Nederlandse bedrijven maken zich op voor verplichte CO2-registratie
Bedrijven met meer dan 100 medewerkers krijgen te maken met een CO2-rapportageplicht voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten. Deze gaat in vanaf 1 januari 2024. Mobiliteitsplatform Moby merkt dat er nog veel werk aan de winkel is.
De overheid ziet bij het behalen van de klimaatdoelen een grote rol voor bedrijven met meer dan 100 medewerkers. Maar om hoeveel organisaties gaat dit? Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek kent Nederland in het tweede kwartaal van 2023 ruim 8.300 bedrijven met meer dan 100 werknemers. Zij moeten vanaf 1 januari van het nieuwe jaar verplicht elke gereden werkgerelateerde kilometer registreren.
De overheid wil bij bedrijven een belangrijke taak neerleggen om het Klimaatakkoord te behalen. Zij moeten dan ook een grote bijdrage gaan leveren om de CO2-uitstoot in Nederland te verminderen. Niet zo gek als je bedenkt dat meer dan de helft van alle kilometers die worden afgelegd op onze wegen werkgerelateerd zijn. Het doel van de overheid is om gezamenlijk 1 megaton CO2 te reduceren voor 2030.
Het totaal aantal kilometers moet geregistreerd worden met het daarbij behorende vervoersmiddel en type brandstof. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in woon-werkverkeer en zakelijk verkeer. Onder woon-werkverkeer wordt het verkeer van verblijfplaats naar werklocatie gerekend. Bij zakelijk verkeer spreekt de overheid over ritten die medewerkers afleggen tijdens werktijd voor de werkgever. De overheid wil hiermee inzicht krijgen in het aantal jaarlijkse zakelijke kilometers en gaat ook bekijken hoe organisaties verder kunnen verduurzamen.
Bedrijven moeten zich dus goed voorbereiden op de aanstaande registratieplicht. Mobiliteitsplatform Moby vraagt zich af of alle plichtmatige bedrijven hier klaar voor zijn. 'Dit gaat een grote administratieve kluif worden voor organisaties. Wij merken dat bedrijven het lastig vinden om te anticiperen op de CO2-registratieplicht omdat het onduidelijk is wat de exacte eisen en richtlijnen zijn”, zegt Hein Medema van Moby. “Er zijn verschillende initiatieven ontstaan, maar veelal met een verschillende aanpak. Daarnaast is ook niet helemaal duidelijk in welke mate van detail er gerapporteerd moet worden. Dat zorgt voor verwarring.'
De overheid ziet bij het behalen van de klimaatdoelen een grote rol voor bedrijven met meer dan 100 medewerkers. Maar om hoeveel organisaties gaat dit? Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek kent Nederland in het tweede kwartaal van 2023 ruim 8.300 bedrijven met meer dan 100 werknemers. Zij moeten vanaf 1 januari van het nieuwe jaar verplicht elke gereden werkgerelateerde kilometer registreren.
De overheid wil bij bedrijven een belangrijke taak neerleggen om het Klimaatakkoord te behalen. Zij moeten dan ook een grote bijdrage gaan leveren om de CO2-uitstoot in Nederland te verminderen. Niet zo gek als je bedenkt dat meer dan de helft van alle kilometers die worden afgelegd op onze wegen werkgerelateerd zijn. Het doel van de overheid is om gezamenlijk 1 megaton CO2 te reduceren voor 2030.
Het totaal aantal kilometers moet geregistreerd worden met het daarbij behorende vervoersmiddel en type brandstof. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in woon-werkverkeer en zakelijk verkeer. Onder woon-werkverkeer wordt het verkeer van verblijfplaats naar werklocatie gerekend. Bij zakelijk verkeer spreekt de overheid over ritten die medewerkers afleggen tijdens werktijd voor de werkgever. De overheid wil hiermee inzicht krijgen in het aantal jaarlijkse zakelijke kilometers en gaat ook bekijken hoe organisaties verder kunnen verduurzamen.
Bedrijven moeten zich dus goed voorbereiden op de aanstaande registratieplicht. Mobiliteitsplatform Moby vraagt zich af of alle plichtmatige bedrijven hier klaar voor zijn. 'Dit gaat een grote administratieve kluif worden voor organisaties. Wij merken dat bedrijven het lastig vinden om te anticiperen op de CO2-registratieplicht omdat het onduidelijk is wat de exacte eisen en richtlijnen zijn”, zegt Hein Medema van Moby. “Er zijn verschillende initiatieven ontstaan, maar veelal met een verschillende aanpak. Daarnaast is ook niet helemaal duidelijk in welke mate van detail er gerapporteerd moet worden. Dat zorgt voor verwarring.'
Geen opmerkingen: