Ads Top

'De overheid moet inzetten op vergroenen van wagenpark, niet op vertragen'

De nieuwe heffing op fossiele leaseauto’s is bedoeld om vervuiling minder aantrekkelijk te maken, maar de uitvoering kan onbedoelde gevolgen hebben. De kans is groot dat bedrijven overstappen op mobiliteitsbudgetten voor hun medewerkers, wat de aankoop van goedkopere tweedehands benzineauto’s stimuleert. Daardoor kan de CO₂-uitstoot juist toenemen en de verduurzaming van het wagenpark vertragen in plaats van versnellen. Stelt adviesbureau Windkracht.

Nederland liep jarenlang voorop in elektrisch rijden, met stimuleringsmaatregelen, een sterk laadnetwerk en innovatieve bedrijven. Nu positieve prikkels worden afgebouwd en de nadruk verschuift naar belastingmaatregelen, dreigt dat tempo te stokken.

Elektrische voertuigen kunnen bovendien een bredere rol spelen in de energietransitie. Auto’s die energie kunnen terugleveren aan het net helpen, bij het verminderen van netcongestie en dragen bij aan een stabieler energiesysteem. Zo worden ze niet alleen een schoon vervoermiddel, maar ook een schakel in het energienet van de toekomst.

De roep om de vervuiler te laten betalen is terecht, maar effectief klimaatbeleid vraagt om meer dan hogere belastingen. Het gaat om slim ontwerp: beleid dat niet alleen vervuiling beprijst, maar ook gewenst gedrag beloont. Voorkom dat mensen uitwijken naar fossiele tweedehandsauto’s en maak elektrisch rijden vanzelf aantrekkelijker, door lagere gebruikskosten, goede laadinfrastructuur en eerlijke beprijzing van uitstoot. Zo versnellen we de overgang naar schoon vervoer met doordacht beleid dat Nederland vooruitbrengt richting een slim en toekomstbestendig mobiliteitssysteem.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.