Zo worden bijvoorbeeld elk jaar oudere auto’s vervangen door nieuwere die minder stikstofoxiden uitstoten. In 2030 worden de Europese grenswaarden die nu voor stikstofdioxiden en fijnstof gelden naar verwachting niet meer overschreden. Tegen die tijd zullen er nog meer maatregelen genomen zijn om de luchtkwaliteit en het klimaat te verbeteren.
Dit blijkt uit de jaarlijkse rapportage van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit ( NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit)). In dit programma werken de Rijksoverheid en decentrale overheden samen om overschrijdingen van de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit op te lossen.
De lage concentraties voor stikstofdioxide en fijnstof in 2020 en 2021 komen onder andere door de maatregelen die zijn genomen tegen de verspreiding van het coronavirus. In 2021 zijn de concentraties hoger dan in 2020, waardoor er iets meer overschrijdingen berekend zijn. Dit komt mogelijk doordat er in 2021 meer verkeer en meer economische activiteit was dan in 2020.
De verwachting is dat de luchtkwaliteit de komende jaren verder verbetert. Dat komt doordat verkeer, industrie en veehouderijen minder stikstofdioxide en fijnstof zullen uitstoten. Zo worden bijvoorbeeld elk jaar oudere auto’s vervangen door nieuwere die minder stikstofoxiden uitstoten. In 2030 worden de Europese grenswaarden die nu voor stikstofdioxiden en fijnstof gelden naar verwachting niet meer overschreden. Tegen die tijd zullen er nog meer maatregelen genomen zijn om de luchtkwaliteit en het klimaat te verbeteren.
Geen opmerkingen: